חברת IBM מפתחת שרת מהפכני זעיר בשם µServer

7 יולי, 2014

מטרת מאמץ הפיתוח של µServer היא לספק מסד 19 אינטש בגודל של 2U, אשר מכיל 128 מיקרו-שרתים בעלי 1,536 ליבות וזיכרון DRAM בנפח של 6TB

מטרת מאמץ הפיתוח של µServer היא לספק מסד 19 אינטש בגודל של 2U, אשר מכיל 128 מיקרו-שרתים בעלי 1,536 ליבות וזיכרון DRAM בנפח של 6TB

מיקרו-שרת בכרטיס הדגמה של יבמ
מיקרו-שרת בכרטיס הדגמה של יבמ

חברת יבמ החלה בפרוייקט מהפכני להגדרת סוג חדש של שרתים בשם µServer, אשר יעבדו בארכיטקטורה של 64 סיביות ויאפשרו לבנות מחשבי-על מסוג חדש, ולספק תשתיות סופר-חזקות עבור שרתים במרכזי נתונים ובציוד אחר, כולל בתוך מכוניות.

בשבוע שעבר החברה הדגימה את הרעיונות הראשונים במסגרת פרוייקט שקיבל את הכינוי Dome (על-שם כיפת ההגנה על אנטנות מכ"ם). מדובר בפרוייקט שיימשך חמש שנים בתקציב של 32.9 מיליון אירו, ושיתבצע במשותף עם המכון ההולנדי לחקר הרדיו-אסטרונומיה (ASTRON).

שני הגופים החליטו לחקור את האפשרויות לפתח תשתיות חישוב חזקה מאוד וחסכונית מאוד עבור פרוייקט Square Kilometre Array. מדובר ברדיו טלסקופ החזק ביותר בעולם, אשר יאסוף וינתח מידע המגיע ממילוני אנטנות אשר שטח הקליטה המשותף שלהן גדול מקילומטר מרובע. הטלסקופ מתוכנן להתחיל לפעול בשנת 2024.

גורם הגודל של המיקרו-שרת
גורם הגודל של המיקרו-שרת

במסגרת הפרוייקט, הציגה יבמ קונספט חדש של מיקרו-שרת (µServer) המבוסס על אינטגרציה של לוח-אם שלם לתוך שבב יחיד, מלבד רכיבי זיכרון ה-DRAM, זיכרון האיתחול (NOR) והמעגלים הלוגיים להמרת הספק. בתצורה הסופית שלו, השרת השלם יוגשם בתוך כרטיס בגודל של 133 מ"מ על 55 מ"מ.

המאמץ כולל פיתוח שבבים מיוחדים. למשל, החברה פיתחה רכיב לוגי המשלב שש פונקציות שונות בתוך שבב אחד: ניהול הפעלת וכיבוי השרת, ניהול התצורה של השרת, ערוץ גישה טורי, ממשק JTAG לדיבוג המערכת, ניטור והגנה בפני התחממות וניהול הממשקים והבקרה.

בכרטיס ההדגמה הראשוני שהחברה פיתחה, קיימים שני מעבדים אפשריים שונים: e5500 המיוצר בתהליך של 45 ננומטר וכולל ארבע ליבות בכל מיקרו-שרת, ו-e6500 המיוצר בתהליך של 22 ננומטר וכולל 12 ליבות בכל מיקרו-שרת. בכל כרטיס תופעל מערכת קירור חשמלית ופיסית (הולכה). בחלק מהגירסאות, תופעל גם מערכת קירור מבוססת מים.

מערך פיזור החום במיקרו-שרת
מערך פיזור החום במיקרו-שרת

מטרת מאמץ המיזעור הוא לפתח מסד 19 אינטש בגודל של 2U, אשר מכיל 128 מיקרו-שרתים המספקים עוצמה של 1,536 ליבות וזיכרון DRAM בנפח של 6TB. למעשה מדובר כמעט בעוצמת מיחשוב של מרכז נתונים שלם בתוך קופסא בגודל של שרת יחיד.

חלק מהטכנולוגיות עדיין לא פותחו. במסגרת פרוייקט Dome תפתח יבמ טכנולוגיות חדשות לתקשורת אופטית פנימית בין רכיבי המחשב, ומערכות אחסון מדור חדש. בחברה לא שוללים בדיקת טכנולוגיית זיכרון המבוססת על שליטה במסלול האלקטרונים מסביב גרעין האטום, במטרה להגיע לרמת צפיפות המאפשרת לאחסן ביט של מידע באטום בודד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured