מנכ"ל AMS: "השנה אנחנו נגיע לרווח תפעולי"

6 יולי, 2014

לאחר תהליך ארוך וכואב של הבראה, קבלנית הייצור מראש העין, AMS, מתחילה לראות סימני התאוששות מעודדים. המנכ"ל יעקב לוי: "יכול להיות שהפיתרון לבעיית הייצור בישראל הוא להגיע לרמת ODM"

מנכ"ל AMS, יעקב לוי: "יכול להיות שהפיתרון לייצור בישראל הוא ברמת ה-ODM"

AMS-CEO

צמיחה במכירות בתעשיית הייצור האלקטרוני בישראל היא ארוע נדיר בשנים האחרונות. לכן הדו"ח הרבעוני האחרון של חברת AMS היה מפתיע: החברה דיווחה על מכירות של 16.6 מיליון שקל, בהשוואה ל-7.7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2013, ועל גיוס 20 עובדים חדשים, למצבת של כ-150 עובדים. וכל זאת, בתקופה שבה היא חווה ירידה בהזמנות של אחד מהלקוחות הגדולים ביותר שלה.

הנתונים הפתיעו את Techtime. בשלוש השנים האחרונות סבלה AMS מירידה עקבית במכירות: מכ-80 מיליון שקל ב-2011, לכ-56 מיליון ב-2012 ו-55 מיליון שקל ב-2013. בנוסף, היא נושאת על גבה הפסדים מצטברים בהיקף של כ-86.4 מיליון שקלים.

קפצנו אל החברה בפארק התעשייה אפק שליד ראש העין, כדי לקבל יותר מידע. המנכ"ל יעקב לוי סיפר שכיום כוללת תשתית הייצור של החברה 6 קווי SMT, כאשר כל מתקניה מתפרשים על-פני שטח של 5,100 מ"ר.

Techtime: עד כמה אתה אופטימי?

יעקב לוי: "יש לנו כבר ארבעה רבעונים רצופים של צמיחה. מבחינתנו התופעה החשובה ביותר היא שמדובר בינתיים במגמה יציבה. לכן אנחנו מאמינים שנגיע כבר השנה לרווח תיפעולי".

חברת AMS נמצאת בתהליך הבראה ממושך מאוד. מה עשיתם?

"תהליך ההבראה התבצע במספר כיוונים במקביל. מצד אחד צמצמנו את מספר העובדים בחברה, ובמקביל הקטנו את המשכורות של חברי ההנהלה הבכירה ומנהלי הביניים בחברה. ביצענו סדרה של הכשרות שנועדו לפתח יכולת תעסוקה גמישה: למשל, אנשי מכניקה למדו לבצע גם ציפויים ועובדי בקווי ה-SMT הוכשרו לבצע טיפולים במחסן".

בתוך קו הייצור של AMS בראש העין
בתוך קו הייצור של AMS בראש העין

"הרמנו כל אבן שיכולנו, פתחנו את ההסכמים עם ספקי האוכל ויצאנו למכרזים חדשים בתחום ההסעות. ריכזנו את כל החברה לתוך מבנה יחיד וצמצמנו את שכבת הניהול ל-5 אנשים בלבד. ביצענו השקעה גדולה מאוד בתשתית, העברנו את כל מערכת הניהול משרתים פיסיים לשרתים וירטואליים והתקנו את תוכנת הפריוריטי המתקדמת ביותר. הגברנו את רמת הבקרה: בכל יום נבדת תוכנית העבודה של היום הקודם, והתוכנית של כל רבעון ניבדקת ברמה היומית.

"בשנה האחרונה ביצענו השקעה בציוד AOI חדשה ובהתמחות בייצור רכיבים ברמת 0201. השנה אנחנו מתכננים לשדרג את מכונות המריחה של משחות ההלחמה. אם נצליח לעמוד בתוכנית העבודה שלנו, נוכל לבצע ייצור בכמויות שראינו בעבר, במחצית מכוח האדם".

מי מבצע היום ייצור בישראל?

"הלקוחות האמיתיים בישראל זקוקים לשירותי High Mix Low Volume, לשירותי השקת מוצרים חדשים (New Product Introduction) ולמוצרי IP קשים. כאשר קיים אצל הלקוחות חשש מזליגה של קניין רוחני, הם בדרך-כלל לא מוצירים את הייצור מהארץ.

"קיימות תעשיות נישה עם דרישות איכות מיוחדות ושולי רווח גבוהים, כמו התעשייה הרפואית למשל. התעשייה הרפואית נשארת ברובה בארץ, מכיוון שהיא יודעת לשלם פרמיה עבור האיכות. כללית, כאשר צריך רמת איכות ללא פשרות, הייצור האלקטרוני נשאר בארץ".

מהו עתיד הייצור בארץ?

"כרגע השוק נמצא בקפאון. האפשרויות היחידות של קבלניות הייצור לצמוח הן באמצעות צמיחה אורגנית, כלומר להשיג חוזים על חשבון חברות אחרות, לבצע מיזוגים ורכישות ולהקטין את מספר השחקנים, או להתפתח לכיוונים חדשים לגמרי. להערכתי, קבלני הייצור יצטרכו להתמחות בביצוע הרכבות ואינטגרציה ברמת Top Assmbly. יכול להיות שהפיתרון לבעיית הייצור בישראל הוא להגיע לרמת ODM, שבה הקבלנים מספקים ללקוחות מוצר שלם שהם פיתחו וייצרו עבורם".

עמדות בקרת איכות ב-AMS
עמדות בקרת איכות ב-AMS

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית