Orbotech נכנסת לתעשיית הציוד לייצור שבבים

8 אוגוסט, 2014

העיסקה שבה רכשה Orbotech את SPTS הבריטית, היא יותר מאשר "הזדמנות להיכנס לשווקים הצומחים של MEMS ומארזים מתקדמים". היא נכנסה בדלת הקדמית של תעשיית ייצור השבבים

עיסקת SPTS היא יותר מאשר "הזדמנות להיכנס לשווקים הצומחים של MEMS ומארזים". Orbotech הכניסה את רגלה בדלת הקדמית של תעשיית ייצור השבבים

מערכת CVD של SPTS לפרוסות סיליקון של 75-300 מ"מ
מערכת CVD של SPTS לפרוסות סיליקון בקוטר של 75-300 מ"מ

חברת Orbotech השלימה את עיסקת הרכישה של חברת SPTS הבריטית. היקף העיסקה מסתכם ב-371 מיליון דולר שמומנו באמצעות הלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר, והשאר ממזומנים שהיו בקופת החברה.

בהודעה לעיתונות של אורבוטק הוגדרה העיסקה כ"מהלך אסטרטגי המכניס את אורבוטק לשוק הצומח של מארזי שבבים מתקדמים ומערכות מיקרו-אלקטרו מכניות (MEMS)". ייתכן שההגדרה הזו קצת מצמצמת את משמעות המהלך, אשר מקרב את אורבוטק בצעדי ענק אל שוק מערכות ייצור השבבים. שכן, למרות ש-SPTS אינה חברה גדולה מאוד, מכירותיה בשנת 2014 צפויות להסתכם בכ-180 מיליון דולר, היא נטועה עמוק מאוד בשוק הסמיקונדקטורס.

מוצרי סמיקונדקטורס מובהקים

חברת SPTS מייצרת תנורים שבהם מונחות פרוסות הסיליקון לצורך תהליך יצירת השכבות. התנורים שלה מיועדים לפרוסות סיליקון בקוטר של 150מ"מ, 200 מ"מ ו-300 מ"מ. הלקוחות שלה הן חברות המייצרות רכיבי זיכרון, רכיבים לוגיים, רכיבי הספק ומעגלי ASIC. התנורים של החברה ם מספקים בקרת טמפרטורה מדוייקת בטווח של 100°C-1,200°C ומותאמים גם לייצור מעגלי סיליקון גרמניום (SiGe).

מערכת FXP של SPTS לייצור מעבדתי של שבבים בפרוסות של 200 מ"מ
מערכת FXP של SPTS לייצור מעבדתי של שבבים בפרוסות של 200 מ"מ

חברת SPTS גם מספקת ליצרניות שבבים מכונות Physical Vapor Deposition המשמשות ליצירת שכבות מתכת דקות על השבב, בעובי של 1.2µm, עבור קווי ייצור שבבים מתקדמים (פחות מ-45 ננומטר). מערכות ה-PVD משמשות בעיקר ליצירת נקודות חיבור אלומיניום בין הסיליקון לבין המוליכים בתוך המארז, המחברים אותו אל העולם החיצון.

החברה פיתחה טכנולוגיה מיוחדת המאפשרת לבצע את תהליך ה-PVD בלא הופעת זקיקים (whiskers), הפוגעים בתפוקה של יצרני השבבים. היא גם פיתחה מערכת דומה לייצור שכבות דקות על העיקרון של Chemical Vapor Deposition בלחץ אטמוספירי. מדובר בטכניקה לייצור שכבות דקות בתוך תנור, שבו מתפתחת ריאקציה כימית בין חומר היעד, חומר הבסיס (לוח הסיליקון) וחומר שלישי המשמש כריאקטור כימי.

תהליך זה נמצא בשימוש גם בתחום ייצור המארזים המתקדמים, גם בתחום ייצור ה-MEMS וגם בתחום ייצור השבבים. חברת SPTS מחזיקה בכל הקניין הרוחני בתחום הזה, שמקורו בחברת Watkins Johnson האמריקאית, שהיתה מהחלוצות העולמיות של תעשיית השבבים.

סימני שאלה אסטרטגיים

למעשה, תעשיית ה-MEMS עצמה היא תעשיית שבבים מובהקת: הרכיבים הזעירים מיוצרים על-גבי פרוסות סיליקון בתהליכי ייצור דומים מאוד לאלה של ייצור שבבים חשמליים סטנדרטיים, כאשר חלק גדול מאוד יצרניות השבבים מייצרות כיום גם רכיבי MEMS. מגוון הפתרונות של SPTS לתעשיית השבבים כולל אפילו פלטפורמות מעבדתיות לייצור שבבים בכמות קטנה מאוד של 1-8 פרוסות סיליקון בקוטר של 8 אינטש.

המסקנה היא שהעיסקה של אורבוטק היא הרבה יותר מאשר "הזדמנות להיכנס לשוק ה-MEMS והמארזים הצומחים". היצרנית הישראלית של ציוד בדיקה ותיקון מעגלים מודפסים וצגים שטוחים הכניסה את רגלה בדלת הקדמית של תעשיית ייצור השבבים. כעת צריך לראות מהי האסטרטגיה האמתית שלה בתחום:

האם היא מתכננת להביא אל תעשיית השבבים את הידע שלה מתחום המעגלים המודפסים – ולהגדיר סוג חדש של מארזים צפופים ומתוחכמים – או אולי להיפך – לרענן את תעשיית המעגלים המודפסים באמצעות טכנולוגיות שהובאו מתחום השבבים. ואולי קיימת אפשרות שלישית – יצירת פורטפוליו משל עצמה של מערכות לייצור שבבים.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured