מתאם Green Been פורץ לאבזרים הביתיים של GE

23 ספטמבר, 2014

המתאם החדש מאפשר למשתמש בעל הבנה הנדסית בסיסית לתכנת ולשלוט מרחוק באבזרים של GE ולהוסיף להם תכונות חדשות. האם תחום ההנדסה האישית משנה את פני הכלכלה העולמית?

המתאם החדש מאפשר למשתמש לתכנת ולשלוט מרחוק באבזרים של GE ולהוסיף להם תכונות חדשות. האם תחום ההנדסה האישית משנה את פני הכלכלה העולמית?

מתאם Green Been. הקהילה ממציאה יישומים חדשים
מתאם Green Been. הקהילה ממציאה יישומים חדשים

השפעת האינטרנט של הדברים (IoT) על התעשייה היא מפתיעה ומורגשת בדרכים שונות. המתאם החדש Green Been שפותח על-ידי חברת FirstBuild האמריקאית חושף תהליך נוסף הכרוך במהפיכה: הנדסה ביתית.

המתאם מיועד לעבוד מול קבוצה גדולה של אבזרים ביתיים שיצאו לאחרונה לשוק על-ידי חברת GE, בהם מכונות כביסה, מקררים, מכונות לשטיפת כלים, מזגנים ועוד. הוא מתחבר אליהם מצד אחד באמצעות מחבר RJ45, ומהצד השני אל מחשב כלשהו (PC, Mac או Raspberry Pi) באמצעות מחבר USB סטנדרטי.

האבזר מופיע ביחד עם תוכנת פיתוח, המאפשרת למשתמשים בעלי כישורי תוכנה מאוד בסיסיים להתחיל לתכנת את האבזרים הביתיים. לבקש מהם לשלוח התראות, לשנות את מאפייני הפעילות שלהם מרחוק או בהתאם לאלגוריתם שהמפתח מבקש, ולמעשה להעניק חוכמה לכל תשתית האבזרים הביתית.

באתר החברה ניתן למצוא דוגמאות מעניינות רבות. באחד מהפרוייקטים פיתח לקוח תא הפשרה בתוך הפריזר הביתי. בתא המבוסס מהפריזר מצוי בשר, ובדרכו מהעבודה הוא שולח הוראה להתחיל בהפשרה של הבשר כשהוא נמצא בדרך הביתה.

מדפסת תלת-מימדית של Stratasys במשרדי חברת FirstBuild
מדפסת תלת-מימדית של Stratasys במשרדי חברת FirstBuild

חברת FirstBuild נכנסה לתחום לאחר שהיא הקימה אתר קהילתי שבו חובבים ומהנדסים משתפים קבצי תכנון הנדסיים לרעיונות שהם הגו.  במקביל, היא מייצרת את המוצרים עבורם באמצעות מדפסות תלת-מימדיות המצויות במתקניה.

החברה נמצאת בבעלות משותפת של GE ושל חברת Local Motors, אשר פיתחה קונספט חדשני בשם Microfactory. מדובר בבתי מלאכה מצויידים היטב המסוגלים לייצר מכוניות בהתאם להזמנה ייחודית של הלקוח. החברה מספקת ללקוחות כיל פיתוח בסיסיים המאפשרים להם לתכנן מכונית בקווים כלליים, ולהזמין את מכונית חלומותיהם.

בשבוע שעבר החברה הדהימה את העולם כאשר הציגה מכונית דו-מושבית בשם Strati אשר יוצרה באמצעות מדפסת תלת-מימדית של חברת Stratasys. המכונית עוצבה בהתאם למספר רעיונות זוכים בתחרות תכנון שהחברה פירסמה באינטרנט. המטרה היא לפתח מודל פעילות חדש של אתרי ה-Microfactory, המאפשר ללקוחות להזמין מכוניות לפי דרישה, ולייצר אותן בתוך מספר ימים באמצעות מדפסות תלת-מימדיות (וכמובן חלקי חילוף מכניים).

המכונית המודפסת של Local Motors
המכונית המודפסת של Local Motors

שתי הדוגמאות האחרונות ממחישות את ההתפתחות של מגמה חדשה שניתן אולי לכנות בשם "הנדסה קהילתית". מדובר בשוק חדש המבוסס על קבצים שיתופיים, ועל אלמנטים המאפשרים ללקוחות להגדיר בעצמם את מאפייני המוצר הסופי שהם מקבלים. מדובר במעין שלב ביניים בין ייצור המוני אחיד לבין Do It Yourself, אשר מתפתחת באמצעות טכנולוגיות ייצור דיגיטליות ותקשורת אינטרנט אינטנסיבית.

רק לאחרונה סיפר ל-Techtime מנהל קו המוצרים של חברת MakerBot בסיסטמטיקס ישראל, אריק שפט, שהמטרה של החברה היא להציב מדפסת תלת-מימדית על שולחנו של כל מהנדס, כדי שיוכל לייצר בעצמו אבות טיפוס. חברת Local Motors מגדירה את התליך בשם Direct Digital Manufacturing.

המסקנה היא שמה שהחל כנסיונות של חובבי מחשבים לייצר מחשבים כמו Paspberry ו-Adruino המאפשרים לחובבים לתכנת מוצרים חדשים, מתפתח למגמה מעניינת מאוד אשר עשויה לשנות את פני הכלכלה העולמית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה