התעשייה הצבאית האירנית אימצה את מתודולגיית החדשנות TRIZ

23 דצמבר, 2012

ממשלת אירן מטמיעה את השיטה באופן שיטתי. מומחים שהתמחו בה פירסמו תהליך לפיצוח מידע המוצפן ברכיבי FPGA הנמצאים ככל הנראה בכתב"ם האמריקאי שהאירנים תפסו. מספר הפרסומים של אירן בתחום האלקטרוניקה: פי ארבעה מאשר ישראל

מאת: עמוס רדליך *

התוכנית המדעית האירנית מיועדת להחיות את "תור הזהב המדעי האירני"

המל"ט האמריקאי החטוף מוצג לראווה בטהרן על-ידי משמרות המהפיכה
המל"ט האמריקאי החטוף מוצג לראווה בטהרן על-ידי משמרות המהפיכה

המהירות והיעילות שבה אירן מפתחת מערכות צבאיות חדשניות, לא רק בתחומי הגרעין, מעוררת הפתעה בכל פעם מחדש. אחת מהן קשורה למלחמת הצללים המתחוללת בין אירן וארה"ב בתחום הכתב"מים (כלי-טיס בלתי מאויישים).

בחודש אוקטובר 2011 דיווחה העיתונות בארה"ב על וירוס שתקף את צי הכתבמ"ים של צבא ארצות הברית. הווירוס הקליט ואגר הקשות מקלדת שביצעו הטייסים בחדר הבקרה בנבאדה ממנו הם מנהלים טיסות בשמי אפגניסטאן. העיתון ציין עוד שאנשי האבטחה התקשו להסיר את הווירוס, ובכל פעם שהוסר, הוא חזר והשתלט על המערכת.

כעבור כחודש דווח שהאירנים השתלטו על אחד מהכתבמ"ים המתקדמים ביותר של צבא ארצות הברית והצליחו להנחית אותו ללא פגע על אדמת אירן. כעת הם עמלים על פיצוח מערכות המוגנות ביותר שלו, המוסתרות בתוך כרטיסים אלקטרוניים מרובי FPGA (רכיב מיתכנת). זוהי נקודה חשובה, מפני ששנה קודם לכן פירסם המדען האירני ד"ר אמיר מורדי, מאמר שבו הוא מסביר כיצד לפרוץ לרכיבי FPGA מוגנים.

המאמר, בשם On the Vulnerability of FPGA Bitstream Encryption, ניכתב ביחד עם עמיתים מאיטליה ומגרמניה, ומציג שיטה לפרוץ אל תוך המידע המוטמן ברכיבי FPGA ממשפחת Xilinx Virtex-II (לקריאת המאמר לחץ כאן). החוקרים פיצחו את קודי ההצפנה 3DES ו-AES-256 שקודדו בזיכרון SRAM מבוסס FPGA בפחות משנייה אחת. החוקרים טענו כי זו הפעם הראשונה שתהליך פיצוח מלא מופיע בספרות המדעית הפתוחה.

ELECTRONICS graphניתן להעריך את קצב ההתקדמות האירני גם באמצעות בדיקת מספר המאמרים המדעיים שפורסמו על-ידי מדענים אירניים. אתר SJR העוקב אחר מספר הפרסומים המדעיים בעולם, מדווח כי בשנת 2006 פירסמו מדענים אירניים 10,897 מאמרים מדעיים (לעומת 14,668 פירסומים של מדענים ישראליים). מספר זה הוכפל ליותר מפי שלושה בשנת 2011: המדענים האירניים פירסמו 36,803 מאמרים מדעיים, בהשוואה ל-15,922 פרסומים של מדענים ישראלים.

כיצד ניתן להבין את ההתפחות המהירה של המדע והטכנולוגיה באירן? אחד מההסברים האפשריים נעוץ בעובדה שממשלת אירן אימצה מתודולוגיית החדשנות TRIZ, שאותה היא מטמיעה באופן שיטתי ולאורך זמן בכל תשתיות המחקר והפיתוח שלה. לשם המחשה, שלושה מהמדענים בקבוצתו של ד"ר אמיר מורדי הם מומחים בשיטת TRIZ לחשיבה המצאתית שיטתית.

מדובר בשיטה לפתרון בעיות המצאתיות, שפותחה ברוסיה לפני 65 שנה על-ידי המדען היהודי היינריך אלטשולר. קבוצת החוקרים שריכז אלטשולר בדקה מאות אלפי פטנטים במטרה לפצח את "הקוד ההמצאתי". הם ניסחו רשימה של 40 כללים המהווים את ה"קוד הגנטי" של כל ההמצאות בעולם. בתחילה היא נדחתה על-ידי התעשייה, מכיוון שהיתה מורכבת מאוד. כיום קל יותר להשתמש בה באמצעות תוכנות ייעודיות, והיא מתחילה לעורר עניין מחודש בתעשייה העולמית ובישראל.

IRAN OUTPUTבניגוד לממשלות במערב, ממשלת אירן אימצה לפני 11 שנה את שיטת TRIZ והחלה ללמד אותה באופן מסודר במוסדות הלימוד הגבוהים. החלטה זו היא חלק ממאמץ אירני כולל, שמטרתו היא "להחיות את תור הזהב של המדע האירני". תוכנית TRIZ האירנית היא תוכנית ארוכת טווח, שנועדה להיות מופעלת במשך 35 שנה.

ברור שתוכנית TRIZ לבדה אינה מסבירה את הזינוק המדעי והטכנולוגי של אירן. היא ממומשת לצד השקעות גדולות נוספות בחינוך, במחקר מדעי ובפיתוח טכנולוגי. היא גם ממחישה את הרצינות שבה אירן מתייחסת אל פרוייקט השדרוג הטכנולוגי העצמי, ומלמדת שמאחוריו נמצאת שאיפה למקם את המדינה במקום חדש, מטרה שהיא רחבה בהרבה מאשר פיתוח פצצת גרעין או כלי-נשק חדשניים.

* עמוס רדליך הוא מומחה TRIZ ומלמד אותה במכללת סמי שמעון בבאר-שבע.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , מדע , מחקרים ונתוני שוק