פרוטוקול RapidIO מתדפק על דלתות מרכזי הנתונים

27 אוקטובר, 2014

חברות כמו ARM, AMD ו-IDT עושות לאחרונה מאמצים לייבא את תקן הקישוריות הוותיק RapidIO אל תוך תשתיות הענן, בטענה שהוא יעיל יותר מתקן PCIe שפותח על-ידי אינטל

חברות כמו ARM, AMD ו-IDT עושות לאחרונה מאמצים לייבא את תקן הקישוריות הוותיק RapidIO אל תוך תשתיות הענן, בטענה שהוא יעיל יותר מתקן PCIe של אינטל 

IDT RAPIDIO

תעשיית הטכנולוגיה מתנהגת לעתים כמו עדר, ובמקרים מסויימים הדבר מביא לתוצאות מפתיעות. כאשר פלח שוק מסויים מתחיל לצמוח ולהסתמן כמנוע צמיחה, מתחילות חברות חדשות וטכנולוגיות ישנות להתגודד מסביבו מתוך תקווה להצטרף אל הקטר החדש של המכירות. לעתים, התוצאה היא שטכנולוגיות שנראו ישנות משהו, בשלות מדי ושייכות לעידן אחר, מצטרפות אל השוק ומקבלות חיים חדשים ובלתי צפויים.

היוזמה המפתיעה של ARM ו-AMD

כך ככל הנראה מתרחש ממש עכשיו בתחום הקישוריות בתוך מרכזי הנתונים, כאשר המצטרף החדש הוא תקן הקישוריות RapidIO שהגיע לשיאו בתחנות הבסיס של הרשתות הסלולריות מהדור השני והשלישי (2G/3G). בשבוע שעבר הודיעו החברות AMD ו-ARM על החלטתן להצטרף לקהילת החברות השותפות בקבוצת RapidIO.org, כדי לפתח ביחד איתן תקן פתוח לקישוריות בין מודולי עיבוד עבור מעבדי ARM בעלי 64 סיביות.

שתי החברות הסבירו את המהלך בכך שמרכזי הנתונים משנים את אופיים. החברות המעילות את מרכזי הענן מחפשות פתרונות שבהן המחשוב והתקשורת מתמזגים למערכת אחת, וזה הדבר הדוחף רעיונות חדשים כמו וירטואליזציה של פונקציות תקשורת (NFV) ורשתות מוגדרות תוכנה (SDN). המטרה היא להגיע לגמישות מקסימלית המאפשרת להקצות משאבים בהתאם לצורך בכל נקודת זמן.

לצורך פיתוח התקן הוקמה קבוצה חדשה הכוללת את  ARM, AMD, Cavium, UDT, TI, פריסקייל ו-Xilinx. "אנחנו נפתח מיפרט המאפשר לבנות אשכולות של מעבדי ARM במארג תקשורת מבוסס RapidIO", אמר הארכיטקט הראשי של AMD, גרג שיפן.

מקומו של RapidIO במרכזי הנתונים, על-פי התפישה של IDT
מקומו של RapidIO במרכזי הנתונים, על-פי התפישה של IDT

פרוטוקול RapidIO תוכנן כפרוטוקול חבילות (Packets) צנום ומהיר המקשר בין מעבדים לרכיבים היקפיים, מעבדי תקשורת מעבדי DSP ברמת שבבב לשבב וכרטיס לכרטיס. קבוצת העבודה החדשה תתמודד עם סוגיות כמו תיאום בין RapidIO לבין טכנולוגיית הקישוריות הפנים-שבבית AMBA של ARM, מתן תמיכהל מערכות מגוונות הכוללות מעבדי CPU ומעבדי DSP, בניית תמיכה בניהול זיכרון מרחוק (RDMA), יישומי SDN ועוד.

בפוסט שהעלה לאחרונה לבלוג של חברת AMD, כתב שיפן שהמטרה היא להרחיב את הפרוטוקול למערכות ברמה גבוהה יותר. "אנחנו לא מחפשים תחליף לפרוטוקולים מבוססים במרכזי הנתונים, כמו Ethernet או Infiniband, אלא לספק פתרון משלים המאפשר לספק קישוריות למערכות הכוללות כמה מאות אבזרים".

IDT: מתחנות בסיס סלולריות למרכזי הענן

נשיא ומנכ"ל IDT, גרגורי ווטרס
נשיא ומנכ"ל IDT, גרגורי ווטרס

נשיא ומנכ"ל חברת IDT מסן-חוזה, קליפורניה, גרגורי ווטרס, לא מהסס לדבר על התחרות שתיווצר בתוך מרכזי הנתונים: "כיום מתגי ה-RapidIO שלנו נמצאים כמעט בכל תחנת בסיס סלולרית בעולם, אבל אנחנו חושבים שניתן להתקין אותם בהצלחה גם במרכזי הנתונים".

במיפגש עם עיתונאים החודש במסגרת סיור של GlobalPress, הוא טען שברמת הכרטיס התקן הזה יותר יעיל מתקנים ותיקים כמו איתרנט ו-PCIe. "האיתרנט יותר טוב מ-RapidIO רק ברמת המסד". בשקף שהוא הראה מתואר הפרוטוקול כעמוד התווך המנהל את כרטיס השרתים במרכז הנתונים.

כיום האסטרטגיה של החברה היא לקדם את הפרוטוקול בתחום הקישוריות בין מעבדים בתוך מרכז הנתונים. חברת IDT טוענת שזמן ההשהייה במתג RapidIO שלה הוא 100ns בלבד, ולכן הוא מספק יכולת תעבורת נתונים של 20Gbps.

לפני כחודש היא דיווחה על הצלחת הרעיון, לאחר השלמת ניסוי שבוצע על-ידי חברת Orange Silicon Valley, שהיא חברה בת של חברת התקשורת Orange. החברה בנתה אשכול של שרתי x86 המקושרים ביניהם באמצעות מתגי RapidIO בקצב של 20Gbps לקישור, כדי לבדוק יכולת אנליטיקס של מדיות חברתיות במהלך משחקי הגביע העולמי.

הצלחת הניסוי מלמדת שטכנולוגיה חדשה מנסה להיכנס אל השוק הצומח של מרכזי הנתונים. השאלה היא האם היא תצליח לדחוק את תקן PCIe שפותח בשנת 2007 על-ידי חברת אינטל, ולכבוש לעצמה נדל"ן יקר על כרטיסי המחשב בשוק החשוב ביותר כיום בתעשיית הטכנולוגיה.

סרטון וידאו מצויין המתאר בקצרה את תקן RapidIO:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס , תקשורת

פורסם בתגיות: featured