ארצות הברית החליטה להצטרף למהפיכת ה-V2V

20 אוגוסט, 2014

משרד התחבורה האמריקאי החליט לגבש תקנות תקשורת בטיחותית בכלי-רכב (V2V) עד לשנת 2016. להחלטה תהיה השפעה ישירה על חברות ישראליות כמו MobilEye ו-AutoTalks

משרד התחבורה האמריקאי מגבש תקנות תקשורת בטיחותית בכלי-רכב (V2V). להחלטה תהיה השפעה ישירה על חברות ישראליות כמו MobilEye ו-AutoTalks

המחשה ויזואלית של מערכת V2V. כל כלי-הרכב מחליפים ביניהם מידע בטיחותי
המחשה ויזואלית של מערכת V2V. כל כלי-הרכב מחליפים ביניהם מידע בטיחותי

חטיבת הבטיחות במשרד התחבורה האמריקאי (NHSTA) פירסמה הודעה שהיא מקדמת סדרת תקנות חדשות אשר קשורות לאימוץ מערכות תקשורת בין מכוניות (vehicle-to-vehicle – V2V) במטרה להביא להתקנת מערכות V2V בכל כלי הרכב הפרטיים. על-פי התוכנית, התקנות החדשות ייכנסו לתוקף בשנת 2016.

שר התחבורה האמריקאי, אנתוני פוקס, אמר שהטכנולוגיה הזו תיביר אותנו למצב שבו אנו מסייעים לאנשים להתמודד עם תאונות למצב שבו אנחנו מסייעים להם להימנע מתאונות דרכים. "היא חוסכת חיים, כסף ודלק", אמר.

המשרד סיים לאחרונה הכנת דו"ח מפורט באורך של כ-300 עמודים, הממחיש את היתרונות של שני יישומים לדוגמא: סיוע בפנייה שמאלה (Left Turn Assist) ואזהרה מפני סכנת התנגשות בכניסה לצומת (Intersection Movement Assist), והגיע למסכנה שמערכות התראה טכנולוגיות מבוססות V2V יכלו למנוע 592,000 התנגשויות בשנה ואת מותם של 1,083 בני-אדם בשנה.

פעולת מערכת IMA. המשאית והרכב משמאל אינם רואים אחד את השני. הרכב משמאל לא יעצור בכניסה לצומת מכיוון שתמרור העצור נפל. המכונית הלבנה מימין רואה את שתי המכוניות האחרות, ומזהירה אותן מסכנת התנגשות בתוך הצומת
פעולת מערכת IMA. המשאית הכחולה והרכב משמאל אינם רואים אחד את השני. הרכב משמאל לא יעצור בכניסה לצומת מכיוון שתמרור העצור נפל. המכונית הלבנה מימין רואה את שתי המכוניות האחרות, ומזהירה אותן

מערכות LTA מזהירות נהגים בפני פנייה שמאלה כאשר רכב אחר מגיע מולם בנתיב הנגדי, ומערכות IMA מזהירות את הנהג להימנע מכהניסה לצומת כאשר יש סיכויים גדולים להתפתחות תנאי התנגשות. יישומים נוספים של טכנולוגיית V2V מסייעים לנהג להימנע מהתנגשויות חזיתיות, מביצוע עקיפות מסוכנות, מנקודות מתות בשדה הראייה, מתריעות על שלטי דרך ורמזורים ועוד.

המשרד מעריך שטכנולוגיית V2V יכולה גם לסייע בהסדרת התחבורה בדרכים עמוסות, ולשמש אבן בניין מרכזית בהתפתחות טכנולוגית שתוביל בסופו של דבר לשימוש בכלי-רכב אוטונומיים (driverless vehicle). המשרד מדגיש שטכנולוגיה זו אינה כוללת איסוף והעברת מידע על הנהגים או מעקב אחר תנועת כלי-רכב. "המידע המוחלף בין כלי-הרכב בכביש אינו מזהה אותם, וכולל רק נתוני בטיחות בסיסיים".

לקריאת הדו"ח המלא: Readiness of V2V Technology

עדיין קשה להעריך את היקף השוק, שכן הוא מצוי רק בחיתוליו והרגולטורים באירופה ובארה"ב, עדיין לא הגדירו את כל התקנים בתחום. יחד עם זאת, לאחרונה פירסמה חברת המחקר Markets and Markets תחזית שוק הטלמטיקס, הכולל היום תקשורת לניהול ציי רכב ופתרונות V2V עתידיים. להערכתה, יסתכם שוק הטלמטיקס העולמי ב-2014 בכ-17.3 מיליארד דולר. אולם הוא יצמח בשיעור שנתי של כמעט 18% בשנה ויגיע להיקף של 39.15 מיליארד דולר בשנת 2019.

הישראליות שייהנו מהמהפיכה

ערכת שבבים של AutoTalks הכוללת בקר של אינפיניאון
ערכת שבבים של AutoTalks הכוללת בקר של אינפיניאון

אירופה הקדימה את ארה"ב וכיום פועל בה קונסורציום Car-2-Car המקדם את נושא התקשורת האוטומטית בין כלי רכב, מתוך כוונה לעמוד ביעדים שהאיחוד האירופי הגדיר בשנת 2010 ולספק לתעשיית הרכב מערכת תקשורת עובדת כבר בשנת 2015.

בקונסורציום חברות אאודי, רנו, ב.מ.וו, פולקסווגן, וולוו, הונדה, MAN ודיימלר. בנוסף, קיימת בקונסורציום קבוצה גדולה של יצרניות שבבים (המוגדרות כ"חברות נילוות"): רנסאס, NXP, פריסקייל, NEC, היטאצ'י, סימנס ועוד.

לתוכנית האמריקאית תהיה השפעה ישירה על חברות ישראליות. כך למשל, חברת MobilEye נחשבת לאחת מהחברות המובילות היום בשוק מערכות העזר הבטיחותיות לנהג (ADAS). להערכת משקיפים, הצמיחה הגבוהה של מנייתה בנסד"ק ביומיים האחרונים נובעת מההכרזה של משרד התחבורה האמריקאי. מחיר המנייה צמח מ-32.2 דולר מתחילת השבוע, לכ-36 דולר אתמול, והעניק לה שווי של 7.9 מיליארד דולר.

חברה ישראלית אחרת הנעשית אטרקטיבית ככל שתאריכי היעד של ה-V2V מתקרבים, היא חברת Autotalks מכפר נטר (החברה בקונסורציום Car-2-Car). היא נחשבת לאחת מהחלוצות הבולטות בתחום, ולפני חודשיים שילבה אותה חברת המחקר גרטנר ברשימת Cool Vendors בתחום השבבים. חברת Autotalks פיתחה ערכת שבבים לתקשורת בין כלי-רכב (V2V) ולתקשורת בין כלי-רכב לבין תשתיות כביש (V2I) התואמת למיפרטים המתגבשים גם בארצות הברית וגם באירופה.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured