המכונית החשמלית חלק א': הנס של Tesla

28 ספטמבר, 2014

סדרת הכתבות על המכונית החשמלית מתחילה ב-Tesla, מכיוון שהיא ביצעה את הבלתי ייאומן: גזלה מענקיות הרכב הגרמניות נתח יקר להפליא מהשוק השמרני של מכוניות יוקרה סופר-נוצצות

סדרת הכתבות על המכונית החשמלית מתחילה ב-Tesla מכיוון שהיא ביצעה את הבלתי ייאומן: גזלה מענקיות הרכב הגרמניות נתח יקר של שוק מכוניות היוקרה הסופר-נוצצות

מאת: נוח כהן, כתב Techtime במינכן 

TESLA S

עד לפני מספר שנים לא ניתן היה להעלות על הדעת שמישהו בארצות הברית יצליח להתחרות בשוק מכוניות היוקרה האירופיות, כמו פורשה, מרצדס וחברותיהן. אלא שזו היתה טעות: יצרנית המכוניות האמריקאית Tesla Motors לא רק הצליחה להתחרות באירופיות היוקרתיות – אלא לעשות זאת באמצעות מכונית חשמלית!

בשנה שעברה, למשל, היא מכרה 22,477 מכוניות ממודל היוקרה Tesla S – כמעט כמו פורשה (25,000 מכוניות) ולא רחוק מאוד מ-Audi A8, שמכרה כ-40,000 מכוניות. "תופעה כזו לא נראה עד היום בשוק הרכב", אמר מנכ"ל המרכז לחקר התחבורה (CCAR) באוניברסיטת אסן שבגרמניה. "חברה חדשה הצליחה למקם את עצמה בן לילה ככוכב זוהר בשוק מכוניות היוקרה".

המספרים מאלפים: החברה הצעירה מכרה יותר מכוניות מאשר מרצדס סדרה S היוקרתית (16,150 מכוניות לעומת 13,300). הנתונים מדהימים עוד יותר אם מסתכלים על שווייץ – מדינה עשירה ושמרנית במרכז אירופה – בעלת שיעור המכוניות יוקרה לנפש הגבוה בעולם. למרות שאין בשווייץ סובסידיה ממשלתית לרכב חשמלי (כמו בארה"ב), חברת Tesla מכרה בשווייץ 213 מכוניות בשנה האחרונה, כמעט כמו פורשה (232 מכוניות), ויותר מאשר BMW דגם 7 (163 מכוניות), ומכונית השרד מרצדס S – 189 מכוניות.

"סטיב ג'ובס" של עולם הרכב

כעת Tesla מתכננת כניסה לשוק הסיני. במידה וגם הסינים יתלהבו, המתחרה החדשה הולכת לנגוס מתח משמעותי מהשוק הגדול ביותר של אאודי, מרצדס ו-BMW. כיצד ניתן להבין את ההפתעה הזו? בשלב הראשון כדאי לשנן את השם הבא: Elon Musk. העיתון וול סטריט ג'ורנל כינה אותו בשם :סטיב ג'ובס החדש", מכיוון שהוא מיישם רעיונות בלתי אפשריים לכאורה ומפתח שוק חדש שכלל לא היה קיים.

הלקוחות פשוט אוהבים את המכוניות של טסלה
הלקוחות פשוט אוהבים את המכוניות של טסלה

למשל את הרעיון של מכונית ספורט חשמלית. הרעיון נשמע כמו בדיחה, אבל הנתונים של Tesla מלמדים שזו "מהתלה" מאוד רצינית: היא מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 5 שניות בלבד ומגיעה למהירות נסיעה של 200 קמ"ש.

לפני שהקים את חברת Tesla Motors לפני 11 שנה, ייסד מאסק את חברת התשלומים המקווונים Paypal, ומכר אותה ל-eBay תמורת 1.5 מיליארד דולר. הרעיון שלו היה מלא תעוזה: לבנות מכונית חשמלית לפני שנמצא פתרון אופטממלי לבעיית הסוללה, רק על סמך טכנולוגיות קיימות אולם בעיצוב חדשני.

בעיית הסוללות ניפתרה בעזרת רעיון מפתיע: הוא לקח כמה אלפי סוללות ליתיום-יון של מחשבים ניידים, פיתח תוכנה לבקרת הטעינה ואספקת האנרגיה, ארז אותן ביחד והתקין אותן בתחתית המכונית. בניגוד למצופה, שוק היעד אינו ירוקים וחבבי איכות הסביבה, אלא אניני טעם עשירים אשר מוכנים לשלם  65,300-87,600 אירו למכונית, בהתאם לדגם.

הרעיון פשוט: כאשר נוסעים איתה למגרש הגולף הקרוב, היא מאפילה על פורשה או ב.מ.וו כנושא השיחה העיקרי. "בעוד מספר שנים יתייחסו אל מנוע הבעירה הפנימית כפי שהיום אנחנו מתייחסים למנוע הקיטור", הוא הסביר את תפיסת העולם שלו בראיון לעיתונות.

אלון מאסק חושפ את מודל X בסגנון המוכר של סטיב ג'ובס...
אלון מאסק חושף את מודל X בסגנון המוכר של סטיב ג'ובס…

החברה נקטה גם באסטרטגיית מכירות אגרסיסית. הקונים הראשונים קיבלו הבטחה שהחברה תרכוש מהם את המכונית בחזרה בתוך 3 שנים – אם לא יהיו מרוצים ממנה. לאחר מכן עברה טסלה למתן אחריות כוללת של 8 שנים – כולל אחריות על הסוללה. הקונים כל-כך התרשמו, שמחיר מכוניות טסלה שומר על ערכן הרבה יותר מאשר ב.מ.וו או פורשה.

התוצאה: במחצית הראשונה של 2014 מכרה Tesla Motors 14,036 מכוניות. שווי השוק שלה טיפס לכ-26.8 מיליארד אירו (מחיר המנייה הוא 260 דולר) והיא דיווחה על הפסד של כ-86 מיליון אירו. חברת ב.מ.וו, לשם השוואה, מכרה בתקופה הזו יותר ממיליון מכוניות, הרוויחה 3.2 מיליארד אירו והגיעה לשווי שוק של כ-57.9 מיליארד אירו.

מדוע? מכיוון שהמנייה מגלמת את שווי הציפיות ולא רק שווי המכירות. ובשביל יזמים כמו אלון מאסק השמיים הם הגבול. ליתר דיוק, אפילו לא השמיים: בין השאר הוא מייסד משותף ומנכ"ל חברת SpaceX, הנחשבת למובילה בתחום החדשני של תעשיית החלל הפרטית.

הימור פרוע או השקעה הגיונית?

למרות ההפסדים, כעת מתמקד מאסק בפיתוח הדור השני והשלישי של המכונית החשמלית היוקרתית ופריסת תשתית טעינת מכוניות. בשנה הבאה היא תוציא לשוק רכב שטח 4X4 חשמלי לחלוטין. החברה פיתחה טכנולוגיית Supercharging אשר יכולה לטעון בתוך 20 דקות 50% מהאנרגיה בסוללה, והקימה 112 תחנות טעינה בארה"ב ו-62 תחנות באירופה.

הדמיית מפעל הסוללות המגה-ענק שיוקם במדבריות נבדה
הדמיית מפעל הסוללות המגה-ענק שיוקם במדבריות נבדה

אולם השלב השאפתני ביותר עדיין נמצא בחיתוליו: החברה הודיעה שהיא תקים מפעל לייצור סוללות בנבדה, ארה"ב בהשקעה של כמה מיליארדי דולרים אשר ייצר סוללות בהספק גדול יותר מכל הסוללות המיוצרות כיום בעולם – מכל הסוגים. הרעיון פשוט: מכיוון שהסוללה היא המרכיב הבודד היקר ביותר במכוניות של טסלה, אסור לה להיות תלויה בספקים חיצוניים.

מפעל הסוללות הוא אבן בניין מרכזית בפרוייקט הבא: ייצור מכונית חשמלית עממית וזולה, שתצא לשוק בשנת 2017 ותיסע 300 ק"מ ברציפות ללא טעינה. האם מדובר בהימור ענק או באסטרטגיה הגיונית? להערכת ארנט אלינהורס מחברת המחקר International Strategy & Investments, נצחונה של המכונית החשמלית הוא ודאי, ונובע ממספר סיבות: המנוע החשמלי זול וקל יותר לייצור ממנוע שריפה פנימית ומחירו יוזל אף יותר בשנים הקרובות, האינטרס של הרגולטור להפחית את פליטת גזי החממה יוביל לסיבסוד שוק הרכב החשמלי, ולבסוף: הקונים מרוצים – ומצביעים בגלגלגים…

בפרק הבא בסדרה: הסוללה החשמלית נגד תאי-דלק. מי ינצח?

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , אנשים , חדשות

פורסם בתגיות: featured