בקרה: התבגרות השוק הענק של דיאגנוסטיקה מקוונת

1 ספטמבר, 2014

הציבור מתעניין באינטרנט של הדברים, אבל התעשייה העולמית דוהרת לכיוון אחר: מערכות בקרה ודיאגנוסטיקה המספקות תחזוקה מונעת לציוד קריטי ממרחק של אלפי קילומטרים

חברת המחקר ABI Research מעריכה ששוק מערכות בקרה ודיאגנוסטיקה מרחוק יגיע להיקף של כ-25 מיליארד דולר עד 2020

מאת: נוח כהן, כתב Techtime במינכן, גרמניה

SIEMENS
טורבינת רוח של חברת סימנס. חיישן מאחורי כמעט כל חלק מכני

שליטה מרחוק על מערכות מורכבות נעשתה כמעט לעניין יומיומי. החל ממערכות רמזורים, מים, חשמל מאוד, אבל עד כמה ניתן לסמוך על מערכות בקרה ודיאגנוסטיקה? חברות להפקת נפט משתמשות סחיישנים אקוסטיים בצנרת התת-ימית שלהן כדי לאתר דליפות גאז או נפט. החיישן מזהה שינויים ברעשי הזרימה בצנרת ושולח את המידע אל מרכז הקרה, אשר מנתח אותו ומאבחן את המיקום של הדליפה.

יצרניות המטוסים בואינג ואיירבוס מכירות את האתגר: מטוסי הנוסעים שהן מייצרות שולחים מידע ריץ אל מרכז הבקרה, המשמש אחר כך בניתוח ארועי אמת, כמו למשל התרסקות מטוס אייר פראנס מעל האוקיינוס. כיום ידוע שבמקרה ההוא קפאו צינורות הפיטו במטוס ולכן ייצרו מידע שבילבל את מחשב הטיסה. זאת, ביחד עם טעויות של צוות הטייסים הלא-מנוסה (הקברניט עצמו פשוט הלך לישון…) הביאו להתרסקות המטוס.

דיאגנוסטיקה במטוס הנעלם

גם המטוס המלאזי שנעלם לפני מספר חודשים באוקיינוס השקט, גווע בהדרגה. שעות רבות לאחר שהוא נעלם ממסכי המכ"ם של בקרת האוויר, מנועיו המשיכו לשדר אותות איפיון מהחיישנים באמצעות רשת תקשורת לוויינים, שמהם עולה שהם פעלו בלא תקלה. כל אלה ממחישים את החשיבות ואת הפוטניצאל הטמון בשוק המתפתח של בקרה ודיאגנוסטיקה מרחוק. מדובר בתחום שאינו ייחודי למערכות יקרות, רגישות וקריטיות. גם יישומים טריוויאליים נכנסים לתחום החדש.

כך למשל, חברת Treif הגרמנית מייצרת מכונות לחיתוך נקניקים, גבינות ולחמים עבור מפעלי תעשייה וקמעונאים. אומנם החברה מוכרת את הציוד בכל העולם, אבל טכנאי התמיכה והתחזוקה שלה מתגורר בעיירה הקטנה Westerwald שבמרכז גרמניה. משם למשל הוא מאתר תקלה במכונה לחיתוך נקניק בניו-זילנד.

כיצד? המכונות של טריף מצויידות בחיישנים שונים. אחד מהם, למשל, מודד את צריכת האנרגיה של המנוע. כאשר צריכת האנרגיה מגיעה לסף ידוע המוכר לחברה לאחר ניסיון של עשרות שנים, ניתן להעריך שסכין החיתוך התכהתה ואיבדה את החדות. חיישן אופטי בודק את הסכין כדי לוודא שהדיאגנוזה נכונה, והטכנאי בגרמניה שולח עובד ניו-זילנדי שיחליף את הסכין, לפני שהמשתמש יודע בכלל שיש תקלה במערכת.

הנהלת חברת Trief במרכז גרמניה, שממנה מתוחזקים מכשירי חיתוך בכל העולם
הנהלת חברת Trief במרכז גרמניה, שממנה מתוחזקים מכשירי חיתוך בכל העולם

הדוגמא הזו ממחישה מדוע שוק הדיאגנוסטיקה הוא מרכיב בלבד בשוק הגדול בהרבה של תחזוקה מונעת. חברת GE Wind Energy מטפלת היום ביותר מ-4,000 טורבינות רוח לייצור חשמל הפזורות מהים הצפוני ועד האוקייינוס ההודי. היא מצליחה לתחזק אותן באמצעות צוות זעיר של 25 טכנאים ומהנדסים הממוקמים בחבל נידר-סקסן בגמניה העובד 24 שעות ביממה. החברה מדווחת שקרוב ל-80% מהתקלות נפתרות כבר בחדר הבקרה בגרמניה.

השוק צומח במהירות

חברת המחקר ABI Research מעריכה ששוק הבקרה ודיאגנוסטיקה מרחוק יסתכם בכ-8 מיליארד דולר בשנת 2014. עד לשנת 2020 הוא צפוי להגיע להיקף כולל של יותר מ-25 מיליארד דולר. כבר היום מבצעות חברות גדולות השקעות עתק בתחום. חברת סימנס מפתחת ציוד תעשיית כבד, וכדי לדעת כיצד לנטר אותו, היא מייצרת מערכות כפולות: ללקוח ולצורכי לימוד המאפיינים, כדי לזהות נקודות תורפה ובעיות עתידיות.

חברת BMW פיתחה מערכת המנטרת את מצב הסוללות ברכב ושולחת התראות למוסכים כאשר נראה שמתעוררת בעיה. המוסך יוצר קשר עם הלקוח ומתאם את הטיפול בסוללה. חברת מרצדס הקימה מרכז בקרה למשאיות מתוצרתה, הקולט נתונים הנישלחים אוטומטית מהמשאיות הנמצאות בדרכים. הוא יכול להעביר הושדעות דחופות לנהגים, ואפילו לאתר מוסך משאיות סמוך למשאית ברגע נתון, כדי לתאם תיקון של התקלה.

יצרנית המכוניות האמריקאית טסלה הודיעה לאחרונה לכל לקוחותיה שהם צריכים לעדכן את התוכנה ברכב, מאחר ובכמה מהמכוניות פרצה אש במצברים לאחר פגיעה מכנית. התקלה תוקנה באמצעות עיגכון בתוכנת הבקרה שאיפשרה לווסת את משככי הזעזועים באופן שהעלה את גובה המכונית במספר סנטימטרים. השלב הבא, ככל הנראה, צפוי לשלב בין המגמה הזו לבין התפתחות עולם האינטרנט של הדברים (IoT). המוצרים שיתחברו אל מערכות הבקרה והתקשורת יהיו רבים יותר, קטנים יותר, והרבה הרבה פחות קריטיים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Test & Measurments , בקרה וציוד תעשייתי , חדשות

פורסם בתגיות: featured