טיפ: לעבור עם ברוקרים ולמנוע הסתננות רכיבים מזוייפים

31 אוגוסט, 2014

בעולם האמיתי קשה להסתדר בלי ברוקרים. לכן החברות צריכות ללמוד כיצד לבחור בספק הנכון וכיצד לבדוק שהוא מסוגל לסייע להן להפחית את הסכנה של הסתננות רכיבים מזוייפים אל שרשרת האספקה

אורן גדאל
אורן גדאל

בעולם מושלם אין צורך בברוקרים. אולם בעולם האמיתי, קשה להסתדר בלעדיהם, ולכן החברות צריכות ללמוד כיצד לבחור בספק הנכון וכיצד לבדוק שהוא מסוגל לסייע להן להפחית את הסכנה של הסתננות רכיבים מזוייפים אל שרשרת האספקה. להלן המלצות מעשיות

מאת: אורן גדאל, מנהל אזורי ישראל והמזה"ת בחברת Converge

הדרך הקלה ביותר למנעית ההזסתננות של רכיבים מזוייפים אל שרשרת האספקה האלקטרונית היא להתרחק מהשוק הפתוח ולרכוש את הרכיבים ישירות מהמפיצים הרשמיים בלבד או מהיצרנים עצמם.

אלא שהדבר הוא בלתי אפשרי. אנחנו לא חיים בעולם מושלם שבו יש תאימות מחלטת בין ההיצע לבין הביקוש, ולכן המפיצים עצמאיים (ברוקרים) הם חלק בלתי נפרד והכרחי של שרשרת אספקת האלקטרונית. ניתן להפיק מהם תועלת רבה בתהליך הרכש, אולם צריך להיעזר בהם בדרך זהירה ויעילה.

ניהול סיכונים מסודר

מומלץ לשקול שימוש בחברות חיצוניות המתעסקות בניהול סיכונים בעולם הרכיבים. אומנם יש לכך עלויות, אך הן מזעריות לעומת החיסכון שהן יכולות לייצר: החל מניהול BOM שלם, עדכונים והתראות ישירות מהיצרן (PCN), היצע רחב של רכיבים תחליפיים (CROSS), התראות תאריך אחרון להזמנה (LTB) ומידע טכני. כל אלו הם רק חלק מהשירותים הניתנים על-ידי החברות הללו. הן יכולות להקטין מלכתחילה את הצורך בקניית רכיבים בשוק הפתוח.

COMPONENTSהגדירו מדיניות שוק פתוח

דרך נוספת להקטין את הסיכון היא לייצר מדיניות שוק פתוח: תהליך ברור שניתן להטמיע היטב בתוך הארגון, בעיקר במחלקות הרכש, שרשרת האספקה ובקרת האיכות. המדיניות צריכה להגדיר באופן ברור מתי ובאיזה מקרים ניתן לפנות לשוק הפתוח, מי מוסמך לפנות, מי מאשר את ההזמנות וכיצד מתייחסים לרכיבים בתהליך הקליטה ובקרת האיכות.

הארגון חייב לדעת כיצד לפעול, מה לעשות ומול מי להתמודד במידה ומתקבלים רכיבים שקיים ספק באשר לאמינותם, והם חשודים כמזויפים (Suspected Counterfeit). המדיניות מגדירה את הסטנדרטים ושיטות העבודה שהספקים בשוק הפתוח צריכים לעבוד בהם, ובקביל, גם את הסטנדרטים והנהלים שיש להטמיע לויישם בארגון. ניתן להפיק הרבה תועלת מעבודה מול השוק הפתוח, אולם צריך לאמץ שיטות נכונות להתמודד עימו.

הגבלת רכישות בשוק הפתוח

מכיוון שאי-אפשר להימנע מכך לחלוטין, כדאי להגביל את היקף הרכישות בשוק הפתוח. הכלל הבסיסי: רכישה בשוק הפתוח מתבצעת רק במקרים בהם היא הכרחית. חשוב שקבלני ייצור (חברות CEM/EMS), ישמרו על תקשורת פתוחה עם הלקוחות שלהם. במקביל, חברות ה-CEM/EMS צריכות לברר האם האם יש ללקוח שלהן מדיניות שוק פתוח משלו, כיצד הן משתלבות עם מדיניות השוק הפתוח שלהן וכיצד זה מתבטא במגעים עם השוק הפתוח.

רשימת חברות מאושרות

אחת מהדרכים היעילות להקטנת הסיכון היא לעבוד אך ורק עם מפיצים עצמאיים (ברוקרים) בעלי מוניטין. ישנם שחקנים רבים בשוק, רבים מהם נעלמים בתוך שנים ספורות ולעתים מופיעים שוב תחת שמות חדשים. לרובם אין בקרת איכות מספקת, אם בכלל היא קיימת. צריך לזכור שמקורם של רכיבים הוא באסיה, ולכן כאשר רוכשים מברוקרים ללא בקרת איכות קפדנית, הסתננות של רכיבים מזוייפים לקו הייצור היא רק שאלה של זמן.

חשוב לוודא מה הם תהליכי הבדיקה ובקרת האיכות של הברוקר
חשוב לוודא מה הם תהליכי הבדיקה ובקרת האיכות של הברוקר

אל תתפתו לזמינות של רכיבים באתרי אינטרנט לא מוכרים ואל תקנו ממפיץ שאינכם מכירים. כדאי לרענן ולצמצם את רשימת הברוקרים המאושרים בארגון. בצעו תהליך מיפוי של השוק הפתוח וחפשו את השחקנים המובילים והגדולים, אלו הפעילים בשוק שנים רבות ומעסיקים מספר רב של עובדים. מדרך הטבע, ברוקרים פחות אמינים ואיכותיים לא ישרדו זמן רב בשוק, ואתם הייתם מעדיפים להימנע מהם.

לאחר צמצום רשימת הברוקרים המאושרים והתמקדות בשחקני המפתח, אל תהססו לבצע ביקורת של בקרת האיכות שלהם (AUDIT)  ישנם סטנדרטים מסוימים ושיטות עבודה מומלצות לזיהוי רכיבים מזויפים. וודאו שהם עומדים בתקנים המחמירים הקיימים בשוק ושיש להם את כל ההסמכות הנדרשות. ישנם מספר ארגונים הנלחמים בהחדרת רכיבים מזוייפים לתעשייה, וודא שהברוקרים שנבחרו חברים בארגונים אלה.

להבין כיצד מתבצעת ההגנה

חשוב להבין כיצד הברוקרים המאושרים מגינים על הלקוח מפני רכיבים מזוייפים. הברוקרים המובילים מאמצים תהליכים נוקשים ביותר של הימנעות, איתור וזיהוי, תהליכי בדיקה, תהליכי גריטה ודיווח, ושיפור מתמיד בכל הקשור לזיופים.

שכן, ככל שהזיופים משתפרים, גם הברוקרים צריכים להשתפר ולהקדים את הזייפנים. מפיצים עצמאיים גדולים מצויידים גם בציוד בדיקה איכותי, כמו למשל מכונות DECAP, מכשירי רנטגן, אקדחי XRF, תנורים ועוד, ובסיס נתונים רחב הכולל "דוגמאות זהב" (Gold Samples).

בדיקת רכיב חשוד בחברת קונברג'
בדיקת רכיב חשוד בחברת קונברג'

מערכת יחסים פתוחה

תדברו עם הספק שלכם ותשתפו אותו בכל הסוגיות והדאגות. אל תשאירו חורים שחורים, מכיוון שאין כאן מקום למזל. חשוב לבנות מערכת יחסים פתוחה ושוטפת עם כל הדרגים בארגון – החל מאיש המכירות, בקרת איכות, לוגיסטיקה ועד ההנהלה. ודאו שהם מבינים שיש לכם רשימה מצומצמת של ספקים מאושרים בשוק הפתוח ושכל דרישה תגיע אך ורק לרשימה הזו.

וכמובן, היצמדו לרשימה: עיבדו רק עם הספקים המאושרים ברשימה ושימרו עימם על מערכת יחסים וקשר מתמיד. רק כך תוכלו להפיק את המירב מהשוק הפתוח. כדאי לזכור שהמפיצים העצמאיים אינם רק מקור לרכיבים, אלא גם מקור לידע: הם מכירים את הכלים והתהליכים המסייעים לסנן רכיבים מזוייפים, הם מכירים היטב את השוק והידע והניסיון שלהם עשוי יכול לסייע במקרים רבים, לא רק  בנושאי רכש ישירים.

שליטה בתהליך

לסיום, גם לאחר שננקטו כל אמצעי הזהירות, חשוב להקפיד על תהליך הקליטה של הרכיבים הנכנסים. יש לוודא שצוות הקליטה מודע וערני לתהליך. במידה וקיים ספק ביחס לרכיב מסויים, אל תהססו להשתמש במרכזי בדיקה (Test House). לעתים ניתן לבקש מהספק לעשות זאת. מודעות גבוהה במחלקות הרכש, בקרת האיכות, הקליטה והייצור היא חשובה מאוד.

שימו לב: בכל מקרה שבו התגלו זיופים, הם חייבים להיות מדווחים ומושמדים. אחרת הם עלולים לחזור לשוק!

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , ייצור וקבלנות משנה , רכיבים , תעשייה וניהול

פורסם בתגיות: featured