האסון ביפן: עידכון הפגיעה בתשתית השבבים והאלקטרוניקה

18 מרץ, 2011

ככל שחולפים הימים מאז רעידה האדמה והצונאמי שזיעזעו את יפן, מתבהרת השפעת הארועים על תעשיית האלקטרוניקה והמוליכים למחצה. התמונה המסתמנת מרמזת על פגיעה רחבה מאוד. להלן רשימת נזקים חלקית

כמעט כל החברות מדווחות שהפסקות החשמל היזומות מפריעות להן לחזור לתפקוד מלא – גם כאשר תיקנו את הנזקים

techtimeככל שחולפים הימים מאז רעידה האדמה והצונאמי שזיעזעו את יפן וגרמו לאובדן בחיי אדם, הולכת ומתבהרת השפעת הארועים על תעשיית האלקטרוניקה והמוליכים למחצה.

אומנם רוב החברות היפניות הקשורות לתעשייה והיו באזורי האסון, דיווחו שהן עדיין מעריכות את הנזקים, אולם התמונה המתקבלת מרמזת על פגיעה רחבה למדי.

ל-Techtime נודע שמספר מפיצים בארץ דיווחו השבוע ללקוחותיהם שבשלב המיידי לא צפויה פגיעה בזמני האספקה מכיוון שרוב הרכיבים מצויים במלאי, אולם בטווח הארוך התמונה עדיין לא ברורה –  מלבד מפעלי ייצור שבבים ורכיבים אלקטרוניים שנפגעו, האסון פגע גם בתעשיית ייצור חומרי הגלם לתעשיית השבבים והאלקטרוניקה.

Techtime עוקב אחר תעשיית האלקטרוניקה היפנית מהימים הראשונים של הארוע. להלן סיכום תמונת מצב מהימים האחרונים, כפי שעולה מההודעות של החברות עצמן:

3M: החברה מעסיקה 3,000 עובדים ביפן. מפעלי הייצור שלה ועובדיה לא נפגעו, מלבד פגיעה שולית בתשתית ה-IT, אולם היא נאבקת בקשיי תשתית כמו קשיי אספקת דלק ודרכים הרוסות.

Atmel: לחברה אין מתקן ייצור ביפן, אולם היא נשענת על אספקת חומרי גלם מיפן. החברה בודקת את ההשלכות של האסון על פעילותה, במיוחד ברמת שרשרת האספקה, ומסרה שבטווח הקרוב הארועים לא ישפיעו על אספקת רכיבים.

Bourns: לחברה מספר מתקני ייצור ביפן, שלא נפגעו באסון. החברה מסרה שלכל עובדיה שלום, ולא ידוע לה על פגיעות במפעלים. אולם ספקי השירותים הלוגיסטיים המקומיים הזהירו אותה שייתכנו הפרעות במשלוח מוצרים בגלל מצב הדרכים במדינה.

Freescale: מפעל ייצור המיקרו-בקרים והחיישנים של החברה ב-Sendai נפגע מרעידת האדמה אך לא מהצונאמי. כל העובדים פונו והמפעל עדיין מושבת. גם מרכז ההפצה של החברה ב-Narita נפגע. בשני המקומות פועלים צוותים לבדיקת הנזקים ומנסים להשיב את אספקת החשמל. החברה הקימה צוות תגובה גלובלי כדי להתגבר על קשיי האספקה.

Fujitsu: החברה הודיעה על פגיעה בשישה מפעלי ייצור: ארבעה מפעלים, מהם שלושה פאבים ב- Fukushima, מפעל מיקוראלקטרוניקה ב- Miyagi ופאב ב-Iwate. החברה עדיין מבצעת הערכת נזקים ופגיעות באנשים ובציוד. החברה הקימה צוות מיוחד להתאוששות מהאסון המנוהל על-ידי נשיא החברה, יאסאמי ימאמוטו.  במקביל היא דיווחה שהפסקות החשמל היזומות משפיעות על התיפקוד הסדיר של מפעליה באזור Kanto, שלא נפגעו באסון.

Lattice: לחברה מספר מתקני ייצור ביפן האחראים לכ-13% מהכנסותיה. כל המתקנים נמצאים כעת בתהליך בדיקת נזקים, והחברה צופה שיחזרו לתפקוד כמעט מלא עם חזרת רשת החשמל לאספקה סדירה. החברה הוציאה הודעה מיוחדת ובה מסרה שיש בידה מספיק מלאי כדי למנוע פגיעה בזמני האספקה.

Marvell: לחברה אין מתקני ייצור, או קבלני ייצור ישירים הפועלים עבורה ביפן. יחד עם זאת, היא הודיעה על הקמת צוות בדיקה להערכת הנזקים שנגרמו לספקים של ספקיה, במיוחד ברמת חומרי הגלם.

Maxim: קבלן ייצור מרכזי של החברה, Seiko Epson מהעיר  Sakata, סובל מפגיעה ביכולת הייצור עקב מחסור באנרגיה. המפעל היה אחראי לכ-15% מפרוסות הסיליקון של החברה ברבעון האחרון. החברה מסרה שכל המוצרים שיוצרו ב- Seiko Epsonניתנים לייצור במתקנים אחרים של החברה, ולכן היא החלה בהעברת הזמנות הייצור למפעלים אחרים בתוך המדינה.

Murata: לחברה שלושה מפעלים שנפגעו באסון והושבתו: המפעל לייצור מנחתי EMI בעיר Tome נמצא בתהליכי הכנה לקראת ביצוע תיקונים ושיפוץ. המפעל לייצור מסנני SAW ומוצרים פיאזו-אלקטריים בעיר Miyagi נפגע קלות, אולם הושבת עקב בעיות באספקת החשמל. המפעל לייצור קבלים פולימריים בעיר Tochigi נפגע קלות ונמצא בשלבי תיקון מתקדמים, אולם הייצור יתחדש רק עם חידוש אספקת החשמל.

National Semiconductors: החברה מסרה שכ-95% מקיבולת הייצור שלה נמצאת במחוץ ליפן. כעת היא מבצעת הערכה מה מצבה של התשתית הפועלת ביפן.

Omron: החברה דיווחה על פגיעה ביכולת הייצור של מפעל ייצור מכשירי הלייזר, בעיקר עקב הפגיעה בכושר התנועה של העובדים. לדבריה, רוב מתקני הייצור שלה מצויים מחוץ לאזור שנפגע, אולם חלק גדול מאוד מהספקים שלה נמצאים באזור האסון, וכעת היא מנסה להעריך את היקף הנזקים שנגרמו להם.

On Semiconductor: לחברה שלושה מתקני ייצור בבעלותה, והיא מפעילה עוד שלושה מתקנים שבבעלות SANYO Electric. כל המתקנים נפגעו מרעידת האדמה אולם המבנה שלהם נשאר שלם. החברה הפסיקה לחלוטין את הייצור בשני פאבים: Aizu ו-Gunma, עקב קשיים באספקת חשמל, דלק, גאזים, כימיקלים ומים. ארבעת המתקנים האחרים פועלים לסירוגין עקב בעיות התשתית. במקביל, החברה פועלת לאיתור מקורות ייצור אלטרנטיביים.

Panasonic: החברה לא מסרה איזה מפעלים נפגעו, אולם דיווחה שחלק מהעובדים "סובלים מפגיעות קלות". מהאתר שלה ניתן ללמוד שכל המפעלים באזור הפגוע הושבתו, ושהיא עובדת בשיתוף פעולה עם חברת החשמל המקומית על חידוש אספקת הזרם למפעלים.

Renesas: בעקבות רעידת האדמה, השביתה החברה 7 מתוך 22 מפעליה ביפן. מתוכם מפעל אחד (Yamagata Semiconductor) נמצאת בשלבי התנעה לקראת חזרה לייצור מלא.

TDK: לחברה 24 מתקנים שנפגעו באסון, בהם שני מרכזי מחקר ופיתוח. מפעלים אלה מייצרים מגוון מוצרים:  חצאי-מוליכים, חיישנים, חומרים אלקטרוניים, מגנטים, קבלים, סלילים וספקי כוח. המפעל לייצור צגי EL בעיר Kitaibaraki סגור. שאר המפעלים הושבתו מיד לאחר רעידת האדמה, אולם תוקנו ומוכנים לחזור לייצור – במידה ותתחדש אספקת חשמל סדירה.

TE Connectivity: לחברה מפעל ייצור בעיר Tsukuba שנפגע ברעידת האדמה. המפעל נמצא בתהליכי תיקון מתקדמים ומפוי להיות ערוך לחזרה לייצור כבר בשבוע הבא. החברה מסרה שהוא ייכנס לייצור גם אם לא תתחדש אספקת זרם סדירה. החברה מסרה שכל מחסור עקב בעיות בהפעלת המפעל – יקבל גיבוי ממתקני הייצור האחרים שלה בעולם.

Texas Instruments: מפעל הייצור של החברה ב-Miho, 60 ק"מ מצפון מזרח לטוקיו, נפגע קשה ברעידת האדמה והפסיק לעבוד. המפעל היה אחראי ל-10% מהייצור של TI, והתמקד בעיקר בייצור PLDs ורכיבים אנלוגיים. החברה מתכננת לחדש את הייצור בשלבים החל מחודש מאי ועד לחזרה לייצור מלא, המתוכננת לספטמבר השנה. זאת, בהנחה שהפסקות החשמל היזומות לא יעכבו את התהליך.

בינתיים החברה מעבירה את הייצור לאתרים אחרים, ועד היום זיהתה פתרונות לכ-60% מקיבולת הייצור של המפעל ב-Miho. היא גם מעריכה שכ-40% מהמוצרים שנפגמו במהלך רעידת האדמה ניתנים לתיקון לאחר הייצור. גם מפעל ייצור השבבים ב-Aizu נפגע מרעידת האדמה. המפעל כבר נמצא בשלבי הרצה מחודשים ומפוי לחזור לייצור מלא במחצית אפריל, בהנחה שלא יהיו הפסקות חשמל יזומות. המפעל ב-Hiji, כ-700 ק"מ דרומית לטוקיו, לא נפגע ופועל באופן סדיר.

Toshiba: שלושה מפעלים של החברה נפגעו ברעידת האדמה והפסיקו לייצר: Toshiba Electronics, Toshiba Components ו-Kaga Toshiba Electronics. שלושתם נמצאים כעת בשלבי חזרה לייצור, אולם החברה הודיעה שבעיות אספקה וחשמל לא מאפשרות בשלב הזה להעריך את היקף החזרה לייצור.

VIshay: החברה הודיעה שאין לה מתקני ייצור ביפן, ולכן לא נפגעה ישירות מהמשבר. יחד עם זאת, צוות המכירות שלה מבצע כעת הערכה של מידת הפגיעה בספקים של וישיי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: האסון ביפן , חדשות