השוק שממתין למערכת כיפת ברזל

13 יולי, 2014

למופע הראווה של כיפת ברזל יש ערך שיווקי עצום בפיתחו של עשור שבו מדינות רבות מחדשות את ארסנל הטילים שלהן. שוק מערכות ההגנה בפני טילים תופס כ-40.5% משוק הטילים העולמי

שוק מערכות ההגנה בפני טילים תופס כ-40.5% משוק הטילים העולמי

שיגור טיל נגד טילים ממערכת AEGIS האמריקאית
שיגור טיל נגד טילים ממערכת AEGIS האמריקאית

המאבק בין ישראל והחמאס גובה קורבנות בנפש. אולם מעבר לטרגדיה המקומית, הוא מייצג מגמות כלל-עולמיות בתחום הלוחמה של המאה ה-21. אחת המרכזיות שבהן היא המעמד המרכזי של לוחמת רקטות וטילים, הן בהתקפה והן בהגנה.

מהנתונים של חברת רפאל, עולה שמערכת כיפת ברזל מיועדת ליירט פגזי ארטילריה כבדים (155 מ"מ) ורקטות לטווח של עד 70 ק"מ. היא מבוססת על מכ"ם המאתר את הטיל או הפגז, ושולח את המידע למערכת בקרת נשק. המערכת מחשבת את מסלול האיום ומשגרת את הטיל המיירט Tamir אל מסלול התנגשות צפוי.

במהלך מעופו, הטיל המיירט ממשיך לקבל מתחנת הבקרה עידכונים (Uplink) על מסלול המטרה. כאשר הוא מתקרב אליה, הוא מפעיל מכ"ם חיפוש עצמי (Seeker) המסייע לו להתביית על המטרה. מטרת ראש הנפץ היא לפוצץ את המטרה מעל אזור בטוח, שבו הרסיסים לא יגרמו נזק או פגיעה בנפש.

הגרוטאות של המלחמה הקרה

להערכת Reportlinker.com, שוק הטילים ומערכות ההגנה בפני טילים הסתכם בשנת 2013 בכ-18.9 מיליארד דולר, והוא צפוי לצמוח בעור הקרוב בשיעור של 3%-4% בשנה. מתוך זה תופס שוק ההגנה בפני טילים כ-40.5% מהשוק. שוק זה צפוי לצמוח בשיעור דומה (3.77% בשנה). חברת המחקר ASDReports מעריכה שהעולם נמצא היום בפיתחו של עידן טילים חדש, עקב ההתיישנות תשתית הטילים הבליסטיים שפותחה בזמן המלחמה הקרה.

סקירה שהחברה פירסמה בחודש יוני 2013, מראה שמספר גדול של מדינות נמצאות היום בשלבים שונים של ניסוח תוכנית מודרניזציה של מערך הטילים שלהן, בהן: ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, גרמניה ומספר מדינות בדרום מזרח אסיה.

סכימת העבודה של כיפת ברזל
סכימת העבודה של כיפת ברזל

מדינות רבות נמצאות היום בתהליך של הגדלת טווח הטילים הבליסטיים שלהן אל מעבר למרחק של 6,000 ק"מ. בהן: ארה"ב, רוסיה, הודו, ישראל, סין איטליה, גרמניה, צרפת, ספרד, בריטניה ושוודיה. דרום קוריאה מתכננת הצטיידות בטליים לטווח של 800 ק"מ, לאחר שהסתיים הסכם שהגביל אותה עד היום ל-300 קילומטר.

ארצות הברית תוביל את התחום ותהיה אחראית לכ-39% מהתקציבים בעולם בתחום הטילים והמערכות להגנה בפני טילים. כיום היא מנהלת חמש תוכניות שונות להגנה בפני טילים: התוכנית להגנה בפני טילים בליסטיים (Aegis BMD), התוכנית להגנה בפני תקיפה המגיעה מהחלל (GBM),תוכנית THAAD ליירוט טילים מטווח בינוני (דומה במאפייניה למערכת החץ), תוכנית MEADS שהיא גירסה מודרנית של הפטריוט ותכנית PAA להגנה בפני טילים בעלי טווח ארוך ובינוני, המתבצעת במסגרת נאט"ו.

תמיר, המיירט של מערכת כיפת ברזל
תמיר, המיירט של מערכת כיפת ברזל

הפנטגון מתכנן להשקיע 9.16 מיליארד דולר במערכות הגנה בפני טילים בליסטיים בשנת 2014. מדינות אסיה ישקיעו 35% מהתקציבי בעולם בתחום, ומדינות אירופה ישקיעו 16% מהתקציבים. ההשקעות במזרח התיכון יהיו 9% מההשקעות העולמיות במהלך העשור הקרוב. בריטניה למשל, משקיעה כיום כ-5 מיליארד דולר במערכת FLAADS להגנה בפני איומים אוויריים: מסוקים, מטוסים וטילים. סין פיתחה טיל ארוך טווח נגד ספינות וטאיוואן החליטה פתח טיל בליסטי עד סוף העשור.

במספר אזורים, תוכניות פיתוח של טילים חדשות מייצרות עניין של השכנות במערכות להגנה בפני טילים. כך למשל, הניסויים שביצעה צפון קוריאה בשיגור טיל בליסטי בשנת 2013 עוררו דאגה רבה בארה"ב, דרום קוריאה, יפן ואוסטרליה, המגבירות את העניין שלהן במערכות הגנה בפני טילים. תוכנית הפיתוח של טילי שיהאב-6 האיראניים מעוררים דאגה במדינות ברית נאט"ו, ישראל, ובחלק ממדינות ערב, מכיוון שהם בעלי טווח המגיע עד בריטניה.

שוק המכ"ם צמוד לזנב הטיל

אחת מתוצאות הלוואי של התופעה היא ששוק מערכות מכ"ם הנ"מ (הכולל כם מערכות מכ"ם להגנה בפני טילים), נמצא בעלייה וצפוי להגיע להיקף של כ-10.4 מיליארד דולר בשנת 2020.

ממחקר שוק של חברת MicroMarket Monitor, עולה שהשוק באסיה יסתכם השנה ב-1.99 מיליארד דולר, והוא צפוי לצמוח בקצב של 5.53% עד לשנת 2020. השוק בצפון אמריקה מסתכם בשנה בכ-1.5 מיליארד דולר, אולם מתחיל צמיחה שנתית של 8.2%, ויגיע להיקף של כ-2.6 מיליארד דולר ב-2020.

גם האירופים שומרים על קצב צמיחה של יותר מ-8% בשנה. השנה הסתכם השוק האירופי בכ-1.2 מיליארד דורל, ובשנת 2020 הוא יסתכם בכ-2.1 מיליארד דולר. באמריקה הלטינית השוק יצמח ב-9.6%, להיקף של כ-340 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: featured