סימן מסחר: מדוע ממולץ לחברות הייטק להכיר את פרוטוקול מדריד

29 מאי, 2011

המאבק המשפטי הקשוח בין אפל לבין מיקרוסופט על השימוש במותג APP STORE, ממחיש את העוצמה הכלכלית הטמונה ברישום נכון של סימנים מסחריים. הדבר בולט אף יותר כאשר חברה פועלת בשוק גלובלי והמוניטין שלה הוא אחד מהכלים החזקים ביותר בתחרות על השוק העולמי

הכתבה נמסרה לקראת כנס IPTrade בנושא מסחור פטנטים וקניין רוחני, אשר ייערך במלון הילטון בתל-אביב ביום ג' 31 במאי. לפרטים נוספים: לחצו כאן להרשמה: לחצו כאן.

עו"ד יואל שטיבל, פירמת ארליך את פנסטר

קניין רוחני אפל מיקרוסופט קוקה-קולה
הלוגו של אפל: סימן המסחר החזק בעולם

סימני מסחר נועדו ליצור אבחנה בין מוצרים של עסק מסוים לבין מוצרים של עסקים אחרים. במלים אחרות, סימני מסחר מאפשרים לצרכנים לזהות את המוצרים הנושאים אותם.

למעשה, סימן מסחר יכול להיות כל דבר שמסייע לצרכן לזהות את המוצר. סימני מסחר מורכבים בדרך-כלל ממלים או צירופי מלים ולוג.ו אולם גם סימנים מיוחדים כגון צלילים, ריחות, צורות אריזה, צבעים וסיסמאות יכולים להיחשב בתנאים מסוימים לסימני מסחר.

עם התגברות התחרות בשווקים, יצרנים משקיעים אמצעים רבים כדי ליצור סימנים מיוחדים, מותגים ועיצובים בלתי קונבנציונליים אשר יבדילו את מוצריהם ויחדירו היטב אל ליבם של הצרכנים.

ערך סימן מסחר

אין ספק ששצרכנים מוכנים לשלם יותר בעבור מוצר הנושא סימן מסחר מפורסם מאשר מוצר זהה או דומה, שאינו נושא את הסימן. סימני מסחר הינם בעלי ערך אדיר ומהווים נכסים עסקיים לכל דבר. לעיתים, עשוי להיות סימן המסחר הנכס בעל הערך הרב ביותר של חברה.

על-פי מדד המותגים הבינלאומי לשנת 2011[1], הסימן בעל הערך הרב ביותר בעולם הוא הסימן של חברת Apple וערכו נאמד כיום בכ-153 מיליארד דולר. על-פי המדד הנ"ל, סימנים מפורסמים אחרים הנכללים בחמישייה הפותחת הינם Google, IBM, McDonald's ו- Microsoft ומוערכים בשווי העולה על 70 מיליארד דולר. הסימן Coca-Cola נמצא במקום השישי ושוויו נאמדביותר מ-70 מיליארד דולר.

בדומה לפטנטים, ניתן למסחר ולהרוויח כסף גם מסימני מסחר. למשל על-ידי מכירה של הסימנים (במסגרת מכירת העסק או בנפרד), הענקת זיכיונות ורישיונות שימוש בסימנים. כמו כן, במדינות רבות בעולם, ניתן להשתמש בסימני מסחר כבטוחה לצורך קבלת הלוואות.

הגנת סימן מסחר
קוקה-קולה: סימן המסחר המוכר ביותר בעולם

הגנה על סימן מסחר

בישראל ניתן לקבל הגנה על סימני מסחר באמצעות שימוש וכן באמצעות רישום. אולם, בהרבה מדינות רבות בעולם, כמו למשל יפן, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה או ברזיל, אין חשיבות לשימוש של הסימן (אלא אם מדובר בסימן מוכר היטב). במדינות הללו הזכויות בסימני מסחר שייכות בדרך כלל למי שהגיש את הסימן ראשון ולכן כדאי להזדרז ולרשום את הסימנים בהקדם.

רישום סימן מסחר

בישראל מאוד מומלץ לרשום את הסימן, מאחר וההגנה המוענקת באמצעות רישום הינה יותר רחבה מאשר ההגנה הנסמכת על השימוש בלבד. היתרונות של רישום סימן מסחר (בישראל וכן במדינות נוספות) הם רבים. עם הצטרפותה של ישראל לפרוטוקול מדריד בספטמבר 2010, רישום של סימן מסחר בחו"ל נעשה עוד יותר פשוט ובעיקר יותר זול. לגבי רישום לפי פרוטוקול מדריד, ראו למטה. רישום של הסימן מסייע בין היתר לבעל הסימן לאכוף את זכויותיו הן בבית משפט והן במכס. בבית משפט, רישום של סימן מסחר מאפשר לבעל הסימן לתבוע על פי עילה של 'הפרת סימן מסחר רשום' ובכך יוכל בעל הסימן לזכות בפיצוי כספי ולא רק בצו מניעה.

לגבי המכס, רישום של סימן מסחר מאפשר לבעל הסימן למנוע יבוא של סחורה מזויפת. כמו כן, רישום של סימן מסחר מקנה לבעל הסימן את הזכות להשתמש בסימון ® או Registered לצד הסימן. בעל סימן מסחר שאינו רשום לא יוכל להשתמש בסימון ®. יצוין כאן כי שימוש בסמל ® לצד סימן מסחר שאינו רשום אף עלול להיחשב לעבירה פלילית בישראל.

לוגו אפל מיקרוסופט סימן מסחר
מיקרוסופט יצאה למאבק משפטי נגד הסימן APP STORE של אפל

הגשת הבקשה

אז איך רושמים סימן מסחר בישראל? האמת שזה מאוד פשוט. כיום אפילו ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר באמצעות האינטרנט.

בטופס הבקשה יש למלא כמה פרטים טכניים כמו שם וכתובת של בעל הסימן וכן יש לתאר את הטובין או השירותים והקטגוריות שביחס אליהם מתבקש הרישום.

סימני מסחר מסווגים לפי 45 קטגוריות שונות של טובין ושירותים – ניתן למצוא את רשימת הסיווגים של הסחורות והשירותים באתר לשכת סימני המסחר בכתובת הבאה:

http://www.justice.gov.il/MOJHeb/RashamHaptentim/SimaneiMischar/.

בישראל ניתן להגיש בקשה אחת עבור מספר קטגוריות. לדוגמא, אדם המעוניין לרשום סימן מסחר בקטגוריה של מוצרי הלבשה (סוג 25) ובנוסף לרשום אותו סימן בקטגוריה של משקפי שמש (סוג 9), יוכל להגיש בקשה אחת הכוללת את שתי הקטגוריות. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה עבור כל קטגוריה. האגרה לקטגוריה ראשונה הינה 1,523 ₪ ואגרה בסך של 1143 ₪ לכל קטגוריה נוספת במסגרת אותה בקשה.

בחינת הסימן

בערך 9 חודשים ממועד הגשת הבקשה, בוחן בלשכת סימני המסחר בירושלים יבדוק אם הסימן כשר לרישום. הסימן יידחה במידה והבוחן סבור כי הסימן הוא גנרי, מתאר או למשל אם הוא עלול לפגוע במוסר. בעניין סימן מתאר, ניתן לציין כאן מאבק חדש ומעניין בין חברת Apple לבין חברת Microsoft. לאחרונה, הגישה חברת Microsoft התנגדות בארה"ב לרישום הסימן APP STORE השייך לחברת Apple בטענה כי הסימן APP STORE הינו סימן מתאר – שכן מדובר בחנות שמוכרת אפליקציות. בתחילת חודש מאי השנה, הצטרפו חברת Nokia וחברת Amazon למאבק לצד חברת Microsoft, וביקשו לבטל את הרישום של הסימן האירופאי APP STORE שהושג על-ידי חברת Apple.

כמו כן, במסגרת בחינת הבקשה, הבוחן עלול לסרב רישום של סימן המסחר אם הסימן המבוקש דומה עד כדי הטעייה לסימן אחר שכבר רשום בפנקס לגבי מוצרים או שירותים דומים. בעניין זה, כדאי לבצע חיפוש מקדמי של סימני המסחר הרשומים ובקשות תלויות ועומדות. ראה למטה מידע בעניין חיפוש.

פרסום, רישום וחידוש הסימן

במידה והבוחן מקבל את הסימן מסחר, הסימן יפורסם ביומן סימני המסחר שמתפרסם כל חודש באינטרנט וכל אדם מעוניין יוכל להגיש התנגדות תוך 3 חודשים מיום הפרסום. אם לא הוגשה התנגדות, הסימן יירשם ובעל הסימן יקבל תעודת רישום. תוקפו של הרישום הינו ל-10 שנים מיום הגשת הבקשה לרישום. בחלוף 10 שנים, ניתן לחדש את סימן המסחר לתקופה נוספת של 10 שנים, עד בלי די.

פרוטוקול מדריד

הצטרפותה של מדינת ישראל לפרוטוקול מדריד הינה הזדמנות טובה, יעילה ויחסית זולה לחברות ישראליות ולתושבים ישראלים לרשום את סימניהם במדינות רבות בעולם, על-ידי הגשת בקשה בינלאומית אחת בלבד. ההגשה הבינלאומית מנוהלת על-ידי World Intellectual Property Organization, שהוא הגוף הבינלאומי בג'נבה שאחראי גם על בקשות פטנט PCT.

על-מנת להגיש בקשה בינלאומית של סימן מסחר, יש צורך תחילה ברישום הסימן בישראל או בהגשת בקשה בישראל. רק לאחר שהוגש או נרשם הסימן בישראל, יוכל בעל הסימן הישראלי להשתמש בפרוטוקול מדריד. הגשת בקשה לפי פרוטוקול מדריד תאפשר רישום של הסימן ביותר מ-80 המדינות החברות בפרוטוקול מדריד. בהן: ארה"ב, סין, יפן, רוסיה, אוסטרליה, כל ה-27 מדינות האיחוד האירופי, שווייץ ועוד. ניתן למצוא את רשימת המדינות החברות בפרוטוקול מדריד ב- http://wipo.int/export/sites/www/treaties/en/documents/pdf/madrid_marks.pdf.

הודו אמורה להצטרף לפרוטוקול מדריד במהלך שנת 2012 וכן ברזיל וקולומביה עושים מאמצים כדי להצטרף אליו. במסגרת הבקשה הבינלאומית, יש לשלם אגרת בסיס ל-WIPO בסך 653 פרנק שווייצרי עבור סימן בשחור לבן ו-903 פרנק שווייצרי עבור סימן בצבע. בנוסף, יש לשלם אגרה עבור כל מדינות יעד שנבחרו ולא לשכוח אגרת טיפול של לשכת סימני מסחר הישראלי בסך 498 ₪.

יתרונות וחסרונות לשימוש בפרוטוקול מדריד

היתרון המרכזי בפרוטוקול מדריד הינו שבעל סימן מסחר יכול לרשום את סימנו בהרבה מדינות בעולם באופן מרוכז וזאת מבלי למנות עורך דין מקומי בכל מדינה ומדינה לצורך טיפול ברישום. בכך, ניתן לחסוך עלויות שכ"ט ניכרות של עורכי דין מקומיים הכרוכות בטיפול ברישום סימני מסחר ברחבי העולם. כמובן, ככל שמייעדים יותר מדינות, כך גדל החיסכון בעלויות.

  • אין צורך למנות עורכי דין מקומיים במדינות היעד (אלא אם יש השגות) ובכך חוסכים עלויות רבות.
  • בקשה בינלאומית אחת, שפה אחת, תשלום אגרות במטבע אחת (פרנק שווייצרי), חידוש אחד לכל המדינות יחדיו.
  • רישום העברות, שינוי שם, שינוי כתובת וכד' בצורה מרוכזת לכל המדינות יחדיו
  • אפשרות להוסיף מדינות יעד גם לאחר הגשת הבקשה הבינלאומית

בקיצור, שימוש בפרוטוקול מדריד מקל על בעל הסימן הן מבחינת עלויות והן מבחינת ניהול ותחזוקת פורטפוליו בינלאומי של סימני המסחר שברשותו.

החיסכון העיקרי של פרוטוקול מדריד הינו "עיקרון התלות", דהיינו בפרק זמן של חמש שנים מיום הגשת הבקשה הבינלאומית, הסימן הבינלאומי תלוי בסימן הבסיסי שהוגש או נרשם בישראל. במקרה בו הבקשה או הרישום בישראל נדחים, מתבטלים או נזנחים, יתבטל אף הרישום הבינלאומי.

בכדי למנוע ככל האפשר דחייה של הסימן הישראלי, יש לבחור בסימן בסיסי חזק, דהיינו סימן לא גנרי ולא מתאר, וכן מומלץ לבצע חיפוש מקדמי לפני הגשת הבקשה בישראל. ניתן לבצע באופן עצמאי חיפוש סימני מסחר במאגר סימני המסחר המקוון של לשכת סימני המסחר באינטרנט בכתובת הבאה:

http://www.trademarks.justice.gov.il/TradeMarksWebSiteUI/TrademarksSearch/TrademarksSearch.aspx

אופציה טובה יותר לבצע חיפוש היא להזמין חיפוש רשמי על-ידי לשכת סימני המסחר הישראלי, שכן חיפוש עצמאי באינטרנט פחות מהימן מהחיפוש הרשמי המבוצע על-ידי הלשכה. כמובן, האופציה הטובה ביותר היא להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום של סימני מסחר כבר בשלב המקדמי של בחירת הסימן…

 


 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , קניין רוחני