כיצד מתכננים מוצר ריווחי? לקחים מה-BOM של Amazon Fire Phone

6 אוגוסט, 2014

חברת המחקר IHS פירקה את הסמארטפון הייחודי שפיתחה חברת Amazon וגילתה בו כמה הפתעות טכנולוגיות ועיסקיות. השאלה הגדולה היא האם ניתן יהיה להחזיר את הוצאות הפיתוח העצומות של אמזון

"כדי להחזיר את ההוצאה על מאמץ מו"פ כל-כך גדול, Amazon צריכה למכור כמות גדולה מאוד של מכשירים"

חברת המחקר IHS פירקה את הסמארטפון הייחודי שפיתחה חברת Amazon וגילתה בו כמה הפתעות טכנולוגיות ועיסקיות. המסקנה שלה היא שלא בטוח שהמכשיר יהיה ריווחי:

"כאשר בודקים רק את עלות החומרה, ייצור ה-Fire Phone מספיק זול כדי לאפשר לאמזון להגיע לרווח נאה מכל מכשיר הנמכר בשוק. אולם החישוב הזה מתעלם מהוצאות המחקר והפיתוח הגדולות של אמזון. כדי לכסות זאת, היא תידרש למכור כמות גדולה מאוד של מכשירים".

ה-Fire Phone על שולחן הניתוחים
ה-Fire Phone על שולחן הניתוחים

ראוי לציין שמדובר במכשיר מהקצה הגבוה ביותר של שוק הסמארטפונים. חברת אמזון פיתחה עבורו ממשק משתמש חדש, טכנולוגיית Dynamic Perspective interface המבוססת על תקשורת דינמית בין חיישני מיקום ותנועה לבין תוכנת ההפעלה של הטלפון, והשתמשה בחומרים מיוחדים כדי להשיג קשיחות וקלות משקל.

עלות רשימת החומרים (BOM) של מכשיר המצוייד בזיכרון NAND flash בנפח של 32GB, מגיעה ל-201 דולרים. ביחד עם הוצאות הייצור וההרכבה, עלות המכשיר מסתכמת ב-205 דולר. החלטת אמזון למכור את המכשיר במחיר של 650 דולר (למעשה, 649 דולר) היא להערכת IHS "המחיר הנכון" שעשוי לכסות את הוצאות הפיתוח ולהתמודד גם ברמת התימחור מול מוצרים מקבילים בשוק.

AMAZON-TEARDOWNלדברי אנדרו רסוויילר, מנהל תחום בדיקות התמחירים ב-IHS, התכונות המבחינות את הטלפון של אמזון משאר המתחרים בשוק, במיוחד טכולוגיית Dynamic Perspective interface, דרשו פיתוח מאסיבי של חומרה ותוכנה ייעודיות. "כדי להחזיר את ההוצאה על מאמץ מו"פ כל-כך גדול, יש צורך למכור כמות גדולה מאוד של מכשירים בסביבה המאוד תחרותית שבה שולטות גם אפל וסמסונג. להיות מותג מוכר כמו נוקיה ומוטורולה זה לא מספיק כדי לכסות את העלויות".

תעלומת החיישנים

AMAZON-FIRE-PHONE-RESPONCIVE-SCREENחברת אמזון מקדמת את הממשק הדינמי של הטלפון כתכונה העיקרית שלו. הטכנולוגיה הזו מאפשרת גישה ישירה באמצעות יד אחת אל כל התפריטים וקיצורי הדרך, פשוט באמצעות הזזת המכשיר, ניענועו או הקשה על הצג.

כדי להשיג זאת, הטלפון נעזר בתשתית חומרה שלא קיימת באף סמארטפון אחר: ארבעה חיישנים דמויי מצלמה שפעולתם מתואמת עם מעבד היישומים. החיישנים ממוקמים בארבע פינות המכשיר ומשם הם בודקים את זווית הראייה של המשתמש ביחס לצג. הבדיקה של IHS העלתה שמדובר בחיישני צילום מונוכרומטיים ברזולוציה של 400 על 400 פיקסלים.

הטלפון כולל גם ארבע משדרי אינפרא-אדום בארבעת פינות המסגרת של המכשיר. אמזון לא מגלה מהו התפקיד שלהם, אולם ב-IHS מעריכים שהם משדרים לסביבה אותות אינפרא-אדום, הנקלטים על-ידי מצלמות המכשיר ומשמים כעין נקודות ציון מרחביות שלו. "אנחנו עדיין לא בטוחים, אולם ייתכן שהחיישנים של ה-Fire Phone עובדים בצורה דומה לחיישני קונסולת Xbox Kinect של מיקרוסופט". אגב, טכנולוגיית חישה של מיקרוסופט פותחה ברובה בישראל. חוקרי IHS מאמינים שמדובר בחיישני OV6211 מתוצרת OmniVision, למרות שהדבר עדיין לא ודאי.

קואלקום מבעירה את ה-Fire Phone

עיקר התוכן הסיליקוני של המכשיר מבוסס על שבבים מתוצרת חברת Qualcomm. היא מספקת את המעבד העיקרי של המכשיר, את רכיבי השידור והקליטה האלחוטיים ואת מגברי ההספק. המכשיר מבוסס על מעבד היישומים MSM8974 של קואלקום, אשר שולב גם במכשירים מתחרים כמו Samsung Galaxy S5, Nokia Lumia 1520 ו-ZTE Grand S II.

מערך התקשורת האלחוטית נשען במלואו על כל הרכיבים בחבילת RF 360 suite של קואלקום. רכיבים מהחבילה הזו הופיעו גם במכשירים אחרים בתעשייה, אולם אמזון היא הראשונה המשתמשת בערכת השבבים הזו במלואה. היא כוללת ארבע רכיבים המספקים פתרון אלחוטי מלא (QFE1100, QFE1520, QFE1550 ו-QFE23xx).

מדובר בחבילת רכיבים שנועדה לספק מענה שלם, בכל העולם, למכשירי LTE, כדי לקצר את זמני הפיתוח של מכשירים חדשים. בנוסף, קואלקום מספקת גם את רכיב תקשורת ה-Wi-Fi של הטלפון, אשר עומד בתקן 802.11ac ומספק קצב העברת נתונים של 1Gbps.

הסוד שמאחורי הצג הזול

מדוע, אם כן, דווקא הצג הוא מאיכות נמוכה יותר מאשר רוב המכשירים המתחרים? חברת IHS גילתה שמדובר בצג 4.7 אינטש ברזולוציה של 1,280 על 720 פיקסלים מתוצרת חברת Japan Display. זהו צג באיכות נמוכה יותר מאשר צגי ה-1,080p של המכשירים המתחרים. חברת IHS סבורה שמדובר בהחלטה נבונה: "הצג הזול מאפשר לאמזון להקטין את עלות החומרה בשיעור המבטיח לה שולי רווח סבירים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , ייצור וקבלנות משנה , מחקרים ונתוני שוק

פורסם בתגיות: featured