QuickLogic רוכבת על גל רכיבי ה-Sensor Hub

19 אוקטובר, 2014

שוק החיישנים לאבזרים ניידים צומח במאות אחוזים בשנה, ועימו גם קטגוריית הרכיבים החדשה: Sensor Hubs. חברת QuickLogic מהמרת על התחום המתפתח עם פלטפורמת ניהול חיישנים חדשה

שוק החיישנים לאבזרים ניידים צומח במאות אחוזים בשנה. חברת QuickLogic מהמרת על התחום עם פלטפורמת ניהול החיישנים החדשה ArcticLink 3 S2

אנדרו פיז, QuickLogic: "אנשים רוצים חיישנים חכמים"
אנדרו פיז, QuickLogic: "אנשים רוצים חיישנים חכמים"

ההתפתחות המהירה של שוק האבזרים הלבישים מייצרת הזדמנויות חדשות ליצרני חיישנים. להערכת חברת IHS Technology, יגיע היקף השק העולמי לכ-466 מיליון יחידות בשנת 2019, בהשוואה לכ-67 מיליון יחידות ב-2013.

מעניין לציין ששוק החיישנים לאבזרים לבישים יצמח מהר יותר משוק האבזרים הלבישים עצמו, אשר צפוי להגיע להיקף של כ-135 יחידות בשנת 2019, בהשוואה לכ-50 מיליון יחידות ב-2013. הסיבה העיקרית לכך נעוצה בעובדה שהמנוע העיקרי הדוחף את האבזרים הלבישים הוא מסר החיישנים ויכולת הפקת מידע מורכב מהם.

"השוק משתנה, ובמקום מוצרים פשוטים כמו מד-צעדים, הוא מתפתח למוצרים רב-משימתיים מתוחכמים כמו משקפיים חכמים ושעונים חכמים", אמר מנהל תחום החיישנים וה-MEMS ב-IHS, ג'רמי בושאד. "במקום שימוש בחיישן יחיד, האבזרים החדשים כוללים מגוון חיישנים המספקים מידע מגוון על הבריאות והפעילות הגופנית".

SENSORS

Sensor Hubs: שוק חדש יש מאין

ריבוי החיישנים המשולבים באבזרים הניידים החדשים הביא להופעתה של קטגוריית רכיבים חדשה בשם רכזות חיישנים (Sensor Hubs). מדובר ברכיבים מיתכנתים אשר מטפלים ישירות בחיישנים, ומסיטים עומס (Offload) מהמעבד המרכזי של האבזר (או הטלפון הנייד), אשר צריך להיות יעיל וחסכוני מאוד באנרגיה.

מדובר בשוק חדש מאוד ובעל צמיחה מהירה: בשנת 2014 הוא יסתכם בכ-658 מיליון יחידות, בהשוואה לכ-260 מיליון יחידות ב-2013. זהו תחום חדש לחלוטים שהגיע להיקף מסחרי רק ב-2011 ומציג שיעורי צמיחה מסחררים: להערכת חברת IHS, עד לשנת 2017 הוא יצמח ב-1,300% ויגיע להיקף של יותר מ-1.3 מיליארד יחידות.

אסטרטגיית ה-Hubs של QuickLogic

אחת מהחברות שהצליחה להתברג אליו כבר בשלבים המוקדמים היא חברת QuickLogic מסאניוויל, קליפורניה. מדובר ביצרנית רכיבים מיתכנתים קטנה, אשר לפני כשנתיים הגדירה מחדש את טכנולוגיית ה-PLD שלה, ופיתחה רכיבים מיתכנתים המיועדים לקשר בין החיישנים בסמארטפון לבין מעבד היישומים (Application Processor).

בחודש שעבר היא הכריזה על הדור השני של המוצר שלה, פלטפורמת ArcticLink 3 S2, אשר מיועדת לסמארטפונים ואבזרים לבישים, וצורכת הספק זעום של 150µW בלבד כאשר היא מופעלת בסוללה של 1.2V. הרכיב מיוצר על-ידי חברת TSMC בגיאומטריה של 64 ננומטר ומיועד לפעול במכשירים המבוססים על מערכות ההפעלה אנדרואיד ו-RTOS.

דיאגרמת מלבנים פונקציונלית של ArcticLink 3 S2
דיאגרמת מלבנים פונקציונלית של ArcticLink 3 S2

נשיא ומנכ"ל החברה, אנדרו פיז, הסביר ל-Techtime במהלך סיור בעמק הסיליקון בארגון GlobalPress, שסמארטפונים מודרניים כמו Samsung Note-3 כוללים 18 חיישנים שונים. "אולם אנחנו ממקדים מאמץ מיוחד בשוק האבזרים הלבישים, מכיוון שלדעתנו הוא יהיה נקודת הכניסה האמיתית של תחום האינטרנט של הדברים (IoT)".

מה מיוחד בפלטפורמה החדשה?

פיז: "בעיית הקשר בין האבזרים החכמים לבין החיישנים איננה רק סוגייה של הספק חשמלי. הלקוחות מצפים מהאבזרים שלהם לספק להם מידע יעיל ותלוי הקשר (Context), בסביבה המאפשרת פיתוח מהיר ונוח של מוצרים ייחודיים לכל יצרן. לכן ההכרזה החדשה כוללת אסטרטגיית תוכנה מלאה.

"הקמנו חטיבת פיתוח תוכנה המפתחת אלגוריתמים חכמים, מכיוון שהלקוחות זקוקים לאלגוריתמים, לא רק לסנסורים. התחלנו לבנות ספריית אלגוריתמים הכוללת יכולת זיהוי הקשר וזיהוי מחוות. כך למשל, המגנטומטר יכול לקבוע לא רק אם אתה יושב במכונית, אלא היכן: במושב הנהג או במושב נוסע, ולהגדיר בהתאם את מאפייני הפעילות של הסמארטפון".

כרטיס פיתוח של QuickLogic עבור ניהול 10 חיישנים שונים
כרטיס פיתוח של QuickLogic עבור ניהול 10 חיישנים שונים

לדבריו, החברה פיתחה ממשק משתמש משלה אשר מותאם לצרכים של מהנדסי תוכנה ומאפשר להם לכתוב אלגוריתמים בשפת C ולהטמיע אותם ישירות בתוך השבב המיתכנת. "קהילת המתכנתים היא בעלת חשיבות קריטית, אולם היא לא מכירה שפות חומרה כמו Verilog, המשמות לתכנות רכיבים מיתכנתים (PLD/FPGA).

"בחודש הבא (נובמבר) גם נכריז על שיתוף פעולה עם חברת Nordic Bluetooth הכולל גם יכולת התחברות ל-Bluetooth, מכיוון שרוב השעונים החכמים היום כוללים Bluetooth. במקביל, הגדרנו כמה אלגוריתמים בסיסיים ושילבנו אותם בחומרה בתוך רכיבי S2 החדשים, ועל-ידי כך פינינו תאים לוגיים מיתכנתים לאלגוריתמים נוספים של הלקוחות עצמם. בסך הכל, הגענו למצב שהרכיב מאפשר לאחסן 6,000 פקודות שונות לניהול החיישנים".

סופרמרקט של חיישנים

חברת IHS מסבירה בסקירה שלה שהחיישנים העיקריים באבזרים לבישים כוללים חיישני תנועה, חיישני MEMS, חיישנים לממשק המשתמש, חיישני בריאות וחיישנים סביבתיים. חיישני התנועה כוללים: חיישני תאוצה, ג'ירוסקופ, מגנטומטרים, חיישני לחץ וחיישנים משולבים.

חיישני MEMS משמשים לניהול ממשק המשתמש וכוללים מיקרופון, חיישני קירבה, ותצוגות MEMS. חיישני הבריאות כוללים חחישני דופק, רמת החמצן בדם, רמת הנוזלים בגוף ומד טמפרטורת העור. חיישני הסביבה כוללים טמפרטורה, לחות וקרינה אולטרא-סגולה. להערכת Techtime, חברת  HIS שכחה לכלול בסקירה גם חיישנים של רמת זיהום האוויר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , סמיקונדקטורס