תקלה בספק הכוח של הלוויין עמוס-5: ייתכן קיצור תקופת השירות

27 ספטמבר, 2012

מדובר בהצטברות תקלות לאחר שהתגלתה ירידה בספק הכוח הראשי האחראי על הפעלת מנועי הלוויין. עמוס-5 יוצר על-ידי החברה הממשלתית הרוסית ISS-Reshetnev. שיגורו נידחה במספר חודשים לאחר תקלה שהתגלתה בשלב הבדיקות לפני שיגור

בעקבות התקלה החדשה, יש קשיים בתיפקוד של שני ספקי הכוח המצויים בלוויין

עמוס-5
הלוויין עמוס-5

תקלה שהתגלתה בלוויין התקשורת עמוס-5 (Amos) עשויה לקצר את זמן השירות שלו בחלל, אשר תוכננה במקור להיות 15.5 שנים.

חברת חלל תקשורת דיווחה שהתגלתה תקלה בספק הכוח מספר 2, אשר מונעת ממנו להפעיל חלק ממנועי הלוויין, אשר אחראים על יציבותו ושמירת מיקומו בחלל. מדובר בתקלה מצטברת, שכן בחודש מאי התגלתה תקלה בספק הכוח מספר 1 שגרמה לירידה בביצועיו. בעקבות זאת, הועברה משימת אספקת הכוח לספק מספר שניים. למעשה, כעת שני הספקים לא תקינים.

אילתור בחלל החיצון

חברת חלל (Spacecom) מסרה שהיא פועלת ביחד עם יצרנית הלוויין כדי לנתח את השלכות המצב. בעקבות שתי התקלות פועל הלוויין במתכונת משולבת: ספק הכוח מספר 1 מספק אנרגיה מופחתת לחלק מהמנועים, ואילו ספק כוח מספר 2 מספק אנרגיה מלאה למנועים האחרים, שמהם הוא אינו מנותק.

לוויין תקשורת עמוס
עמוס-5 באולם ההרכבות בחברת ISS הרוסית

בשלב הנוכחי החברה מעריכה כי התקלה תקצר את זמן השירות שלו בחלל בכשישה חודשים. אולם היא הזהירה שאם לא ניתן יהיה להפעיל בעתיד מנועים נוספים באמצעות ספק הכוח מספר 2, אורך החיים של הלוויין יתקצר בצורה משמעותית יותר.

ראוי לציין שמדובר בתקלה שלישית בלוויין, אשר שוגר לחלל בחודש דצמבר 2011 מאתר השיגור בייקונור שבקזחסטן. בחודש יולי 2011 התגלתה תקלה באחת מיחידות הלוויין שגרמה לדחייה של יותר מחודש במועד השיגור. כעבור חודשיים הודיעה החברה שהתקלה תוקנה, אולם לא מסרה מהי התקלה שהתגלתה וכיצד תוקנה.

המאבק בין ישראל ורוסיה

עמוס-5 יוצר על-ידי חברת ISS-Reshetnev הרוסית, הנמצאת בבעלות ממשלתית. היא זכתה לאחר תחרות קשה מול התעשייה האווירית (IAI), שייצרה עד כה את כל לווייני עמוס. ל-Techtime נודע שממשלת רוסיה סייעה רבות לחברת ISS לזכות בתחרות, בעקבות החלטה להיכנס לשוק לווייני התקשורת בעולם. היא העניקה לפרוייקט סבסוד הנאמד בכ-50 מיליון דולר, יכולת שיגור על-גבי משגר של לוויין ממשלתי רוסי ו"נקודת שמים" שה-ITU העניקה לרוסיה. עלות הפרוייקט הסתכמה בכ-160 מיליון דולר.

בעקבות המעורבות של ממשלת רוסיה הופעלו בישראל לחצים רבים לאחר פרסום המכרז לייצור הלוויין עמוס-6 באוגוסט 2011. בשלב מסויים איימה התע"א שאם לא תזכה בפרוייקט עמוס-6, היא תסגור את קו ייצור הלוויינים הגיאו-סינכרוניים (GEO), אשר מצויים בנקודה קבועה ביחס לכדור הארץ בגובה של 36,000 ק"מ. בחודש יוני 2012 הודיעה התע"א שהיא ניבחרה על-ידי חברת חלל כספק הפיתוח והייצור של לוויין התקשורת עמוס-6. הפרוייקט כולל גם תפעול הלוויין במהלך חייו, המתוכננים ל-16 שנה, ומסתכם בהיקף של כ-200 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית