קבלת רכיבים בתוך 48 שעות. כיצד Digi-Key עובדת

24 יוני, 2014

רכישת רכיבים אלקטרוניים באילוצי מחיר, זמן ובכמויות משתנות אינה משימה קלה - גם לספקים וגם ללקוחות. סקירת מודל הפעילות של חברת Digi-Key מראה כיצד המפיצה הגלובלית מתמודדת איתה

רכישת רכיבים אלקטרוניים באילוצי מחיר, זמן ובכמויות משתנות אינה משימה קלה – גם לספקים וגם ללקוחות. סקירת מודל הפעילות של חברת Digi-Key מראה כיצד המפיצה הגלובלית מתמודדת איתה

מאת: יפעת לונדון ואלי יצחקוב, מגזין "מי ומה בשרשרת האספקה" גליון 13. www.lgi.co.il

DGK-PEOPLE

אחת מהמשימות העיקריות של מנהלי רכש בתעשייה היא להבטיח את זמינותם של הרכיבים הדרושים לפיתוח ולייצור במחיר מיטבי. המשימה הופכת להיות מאתגרת כאשר נדרש לרכוש רכיבים בכמות קטנה (Low Volume) ובפרק זמן קצר ביותר.

חברת Digi-Key היא מפיץ מורשה (Authorized Distributor) של רכיבים אלקטרוניים אשר מציעה מבחר רכיבים עצום, ומאפשרת ללקוחותיה לקבל את כמות הרכיבים המדויקת על-פי דרישתם. כל זאת, בתוך כ-48 שעות ובכל מקום בעולם ולצד תמיכה טכנית מלאה במשך 24 שעות ביממה.

"חברת Digi-Key מחויבת להציע את מבחר רכיבי האלקטרוניקה הגדול ביותר מן המלאי, ולספק שירות, תמיכה וסיוע למהנדסים במשך כל תהליך התיכון, מאב-טיפוס ועד לייצור (Prototype to Production)", מסביר דודו מהל, דירקטור ומנהל המכירות בישראל וברוסיה בחברת Digi-Key. "המחויבות הזו באה לידי ביטוי במיגוון קטיגוריות לאורך שרשרת האספקה, כגון: מבחר הרכיבים, זמינותם, מהירות השירות, היענות לבעיות, ועוד.

מהל: "הרעיון המרכזי של החברה הוא לאפשר ללקוח לרכוש 'בדיוק את מה שהוא צריך' ולקבלו בפרק זמן קצר ביותר. החברה מספקת את שירותיה במשך 24 שעות ביממה בכל ימות השנה. מלאי הרכיבים זמין למשלוח מיידי, והמשלוחים מופצים לכל נקודה בעולם ממרכז הפצה יחיד הממוקם במדינת מינסוטה, בארה"ב (ההפצה מנקודה אחת לכל העולם היא ייחודית בין החברות הפועלות בתחום)".

הכנת קיטים ללקוחות במחסני החברה בארה"ב
הכנת קיטים ללקוחות במחסני החברה בארה"ב

העקרונות המאפיינים את החברה:

מפיץ מורשה: החברה היא מפיץ מורשה המייצג כ-650 יצרנים (Manufacturers) מובילים בתעשייה. עובדה זו מעניקה ללקוחות החברה את הביטחון, שהם רוכשים רכיבים מקוריים, המגיעים ישירות מן היצרן. חברת Digi-Key היא חברה באיגוד תעשיית הרכיבים האלקטרוניים בצפון אמריקה (Electronic Components Industry Association), ברשת ספקי הרכיבים בממלכה המאוחדת (Electronic Components Supply Network), ובברית מפיצי האלקטרוניקה בסין (China Electronics Distributor Alliance).

מחסן רכיבים גדול: החברה מחזיקה במלאי של יותר ממיליון פריטים (Line items stocked) מתוך אינדקס באינטרנט הכולל יותר מ-3 מיליון פריטים. המלאי הגדול מאפשר לבצע את רוב ההזמנות מיידית (כ-15 אלף הזמנות ביום). תשתיות המרכז כוללות: אמצעי אחסון, סריקה, עמדות אריזה, מסועים, ועוד. תהליך ליקוט הזמנה, אריזתה והכנתה למשלוח אורך כ-20 דקות בממוצע, וזמן האספקה הממוצע ללקוחות הוא כ-48 שעות. החברה שולחת את ההזמנות לכ-170 מדינות.

שירות ותמיכה 24 שעות ביממה: שירות הלקוחות, הנדסת היישומים, צוותי הסיוע הטכני והמשאבים של החברה זמינים 24 שעות ביממה ובמשך כל ימות השנה בטלפון, במייל, או בצ'אט חי באתר האינטרנט. מרכזי התמיכה בלקוחות ממוקמים ב-12 אתרים בעולם (כולל ישראל). התמיכה כוללת ספריית תכנוני ייחוס, מודלי הדרכת מוצרים, ולמידה צעד אחר צעד. החברה גם מפעילה את הפורטל המקצועי eewiki, המאפשר שיתוף ידע טכני ולימוד.

מרכז התמיכה הטכנית עובד 24 שעות ביממה
מרכז התמיכה הטכנית עובד 24 שעות ביממה

שיווק ישיר וגישה חופשית למידע: חברת Digi-Key פועלת מאז היווסדה בשיטת השיווק הישיר. בעשור הראשון לפעילותה, מאמצי השיווק התמקדו בשוק חובבי האלקטרוניקה. בשנת 1982 החברה החלה לדוור ישירות את השוק המסחרי, וכתוצאה מכך, שיעור המשתמשים המסחריים גדל מכ-20% ליותר מ-98% מסך-כל המכירות. כיום האינטרנט מחליף את קטלוג הרכיבים המודפס. האתר של Digi-Key מדורג במקום הראשון בין מפיצי הרכיבים האלקטרוניים, עם יותר מ-68 מיליון מבקרים וכ-817 מיליון עמודים נצפים בשנת 2013.

המערכת האוטומטית למיון משלוחים
המערכת האוטומטית למיון משלוחים

לדברי מהל: "המודל העסקי של החברה הוא חדשני ומספק מענה מיטבי למהנדס הפיתוח אפילו בשעה 02:00 לפנות בוקר. המודל מבוסס על העקרונות של מסוף אוטומטי לשירות עצמי, בדומה לתחנת הדלק, ולחיוב עצמי (Self-checkout) הדומה לרעיון שמיישמות רשתות הקמעונאות הגדולות".

הלקוחות יכולים לבצע הזמנות מקוונות, לעקוב אחר מצב ההזמנה באינטרנט, להכיר רכיבים חדשים על-פי קטגוריות, לסקור את אינדקס הרכיבים ואינדקס הספקים, לעיין בספריית מאמרים, לנהל מיפרט חומרים (BOM), ועוד.

משלב האב-טיפוס ועד לייצור

התמיכה של חברת Digi-Key בניהול מחזור חיי המוצר (PLM) כוללת את השלבים הבאים:

  • שלב הפיתוח: שירותי תמיכה בפיתוח.
  • העברה מפיתוח לייצור (NPI): פתרונות אספקה מהירים לקיצור זמן ההגעה לשוק.
  • צמיחה (Ramp Up): מעבר לטיפול בעלויות (Transition Time to cost).
  • ייצור בתפוקה מלאה (Full Production): מעבר להפחתת עלויות (Shift to low cost), הרחבת השירותים והערך בשוליים (Expand services and Margin) ומיקוד בשינויים במחירי הרכישה של חומרי-הגלם (Purchase Price Variability).
  • שלב הדעיכה (Ramp down): צמצום המלאי ומיקסום הרווח (Reduce inventory and maximize profit).
  • סיום מחזור החיים (End of Life): תחזוקה ואחריות (Repair and Warranty).

שירותי ערך-מוסף מיוחדים:

לצד מבחר הרכיבים הגדול, החברה מספקת שירותי ערך-מוסף (Value-Added Services) באמצעות "בית-חרושת", שהיא הקימה במרכז ההפצה. להלן שירותים לדוגמה:

  • הרכבת כבלים על-פי מידה (Cable Assembly).
  • אריזת סוללות על-פי מפרט לקוח (Custom Battery Packs).
  • שירות Digi-Reel של חיתוך וגלילה לסרט ולסליל (Bulk to Tape & Reel) של רכיבי SMT על-פי הכמות הדרושה ללקוח.
  • הפקת תוויות בר-קוד.
  • תכנות באמצעות צריבה (Programming).
סלילים של רכיבי SMT מוכנים למשלוח
סלילים של רכיבי SMT מוכנים למשלוח

מי היא Digi-Key?

חברת Digi-Key היא מפיץ מורשה של רכיבים אלקטרוניים, השישי בגודלו בעולם והחמישי בצפון אמריקה. החברה נוסדה בשנת 1972 וקרויה על שמה של ערכת מקודד אלקטרוני דיגיטלי למפעילי רדיו חובבים (Digi-Keyer Kit), שמייסד החברה, ד"ר רונלד סטרודהל (Ronald Stordahl), פיתח ומכר כבר בתקופת לימודיו בקולג'.

משרדי החברה ומרכז ההפצה העולמי ממוקמים בת'יף ריבר פולס, מינסוטה, ארה"ב. בשנת 2013 הסתכמו מכירותיה בכ-1.556 מיליארד דולר. היא סיפקה שירות לכ-524 אלף לקוחות ושיגרה כ-3.54 מיליון משלוחים. תשתיות החברה כוללות מחסן בשטח של כ-74 אלף מ"ר, והיא מעסיקה כ-2,700 עובדים.

קהל היעד של החברה כולל מתכננים, מרכזי תכנון בחברות ובקבלני-משנה, מהנדסי חומרה, לקוחות של יצרני ציוד מקורי (OEM) ועוד. סניף Digi-Key בישראל פועל מפארק אפק בראש-העין. הסניף מספק לשוק המקומי אתר אינטרנט בעברית, מידע בשפה העברית, שירות טכני הקרוב לבית, שעות עבודה על-פי שעון ישראל, מכירה במטבע מקומי, אשראי ועוד.

אתר החברה העולמית: www.digikey.com

אתר החברה בישראל: www.digikey.co.il

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רכיבים , שיווק והפצה , תעשייה וניהול

פורסם בתגיות: featured