התעשייה חוזרת למכ"ם פאסיבי (Passive Radar)

9 דצמבר, 2013

המכ"ם הפאסיבי הופך כנראה להיות אחד מתחומי המכ"ם החשובים ביותר בעשור הקרוב. ההשקעות במערכות Passive Radar בעולם צומחות בקצב של 36% בשנה, ויגיעו להיקף של כ-10 מיליארד דולר בשנת 2023

המכ"ם הפאסיבי הופך כנראה להיות אחד מתחומי המכ"ם החשובים ביותר בעשור הקרוב. כך עולה ממחקר שוק חדש של חברת RnR.

מדגים למכ"ם פאסיבי של חברת Cossidian
מדגים למכ"ם פאסיבי של חברת Cassidian

המחקר בדק את מגמות השימוש מכ"ם פאסיבי בתחומי התעופה האזרחי והצבאית וגילתה שמדובר בשוק המצוי בצמיחה שנתית של 36% בשנים 2013-2013.

בשנת 2023 יושקעו בעולם 10 מיליארד דולר ברכישת ציוד וטכנולוגיות מכ"ם פאסיבי לצרכים תעשייתיים וצבאיים. ובשנת 2023 יתפסו ההשקעות מכ"ם פאסיבי נתח שוק מפתיע של 41% מכל ההשקעות במערכות מכ"ם תעשייתיות באותה שנה.

מדובר בתופעה מעניינת, שכן המכ"ם הפאסיבי החל כטכנולוגיית המכ"ם הראשונה והפשוטה ביותר, וניזנח במהלך מלחמת העולם השנייה לטובת שיטות יעילות ומדוייקות יותר כמו מכ"ם פולסים הפופולרי.

מאחורי המגמה המפתיעה מצויות סיבות טובות: המכ"ם הפאסיבי גמיש יותר בהתקנה ושינוע, הוא יכול לעקוב אחר אובייקטים בצורה חשאית מבלי שהמטרה הניבדקת יודעת שמכ"ם בולש אחריה והצפיפות הגוברת בשימוש בספקטרום האלקטרומגנטי מגיע למצב שבו קיימת כבר היום חפיפה חלקית בין אותות מכ"ם לבין האותות של מערכות תקשורת אלחוטיות אחרות.

מדובר בשתי תפיסות שונות של ניתוח אותות לצורכי זיהוי מיקום, כיוון ומהירות. מכ"ם אקטיבי משדר אותות ידועים במתכונת של פולסים. בין פולס לפולס המכ"ם "מאזין" להדים החוזרים מהאובייקט הניבדק, ועל-פי העיוותים באותות הוא מזהה את מיקומו, וכיוון ומהירות תנועתו. כלומר, המערכת צריכה לכלול גם משדר וגם מקלט.

לפשטות היחסית ולדיוק של מכ"ם אקטיבי יש חיסרון גדול: גם האובייקט הניבדק יכול לקלוט את אותות הגישוש שנישלחו אליו, ולעוות אותם כדי להטעות את המכ"ם.

אנטנת הקליטה במכ"ם HA-100 של Thales
אנטנת הקליטה במכ"ם HA-100 של Thales

מכ"ם פאסיבי מוכר גם בכינוי Bi-static Radar. המכ"ם הראשון שניבנה בבריטניה ערב מלחמת העולם השנייה נבנה על-פי עיקרון זה. היו תחנות שידור ששידרו אל השמיים קרינה אלקטרומגנטית רציפה. תחנות הקליטה חיפשו הדים חוזרים מהקרינה הזו, מתוך הנחה שהם מגיעים ממטוסים גרמניים המתקרבים לשטח בריטניה.

בשלהי המלחמה ניצלו הגרמנים את האותות הבריטיים וייצרו גרסה משלהם של מקלטי גישוש, אשר איתרו מטוסים של בעלות הברית אשר שידרו הדים מהמשדרים של המכ"ם הבריטי. למעשה הם רכבו בחשאי על קרן השידור הבריטית – ללא ידיעתם של הבריטים.

חלק מהמערכות כבר מבצעיות

כאשר מדברים כיום על מכ"ם פאסיבי מוותרים לעתים קרובות על מקור השידור. ההנחה הנפוצה היא שריבוי השידורים בגלים קצרים מתחנות תקשורת סלולריות, שידורי טלוויזיה ורדיו, רשתות מקומיות אלחוטיות ואפילו אותות ניווט לווייני, מייצרים מספיק מקורות מהדהדים שניתן לקלוט אותם ולחלץ מהם מידע על גופים הנעים באוויר. תפיסה זו נחשבת גם לידידותית יותר לסביבה, מכיוון שהיא אינה מוסיפה מקורות קרינה חזקים, אשר יכולים להיות מסוכנים לבריאות או לגרום להפרעות למערכות תקשורת שכנות.

כבר עכשיו מספר יצרניות ביטחוניות גדולות מציעות מערכות מכ"ם פאסיבי או מפתחות מערכות כאלה. חברת Thales פיתחה בשנת 2007 את אחת ממערכות המכ"ם הפאסיביות הראשונות, HA-100. הוא בנוי מחיישן אשר מנתח את הקרינה של מקורות מזדמנים כמו שידורי רדיו FM, שידורי וידאו אנלוגיים ושידורי וידאו דיגיטליים קרקעיים (DVB-T). החיישן משווה בין ההחזרים של הקרינה שהגיעו מהאובייקט הנימדד לבין הקרינה שהגיעה ישירות ממקורות ה-RF, כדי לחלץ מהם מידע על פערי הגעה ואפקט דופלר, המשמשים לחישוב כיוון ומרחק האובייקט.

ביולי 2012 העבירה חברת Cassidian האירופית שבבעלות תאגיד EADS למשרד ההגנה הגרמני מערכת הדגמה של מכ"ם פאסיבי המסתמך על אותות השידור של 8 תחנות רדיו FM ושתי תחנות טלוויזיה המשדרות בתדרי VHF. המדגים חשף יתרון ייחודי נוסף של המכ"ם הפאסיבי – יכולת גילוי מטרות בגובה נמוך מאוד. זאת מכיוון שהוא מסתמך על הדים המגיעים ממקורות שידור נמוכים, כמו מגדלי שידור ואנטנות קרקעיות.

גם איראן פעילה בתחום המכ"ם הפאסיבי. בחודש ספטמבר השנה יפרסמה סוכנות הידיעות האיראנית FARS ידיעה שלפיה מומחים מבסיס האוויר Khatam ol-Anbia שליד טהרן פיתחו מערכת מכ"ם פאסיבי בשם Silent Radar System שנועדה לאתר מטוסים חמקניים וטילי שיוט. היא זכתה לשם הזה מכיוון שאינה משדרת אותות אלקטרוניים, ולכן איננה "רועשת".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , מכ"ם , תעופה וביטחון