CEVA תספק המעבדים עבור שבבי G.fast של סקיפיו

27 אוקטובר, 2014

תקן G.fast החדש מאפשר לספק לבתי הלקוחות קצב תקשורת של יותר מ-1Gbps ונועד לבטל את הצורך בסיבים אופטיים עד בית הלקוח. מעבד CEVA אחראי על פעילות החישוב המסובכת הנמצאת בליבת התקן

תקן G.fast החדש מאפשר לספק לבתי הלקוחות קצב תקשורת של יותר מ-1Gbps ונועד לבטל את הצורך לפרוס סיבים אופטיים עד בית הלקוח. המעבד של CEVA אחראי על פעילות החישוב המסובכת הנמצאת בליבת התקן

תכנון הדגמה של סקיפיו לתקן G.Fast
תכנון הדגמה של סקיפיו לתקן G.Fast

חברת CEVA מהרצליה הודיעה היום כי תספק את מעבד האותות הדיגיטלי CEVA-XC עבור שבבי התקשורת החדשים של חברת Sckipio הישראלית. סקיפיו מרמת-גן נחשבת לחברה הראשונה בעולם אשר הצליחה לייצר שבבים בתקן G.fast החדש, המאפשר להביא תקשורת קווית אל בית הלקוח בקצב של 1Gbps על-גבי קווי הנחושת הקיימים. מדובר בתקן מהפכני, אשר עשוי לחסל את השוק החדש של הבאת סיבים אופטיים עד לבית הלקוח.

מעבד CEVA-XC הוא מעבד DSP שתוכנן עבור יישומי תקשורת מורכבים. החברה מסרה שהמעבד מאפשר לסקיפיו לבצע את פעולת ה-Vectoring הייחודית, הנמצאת בליבת תקן  G.fast. מנכ"ל סקיפיו, דוד באום, אמר שהמעבד של סיוה מספק איזון אופטימלי בין אפשרויות תיכנות לבין עוצמת עיבוד. "שיתוף הפעולה הקרוב עם הצוות ההנדסי של סיוה והתמיכה היוצאת מהכלל שלה אפשרו לנו להשיג את ביצועי המהירות החיוניים להצלחת השבב שלנו".

האם קווי הנחושת יעקפו את הסיבים האופטיים?

תקן G.fast מצליח להתגבר על בעיה שנתפשה עד לאחרונה כבלתי אפשרית לפתרון: העברת תקשורת במהירויות גבוהות באמצעות קווי נחושת. הקושי נעוץ בעובדה שקווי הנחושת מייצרים שדות אלקטרו-מגנטיים כאשר עובר בהם מידע בקצב גבוה, והדבר גורם להפרעות הדדיות (Cross Talk) קשות לפיתרון. למעשה, בתעשייה האמינו שהקצב המהיר ביותר שניתן לקבל בצמד קווי נחושת הוא 100Mbps בלבד.

טכנולוגיית Vectoring הממומשת באמצעת המעבד של CEVA מאפשרת להתגבר על הבעיה. בטכנולוגיה הזו מתחבר בניין המגורים אל מתג G.fast המצוי במרחק של עד 250 מטר מהבית. מעבד רב-עוצמה במתג מחשב את ההפרעות ההדדיות המיוצרות בקווי התקשורת המגיעים אלה הלקוח, ושולח הוראות למודם המצוי בבית הלקוח כיצד לנטרל את ההפרעות.

כרטיס פיתוח של CEVA ליישומים מבוססי XC
כרטיס פיתוח של CEVA ליישומים מבוססי XC

ראוי לציין שלמרות שעדיין לא קיים שוק ממשי של מערכות G.fast (התקן יפורסם רשמית רק בסוף השנה), לשילוב הקניין הרוחני של CEVA יכול להיות פוטנציאל מעניין מאוד. מכיוון שהתקן הוגדר על-ידי ה-ITU ביוזמת ספקיות התקשורת הגדולות בעולם שחיפשו אלטרנטיבה זולה לפריסת סיבים אופטיים יקרים, קיימת בתעשייה הערכה שהן יזדרזו לאמץ אותו.

בשלב הזה החלו מספר חברות בפיתוח וייצור מתגים ומודמים עבור תקן  G.fast, וכולם מבוססים על תכנון הייחוס של סקיפיו. פירוש הדבר, שבתוך שנתיים יכולות שתי הישראליות להגיע לשוק בעל נפח ייצור המוני גדול מאוד.

אחד מהשבבים התובעניים ביותר בתעשייה

מעניין לציין שהדרישות מערכת שבבי G.Fast הן כל-כך תובעניות, והחישוביות של טכנולוגיית ה-Vectoring היא כל-עך עדינה, שהחברה נאלצה להשתמש במערכת קישוריות פנימית יוצאת דופן כדי שניתן יהיה לממש את התקן. חברת סקיפיו בנתה את מארג התקשורת הפנימי של השבבים באמצעות טכנולוגיית FlexNoC של חברת Arteris מסן-חוזה, קליפורניה.

חברת Arteris חיפשה פתרון לפיתוח תקשורת פנימית אמיטנה לשבבים גדולים המכילים מאות בלוקים. הטכנולוגיה שלה הובאה מתחום רשתות תקשורת נתונים. החברה ניפתה את טכנולוגיות הרשת הנפוצות, והרכיבה מהן שיטה לייצור רשת תקשורת פנימית בתוך השבב (Network on Chip). המוצר המרכזי של החברה הוא תוכנת FlexNoC המאפשרת לתכנן באופן אופטימלי את ערוץ התקשורת הפנימי בתוך השבב.

אחת מהלקוחות המפורסמות ביותר המשתמשות במוצר זה היא חברת MobilEye הישראלית, אשר מתכננת באמצעותה את שבב העיבוד המאסיבי שלה, לעיבוד תמונה וליצירת התרעות בטיחות לנהג. מובילאיי הישראלית הייתה גם מהלקוחות אשר דחפו את Arteris לפתח טכנולוגיית אבטחת אותות בתוך השבב. היא משתמשת בטכניקות שונות, כולל מעין גירסת סיליקון של Firewall, כדי להבטיח שלא חלים שיבושים במידע כשהוא דוהר במהירות בין הבלוקים הפנימיים שבתוך השבב.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , קניין רוחני