רכיבים מזוייפים שהגיעו מסין השביתו מערכות קריטיות במסוקי קרב ובמטוסים של צבא ארה"ב

9 נובמבר, 2011

ועדת הביטחון של הסנאט האמריקאי חוקרת כיצד הצליחו מפיצים סיניים להחדיר רכיבים מזוייפים אל מערכת ראיית הלילה של מסוקי קרב אמריקאים ואל מערכות הניהוג של מטוסי תובלה טקטיים ומשמידי צוללות. לדיונים עשויה להיות השפעה מרחיקת לכת על כל שרשרת האספקה של תעשיית האלקטרוניקה

"מפיצים עצמאיים לא נוהגים לגלות מה הם מקורות האספקה שלהם"

הוועדה המיוחדת לכוחות המיוחדים של הסנאט בארצות הברית החלה לדון השבוע בסוגיית הרכיבים האלקטרוניים המזוייפים בתעשיות הביטחון האמריקאיות. הדיונים מנוהלים על-ידי יו"ר הוועדה קרל לוין ועל-ידי המתמודד לשעבר לנשיאות, ג'ון מק'קיין.

רכיבים אלקטרוניים מזוייפים
מסוק הקרב שהתעוור: חלק מהמערכות נמכרו לצבא היפני

מדובר בנושא המטריד בשנים האחרונות את משרד הביטחון והצבא האמריקאי, אשר מספר פעמים בעבר הביעו חשש מכך שנתיב העברת הרכיבים המזוייפים מהמזרח אל התעשיות במערב, עשוי לשמש כנתיב "להזרקת" רכיבים מזוייפים אל תוך מערכות נשק אמריקאיות. הם אף העניקו לתהליך את הכינוי "סוס טרויאני". הדיונים הנערכים השבוע בסנאט מגלים כי החששות התאמתו.

נמל המוצא: סין

מהמסמכים שהוגשו לוועדה, היא הצליחה לשחזר את המסלול שהתחיל בסין, והסתיים בשילוב רכיבים אלקטרוניים מזוייפים בתוך מערכות ראיית הלילה של מסוקי הקרב SH-60B, מערכות התצוגה והמחוונים המותקנות במטוס התובלה הטקטי C-27J, ואפילו רכיבים מזוייפים שהתגלו בתוך מערכת גילוי הקרח במטוס Boeing P-8 Poseidon, המיועד להיות משמיד הצוללות העתידי של הצי האמריקאי.

אלא שמהעדויות עולה שהבעיה איננה מסתיימת בכוחות המזויינים של ארצות הברית. כך למשל, חברת רייתאון ייצרה 6 מערכות ראיית לילה שבהם התגלו רכיבים מזוייפים עבור מסוקי הקרב SH-60B. שלוש מערכות הותקנו במסוקים של צבא ארה"ב, ושלוש מערכות נמכרו ליפן והותקנו במסוקים של צבא יפן.

במקרה הזה מדובר ברכיבי MOSFET של חברת פיירצ'יילד (Fairchild) אשר הותקנו במסנני EMI ששולבו בתוך מערכות FLIR (מערכות אינפרא אדום לראיית לילה) מתוצרת רייתאון. הזיוף אושר בבדיקות שנעשו במעבדות של חברת פיירצ'יילד. היא גילתה שעל-גבי הרכיבים מופיע קוד מזוייף, המציין את תאריך הייצור שלהם בשנת 2005, למרות שעל פי הרישומים של החברה באותה שנה לא יוצרו רכיבים מהסוג הזה. התברר שמדובר בטרנזיסטור ישן מדגם FN548, אשר הגיע לשרשרת האספקה הצבאית דרך מפיץ סיני עצמאי אשר מכר אותו כרכיב חדש.

הזיוף התגלה בזכות תקלות הפעלה

רכיבים אלקטרוניים מזוייפים
צילום הרנטגן מגלה שהרכיב המזוייף יוצר כרכיב אחר בחברת סמסונג

במקרה אחר, הוועדה גילתה רכיבים מזוייפים שהותקנו במערכות התצוגה (פנל בקרה) של מטוסי C-27J ו-C-130J. גם במקרה הזה הרכיבים עשו את דרכם מסין באמצעות מפיץ סיני עצמאי, שמכר אותם לחברת הפצה אמריקאית, שמכרה אותם לחברת לוקהיד ולחברת L-3 Communication Display Systems. המערכות הפגומות הותקנו בכ-500 מטוסים שנכנסו לשירות בחיל האוויר האמריקאי. הפעם מדובר ברכיב זיכרון CMOS Video RAM של חברת Lattice. הרכיב המקורי יוצר בפאב של חברת סמסונג בקוריאה. הזייפנים שינו את מספר המק"ט שלו ואת תאריכי הייצור, ומכרו 10,000 רכיבים ליצרנים שהתקינו את מערכות האוויוניקה במטוסים.

הדוגמה הזו ממחישה עד כמה קשה להילחם בתופעה: מדובר בתת-מערכת אשר יוצרה על-ידי חברת אלניה האיטלקית, כאשר בדיקות הקבלה בחברה לא רמזו שיש בעיה עם הרכיבים. אולם רק לאחר ייצור המערכת התברר שביצועי לא עומדים בדרישות, והתקלות בהפעלה הביאו לביצוע בדיקה מחמירה יותר שזיהתה את הרכיבים המזוייפים.

Counterfeit Electronic Components
מסלול "ההזרקה": כיצד חדרו הרכיבים המזוייפם אל מסוקי הקרב

הפעם הרכיבים הגיעו למערכת באמצעות חברת האספקה העצמאית Global IC Trading Group, אשר רק לאחר הפצרות רבות הסכימה לדווח ליצרנית המערכת, חברת L-3COM, את זהות הספק הסיני: Hongdark Electronic Trade. במכתב ששלחה לחברה, היא הסבירה בהתנצלות "שמפיצים עצמאיים לא נוהגים לגלות מה הם מקורות האספקה שלהם".

משה גבריאלוב בתמונה

הפרשה השלישית החלה להתגלגל בשנת 2008, כאשר מעבדת הבדיקות Tandex גילתה 300 רכיבים מיתכנתים מזוייפים של חברת Xilinx, אשר סופקו לחברת BEA כדי לייצר את מודול גילוי הקרח במטוסי התובלה הטקטיים שבואניג מייצרת. מעקב אחר שרשרת האספקה גילה שגם הפעם הגיעו הרכיבים המזוייפים מסין.

הפרשה המשיכה להתגלגל ובחודש שעבר שלח מנכ"ל זיילינקס, משה גבריאלוב, מכתב לוועדת הסנאט, ובו הבטיח שהחברה לא מוכרת רכיבים משופצים ולא מעניקה לגורמים שלישיים אישורים לשפץ רכיבים. להערכתו, הרכיבים המזוייפים שהתגלו הם רכיבים שהוסרו ממעגלים ישנים ונפגמו בתהליך ההסרה עקב החום שנוצר בפירוק ההלחמה ועקב מטענים חשמליים סטטיים. גם בואינג לא יצאה נקיה:  לפני שבועיים היא קיבלה מכתב התראה מהצי המזכיר לה שהתחייבה להשתמש ברכיבים מקוריים בלבד, במערכות שהיא מספקת לצבא.

אלא שהנושא רחוק ממיצוי: הדיונים בסנאט ממחישים שבעיית הרכיבים האלקטרוניים המזוייפים איננה רק בעיה מסחרית – היא הפכה לסוגייה ביטחונית חשובה ביותר. כעת, מעניין יהיה לראות מה יהיו המצלות הוועדה, וכיצד ההמלצות ישפיעו על שרשרת האספקה בתעשיית האלקטרוניקה.

עוד בנושא:

כיצד הפכו אתרי המיחזור למפעלי זיוף רכיבים

משפט זיוף הרכיבים שזיעזע את משרד הביטחון האמריקאי

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רכיבים , תעופה וביטחון