מחקר: מרכזי פיתוח זרים קטנים פוגעים בכלכלת ישראל

22 אפריל, 2014

מחקר שבוצע על-ידי מוסד שמואל נאמן בטכניון מגלה שמרכזי פיתוח זרים הנמצאים בבעלות חברות קטנות ובינוניות רגישים יותר לשינויים ארגוניים, לסגירה - ולאובדן קניין רוחני ישראלי

מחקר שבוצע על-ידי מוסד שמואל נאמן בטכניון מגלה שמרכזי פיתוח זרים הנמצאים בבעלות חברות קטנות ובינוניות רגישים יותר לשינויים ארגוניים ולסגירה

העלייה התלולה במספר עיסקאות המכירה של חברות טכנולוגיה ישראליות לחברות זרות, מעורר שאלות בנוגע לתרומה או לנזק של עיסקאות אלה לכלכלה הישראלית. מחקר חדש שפורסם החודש עלי-ידי מוסד שמואל נאמן בטכניון, מגלה שהאובדן של כלכלת ישראל מעיסקאות אלה הוא גדול יותר מאשר חשבו בעבר.

MOPהמחקר בוצע על-ידי ד"ר דפנה גץ, ורד סגל וערן לק, ונועד לבדוק את השפעת החברות הרב-לאומיות (Multinational Companies) על הכלכלה הישראלית. המחקר גילה שתי תופעות סותרות: מצד אחד, מתפתחים שיתופי פעולה בין מרכזי הפיתוח הזרים לבין חברות מקומיות התורמות לכלכלה המקומית, אולם מנגד מתרחב ההפסד לכלכלה המקומית עקב העברת ידע וקניין רוחני לחברות רב-לאומיות (MNC).

כיום כשני-שלישים ממרכזי הפיתוח הזרים שייכים לחברות אמריקאיות. רק 20% מהם נמצאים בבעלות חברות אירופאיות. כ-27% מתמקדים בטכנולוגיות מידע (IT) וכ-50% בתחומי התקשורת, השבבים ומדעי החיים.

המחקר זיהה שתי קבוצות עיקריות של מרכזי פיתוח זרים: קבוצת חברות שיש להן מרכזי פיתוח גדולים והן מבצעות השקעה מאסיבית וארוכת טווח בישראל, וקבוצת חברות המפעילות מרכזי פיתוח קטנים ועיסקת הרכישה שביצעו בישראל היא ראשונה או חד-פעמית.

מרכזי פיתוח זרים הפועלים בישראל, בהתאם למוצא החברה האם
מרכזי פיתוח זרים הפועלים בישראל, בהתאם למוצא החברה האם

נתונים מהעבר מרמזים על היקף העברת הידע: בשנים 1990-2010 הועברו 1361 המצאות ישראליות נפרדות לבעלותן של חברות רב-לאומיות בעקבות עיסקות מיזוג ורכישה. להערכת מוסד שמואל נאמן,

מרכזי הפיתוח הגדולים תורמים למשק באמצעות העסקת עובדים מקומיים ועבודה מול קבלני משנה מקומיים. אולם תרומתם למשק היא מעטה יחסית בהשוואה לפוטנציאל העיסקי של הקניין הרוחני הישראלי שהם רכשו.

הבעייה הגדולה נעוצה בקבוצה השנייה, של מרכזי פיתוח קטנים. הם הוקמו לרוב בעקבות עיסקתרכישה המאופיינת בפעילות לטווח קצר, לרוב לצורך רכישת קניין רוחני מוגדר, ופעילות המרכז המקומי רגישה מאוד לשינויים מבניים בחברה האם. רוב מרכזי הפיתוח הזרים הפועלים בישראל הם קטנים יחסית: כ-73% מהם מעסיקים פחות מ-100 עובדים ורק 6% מעסיקים יותר מ-500 עובדים (אינטל, אפלייד מטיריאלס, HP, מוטורולה ומארוול).

התוצאה היא שרוב עיסקאות המכירה של חברות ישראליות מסתיימות בצמצום הפעילות המקומית, ולא בהרחבתה: בין השנים 2005-2007 נמכרו 160 חברות טכנולוגיה ישראליות לחברות זרות: 56% מהן ניסגרו. מתוך 71 החברות שנותרו פעילות, 48 חברות צימצמו את פעילותן לרמה של למרכזי פיתוח ורק 23 חברות המשיכו לפעול במתכונת של חברה עצמאית הנמצאת בבעלות זרה (הנתונים הם עד 2012).

החוקרים העלו מספר רעיונות כדי לשפר את נתרומה של מרכזי פיתוח זרים לכלכלה המקומית. ההמלצה המיידית ובעלת ההשפעה המהירה ביותר היא הרחבת תוכנית מגנט של המדען הראשי המעודדת שיתוף פעולה בין מרכזי פיתוח זרים, חברות ישראליות ואקדמיה. המתכונת הזו מרחיבה את היקף זילגת הידע אל התעשייה הישראלית.

לקריאת הדו"ח המלא: Foreign R&D Centres in Israel

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured