מגמות עדכניות בתחום ניהול ה-Data Centers

25 אפריל, 2013

להערכת גרטנר, שיעור החדירה של מערכות DCIM הוא עדיין נמוך, אולם צפוי להגיע לכ-80% עד לשנת 2015. עידן טבלאות האקסל חלף מן העולם

DAYAN-CTOמאת: יוסי דיין, CTO, APC שניידר אלקטריק ישראל

הפילוסוף היווני הרקליטוס אמר לפני כ-2,500 שנה שאין דבר קבוע יותר מהשינוי. הצהרה זו מתאימה בדיוק לעולם הטכנולוגי ולתחום מרכזי הנתונים (Data Centers). ניתן להגדיר ארבע מגמות מרכזיות המשנות את פני תשתית מרכזי הנתונים בעולם:

חומרה: צפיפות החשמל הממוצעת והמירבית של מערכי השרתים הולכת וגדלה, ועומסי החום המשתנים באופן דינמי, בהתאם לעומס על תשתית הה-IT, מהווים אתגר קשה לתשתיות הקירור.

וירטואליזציה: חברת גרטנר צופה שמספר השרתים הווירטואליים יגדל מ-46% ב-2011 ל-71% בשנת 2016. הווירטואליזציה מניעה את שינויי העומסים הדינמיים ומגבירה אף יותר את צפיפות החשמל ב-Data Centers.

נפח המידע: התפוצה הרחבה של מחשוב ענן ושל מכשירים ניידים מגבירה את הצורך באחסון. נפח הנתונים המאוחסנים במרכזי הנתונים צפוי לצמוח ב-800% בחמש השנים הבאות. הדבר דורש שינוי מבני בתשתיות של מרכזי הנתונים.

עלויות: העלויות הכרוכות בהפעלה ובתחזוקת מרכזי הנתונים גבוהות בהרבה מהיקף ההשקעה בשרתים במהלך מחזור החיים שלהם. סקרים של IDC וחברות מקר אחרות מגלים כי עלות ההפעלה של כל שרת עולה בהתאמה ישירה להתפשטות השימוש בשרתים וירטואליים. באופן מסורתי, IT אינו תומך בפעילות ובייצור שלו עצמו באותה המידה ובאותו ההיקף שבו הוא תומך בתהליכים העסקיים ובתהליכי הייצור. קבוצת Group 451 מ-Uptime Institute צופה גידול של כ-40% בשוק חבילות ה-DCIM (ניהול תשתיות Data centers), תחזית העולה בקנה אחד עם תחזיות אחרות בתעשייה.

Data Centerניהול תשתיות פיזיות

אחת מהתוצאות של מגמות אלה היא שיש צורך במערכות ניהול מסודרות ומתוחכמות של מרכזי הניחתונים (DCIM), כדי להתמודד עם פתרונות סקאלביליים ולנקוט בגישה מודולרית במספר רמות. ארגונים רבים כבר הכירו ביתרונות של השימוש בפתרונות ייעודיים לניהול תשתיות מרכזי המידע: הניצולת טובה יותר של היכולות, תפעול ניתן לחיזוי מראש, השקעות הון ותפעול נמוכות יותר ושקיפות בין ה-IT והמתקן. להערכת גרטנר, שיעור החדירה של מערכות DCIM הוא עדיין נמוך, אולם צפוי להגיע לכ-80% עד לשנת 2015. עידן טבלאות האקסל חלף מן העולם.

למעשה, החברות צריכות לאמץ גישה הוליסטית, כמקובל בכל מערכת מורכבת אחרת. מרכז ומזרח אירופה עדיין נמצאות מאחור בתחום זה. למרות שמרבית המשתמשים מעוניינים להשיג תפעול יעיל בעת תכנון ה-Data Center, ברוב המקרים הם מציינים רק ערך Power usage effectiveness שרירותי (שעשוי להיות מטעה מבחינת יעילות ביצועי ה-Data Center).

רק לעיתים נדירות ההחלטות מבוססות על ניתוח מעמיק, הכולל מערכות ותחומים אחרים מלבד תשתיות ה-IT עצמן. יעילות מרכז הנתונים לא צריכה להימדד רק על-ידי מדד ה-PUE, אלא באמצעות כלל עלויות התפעול והניהול או ההזדמנויות לחסכון בתשתיות טכנולוגיות, אפליקציות והתשתיות הפיזיות.

פתרונות תוכנה מבטיחים

בשורה התחתונה, ההשקעה בבניית  Data Center בעל יעילות גבוהה תרד לטימיון אם במסגרת התפעול לא נעשה שימוש בכלים המבטיחים תועלות בטווח הארוך, תוך תכנון שינויים במהלך חיי המתקן. ואין שום דרך לוודא תוצאות בטווח הארוך ללא מערכות שליטה וניהול.

פתרונות עתידניים במרכזי נתונים, מתגלים לעיתים כפתרונות אקזוטיים בלבד. כזה למשל הוא DC Power Distribution המסוגל לספק חסכון ניכר ברמת המתח הנמוך האמריקני, אך לא סביר שאפשר יהיה להפיץ אותו באירופה.

כיום אי-אפשר למצוא פתרונות קירור מעניינים במרכזי נתונים, כמו שרתים המוצפים בנוזלי קירור, אם כי מרבית אולמות השרתים המאוחדים מספקים סיבה אמיתית לקיומם (למשל עבור מחשבי-על או מיחשוב גריד). פתרונות קירור מודולריים, דוגמת EcoBreeze, המשיגים יעילות גבוהה במיוחד עם שילובים של מספר שיטות קירור, עדיין דורשים התמחות. להערכתי, השינוי הגדול ביותר בשנה הקרובה צפוי להגיע מפתרונות תוכנה, כמו Intel DCM או StruxureWare Data Center Operation.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , טכנולוגיות מידע , תעשייה וניהול