DARPA יוצאת למאבק במכת הרכיבים המזוייפים

9 מרץ, 2014

מתברר שהמאמצים לשלוט בשרשרת האספקה נכשלו: סוכנות DARPA יוזמת את תוכנית Shield לפיתוח תגי זיהוי קטנים ביותר שניתן להצמידם לרכיבים אלקטרוניים כדי לוודא את מקוריות הרכיבים

מתברר שהמאמצים לשלוט בשרשרת האספקה נכשלו. הכיוון החדש הוא טכנולוגי

המחשת קונספט של DARPA לפיתרון הרצוי
המחשת קונספט של DARPA לפיתרון הרצוי

הסוכנות האמריקאית למחקרי ביטחון מתקדמים (DARPA), שהיא הגוף הביטחוני החשוב ביותר בעולם בפיתוח טכנולוגיות חדשות, החליטה לחפש פתרונות טכנולוגיים כדי לבלום את מכת הרכיבים המזוייפים הפוגעת בתעשיית האלקטרוניקה בכלל. מנקודת מבטה, הסכנה הגדולה ביותר נעוצה בחדירת רכיבים מזוייפים או רכיבים ששובשו במכוון, לתוך מערכות צבאיות קריטיות. רכיבים אלו קיבלו את הכינוי "סוסים טרויאניים".

הסוכנות הודיעה שבאמצע החודש היא תקיים דיון במרכז הקונגרסים שלה בארלינגטון, וירג'יניה, שבו יוצגו לתעשייה עיקרי התוכנית החדשה, שקיבלה את השם Shield Program.

מטרת תוכנית Shield היא לפתח רכיבי זיהוי קטנים ביותר שניתן להצמידם לרכיבים אלקטרוניים כדי לוודא את המקוריות שלהם ואת מסלול שרשרת האספקה שבה הם חלפו. הרכיבים נדרשים להיות קטנים מאוד, זולים מאוד, ושהשימוש בהם יהיה בעל השפעה מינימלית על תהליך הייצור שלהם, ההפצה ועל תהליכי השימוש בהם (הרכבת המעגל האלקטרוני).

הסוכנות מבקשת מהתעשייה ומחוקרים באקדמיה להשתתף בפיתוח טכנולוגיה שתהיה אמינה מאוד ומוגנת בפני פריצה וזיוף. השימוש בהם דורש ציוד מינימלי ושניתן לייצר אותם בכמויות גדולות בתהליכי ייצור סטנדרטיים המקובלים היום בתעשיית המוליכים למחצה. היא מבקשת לקבל הצעות לפיתוח רכיב בגודל של לא יותר מ-100 מיקרון על 100 מיקרון, הכולל מנוע הצפנה מלא, חיישנים לגילוי נסיונות לזייף את הרכיב או מידע על הרכיב, שניתן להצמיד אותם לרכיב קיים בלא צורך לבצע בו שינויים.

למידע נוסף על המפגש שיתקיים החודש: Shield Program

משמיד הצוללות Seahawk SH-60B. רכיבים במערכות FLIR קריטיות
משמיד הצוללות Seahawk SH-60B. רכיבים במערכות FLIR קריטיות

מאחורי היוזמה של DARPA ניצב כישלון מתמשך למנוע חדירה של רכבים מזוייפים למערכות צבאיות אמריקאיות. דו"ח מיוחד של ועדת הכוחות המזויינים בסנאט האמריקאי שבדק את הסוגיה, מגלה שרק בשנתיים האחרונות הסתננו יותר ממיליון רכיבים אלקטרוניים אל שרשרת האספקה הרשמית של מערכת הביטחון האמריקאית.

"יותר מדי פעמים הגיעו רכיבים מזוייפים מסין לתוך מערכות ביטחוניות אמריקאיות", ניכתב בדו"ח. החקירה גילתה עשרות מקרים שבהם שולבו רכיבים מזוייפים במערכות צבאיות חיוניות כמו מערכות נשק מבוססות חישה תרמית, מחשב משימה במערכת טילי THAAD, במטוסים צבאיים דוגמת SH-60B, AH-64, C-17, C-130J, במטוס פוסיידון P-8A ועוד".

מבחינת הצבא האמריקאי, מדובר בתרחישי אימה שהתממשו. כך למשל, בספטמבר 2011 התגלו רכיבים מזוייפים בשלוש מערכות FLIR שהותקנו במסוק Seahawk SH-60B הנמצא בשימוש חיל הים האמריקאי ומשמש כמסוק לציד צוללות.

גם P-8A Poseidon משמש כפלטפורמת איור והשמדת צוללות. מדובר במטוס מדגם בואינג 737 שעבר הסבה לפלטפורמת לחימה נגד צוללות, נגד מטרות שטח וכמטוס לאיסוף מידע מודיעיני. הפרוייקט היה כרוך התקנת מערכות מודיעין אלקטרוני (ELINT), מערכות איתור ומערכות נשק דוגמת פצצות טורפדו וטילי שיוט מסוג SLAM-ER.

ניסוי יירוט של מערכת THAAD האמריקאית ליירוט טילים. רכיב מזוייף במחשב המשימה
ניסוי יירוט של מערכת THAAD האמריקאית ליירוט טילים. רכיב מזוייף במחשב המשימה

דוגמא לתרחיש הגרוע ביותר התגלתה בחודש ספטמבר 2010: הסוכנות להגנה בפני טילים (MDA) גילתה שלמחשב המשימה של הטיל נגד טילים בליסטיים Thaad (המקבילה האמריקאית של מערכת "חץ") הסתננו רכיבי זיכרון מזוייפים. הרכיבים נירכשו על-ידי Honeywell שהתקינה אותם במחשבי המשימה שנימסרו לקבלן הראשי של הפרוייקט, Lockheed Martin. להערכת שתי החברות, אם הרכיבים המזוייפים לא היו מתגלים, ברגע האמת המערכות היו נכשלות. תיקון התקלה, אגב, עלה כ-2.7 מיליון דולר.

לקבלת דו"ח הסנאט על רכיבים מזוייפים: Counterfeit Electronic Parts Report

עד ליוזמה האחרונה של DARPA, ניסתה ארה"ב להיאבק בתופעת הרכיבים המזוייפים באמצעות הידוק הפיקוח על שרשרת האספקה. כך למשל, הממשל בחר בחברת חברת המחקר והמידע IHS כקבלנית משנה לאיסוף מידע ומעקב אחר שרשרת האספקה של חברות המשמשות כספקיות של הממשל.

החברה מנהלת את מאגר הרכיבים האלקטרוניים 4DOnline Parts Universe, המאפשר ללקוחות לקבל התראה על האפשרות שהם רוכשים רכיבים מזוייפים. המאגר מבוסס על בסיס מידע הכולל מידע מקיף על 65 מיליון רכיבים אלקטרוניים מתוצרת כ-500 יצרנים. המידע כולל נתונים חשמליים, תיעוד עדכני והיסטוריה של הרכיבים, תאריכי התפוגה שלהם, זמינות בשוק ורשימות של רכיבים אלטרנטיביים (Second Source).

בתיקון לסעיף 818 בתקציב הביטחון האמריקאי לשנת 2013, הסכימה המדינה לראשונה להשתתף בעלויות של החברות לסילוק רכיבים מזוייפים. אולם הסיוע יינתן רק לחברות שהקימו מערכת בקרה שאושרה על-ידי משרד הביטחון (DOD), ואשר רכשו את הרכיבים מיצרנים מקוריים או באמצעות ספקים מאושרים (Trusted Suppliers) של משרד ההגנה.

בשורה התחתונה, הפרוייקט החדש של DARPA מלמד שכל המאמצים הללו היו כנראה ללא הואיל. כעת המאמצים עוברים לפסים טכנולוגיים ולא מנהליים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רכיבים , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: featured