השלב הבא: סין החליטה לבנות תעשיית שבבים עצמאית

30 מרץ, 2014

המהלך של סין מעניק הזדמנות עיסקית מצויינת לחברות קניין רוחני כמו ARM ו-CEVA הישראלית: גם תעשיית שבבים סינית עצמאית תזדקק לקניין הרוחני העמוק שהן מפתחות

האסטרטגיה של סין מזכירה את תוכנית "יוזמה" הישראלית משנות ה-90: היא תעביר את הכסף לקרנות הון סיכון סיניות, והן יהיו אלה שיבצעו ההשקעות בפועל

בתוך הפאב של SMIC. מקור: ARM Connected Community
בתוך הפאב של SMIC. מקור: ARM Connected Community

הנוסחה הסינית שלפיה השקעה ממשלתית מאסיבית מייצרת תעשייה עתיקת טכנולוגיה ובעלות כושר תחרות חסר מעצורים, הובילה את מדינת הענק להצלחות מסחררות בשנים האחרונות. כך היא יצרה תעשיית ציוד תקשורת גדולה, תעשייה אלקטרו-אופטית, תעשיית מחשבים ועוד. כעת מכוונת סין את האסטרטגיה המוצלחת שלה אל היהלום שבכתר התעשייה הטכנולוגית: פיתוח וייצור שבבים.

מחקר שבוצע החודש על-ידי חברת Benchmark, מעריך שהמדיניות החדשה עשוייה לפגוע ביצרניות מערביות גדולות דוגמת ברודקום, מארוול או קואלקום, במיוחד אלה המתכננות ליהנות מהצמיחה בביקושים בשוק הסיני.

מאידך, היא עשויה להתגלות כהזדמנות עיסקית מצויינת לחברות המספקות קניין רוחני, דוגמת ARM הבריטית או CEVA הישראלית, מכיוון שגם תעשיית שבבים סינית עצמאית תזדקק לקניין הרוחני העמוק שהחברות הללו מפתחות.

מאזן שלילי של 100 מיליארד דולר

המעבד הסיני Loongson
המעבד הסיני Loongson

היעד הראשוני של ממשלת סין הוא להתגבר על המאזן השלישי שלה בתחום המוליכים למחצה. בשנת 2012 הסתכם הפער בין הייבוא והייצוא של שבבים בסין ביותר מ-101 מיליארד דולר. התוכנית הממשלתית שנחשפה לראשונה על-ידי חברת המחקר Digitimes מבוססת על עידוד חברות מקומיות להתמזג לחברות ענק, ועל השקעה ממשלתית בהיקף של כ-10-15 מיליארד דולר בשנה, החל משנת 2015.

ההשקעה לא תיעשה ישירות על-ידי הממשלה. הניסיון לביצוע השקעה ישירה התברר ככישלון. בשנת 2000 היא ניסתה לבצע תוכנית דומה באמצעות השקעות ישירות. התוכנית קיבלה את הכינוי Policy No. 18, אולם לא הובילה ליצירת תעשייה מצליחה (ההצלחה הגדולה ביותר שלה היתה אולי הקמת חברת שירותי הייצור SMIC). כעת נוקטת ממשלת סין באסטרטגיה אחרת, המזכירה את תוכנית "יוזמה" הישראלית משנות ה-90: היא תעביר את הכסף לקרנות הון סיכון פרטיות, והן יהיו אלה שיהמרו על החברות והטכנולוגיות המצליחות ביותר.

המסלול המפותל של הידע

האנליסטים של Bencmark מעריכים שרכישת חברת Spreadtrum הסינית על-ידי אוניברסיטת Tsinguha היא אחת מהתוצאות הראשונות של המדיניות החדשה. להערכתם, ייתכן שבעתיד תנסה חברה סינית לרכוש את יצרנית ה-IP הבריטית Imagination.

למהלך כזה יהיו השלכות מעניינות: חברת Imagination רכשה בסוף 2012 את חברת MIPS, המייצרת קניין רוחני של ליבות מעבדים (מתחרה של ARM). הטכנולוגיה של MIPS משמשת מזה יותר מעשור לצורך פיתוח משפחת מעבדים סינית בשם Loongson (ליבת הדרקון).

הפרוייקט מתבצע בשותפות ממשלתית/מסחרית ומנוהל על-ידי האקדמיה למדעים של הרפובליקה הסינית. עד היום ממשלת סין רכשה זכויות שימוש בקניין הרוחני של MIPS64 ו-MIPS32. מעניין לציין שכדי להבטיח חופש פעולה, הסינים הורידו מספר פקודות הרשומות כפטנט של MIPS, ופיתחו עבורן פקודות אחרות.

טכנולוגיית-על שהושלכה לפח

פרוייקט דומה החל כבר בשנת 2001, לאחר שממשלת ארה"ב הטילה מגבלות על העברת טכנולוגיות מיחשוב מתקדמות לסין. בשנות ה-90 פיתחה חברת דיגיטל את מעבדי ה-RISC ממשפחת Alpha, הנחשבת לאחת מהארכיטקטורות המוצלחות ביותר שפותחו. לשם המחשה: לפני יותר מ-20 שנה היא סיפקה יכולת 64 ביט מלאה, למרות שיוצרה בתהליך של 65 ננומטר.

אלא שחברת דיגיטל נימכרה לחברת קומפאק שהחליטה "להרוג" את ארכיטקטורת אלפא, רגע לפני שהיא עצמה נימכרה לחברת HP ונעלמה. ממשלת סין רכשה את הקניין הרוחני של ארכיטקטורת אלפא  ופיתחה באמצעותה את המעבד של מחשב-העל הסיני, Jinan Petaflop Shenwei, שלפי הדיווחים צורך רק כשליש מהאנרגיה שצורך מחשב אמריקאי מקביל.

ההזדמנות של CEVA

עד כמה המהלך החדש יצליח, ניתן יהיה לראות רק בשנים הבאות. אולם כבר עתה יש חברות הנהנות ממנו. אחת מהן היא CEVA הישראלית, שלהערכת Benchmark, תהיה ספקית קניין רוחני חשובה של תעשיית השבבים החדשה של סין.

להערכה זו יש כבר הוכחות בשטח: בתחילת החודש נחתמה עיסקה משולשת בין CEVA, חברת תכנון השבבים הסינית Brite Semiconductor, ויצרנית שירותי הייצור הגדולה ביותר בסין, חברת SMIC. על-פי ההסכם, Brite מקבלת גישה לכל הקניין הרוחני של CEVA בתחום מעבדי האותות (DSP).

היא תשלב אותו בפרוייקטי התכנון שהיא מבצעת ואילו SMIC תציע ללקוחותיה המקומיים גם שירותי תכנון באמצעות Brite. המטרה היא ברורה: גם SMIC וגם Brite הוקמו בהון סיכון ממשלתי במטרה לייצר תעשיית שבבים מלאה: פיתוח, תכנון וייצור מקומיים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured