IHS: שוק הרכב דוחף גל של מיזוגים בתעשיית השבבים

29 אוקטובר, 2014

חברת המחקר IHS סבורה ששלוש עיסקאות המיזוג החדשות שבוצעו לאחרונה בתעשיית השבבים בהיקף כולל של 6 מיליארד דולר, ממוקדות בסוגייה אחת: השוק הצומח של רכיבים לתעשיית הרכב

חברת המחקר IHS סבורה שלוש עיסקאות המיזוג חדשות בתעשיית השבבים, בהיקף כולל של 6 מיליארד דולר, ממוקדות בשוק הצומח של רכיבים לתעשיית הרכב

ON SEMI AUTOMOTIVE

עוצמת השינויים בשוק השבבים לתעשיית הרכב יכולה להסביר כמה עיסקאות מיזוג גדולות שהחלו להתגלגל בשבועות האחרונים. כך מעריכה חברת המחקר IHS.

בחודש אפריל רכשה On Semiconductor את חטיבת החיישנים לשעבר של קודאק תמורת 92 מיליון דולר, וביוני היא חתמה על הסכם לרכישת Aptina Imaging תמורת 400 מיליון דולר. באוגוסט הודיעה חברת Infineon הגרמנית על הסכם לרכישת חברת International Rectifier האמריקאית תמורת 3 מיליארד דולר ולפני כשבועיים דיווחה Qualcomm על הסכם לרכישת CSR הבריטית (שקנתה בעבר את צורן הישראלית) תמורת 2.5 מיליארד דולר.

מה מסתתתר מאחורי כל העיסקאות האלה? להערכת IHS, זו התחרות בשוק השבבים לתעשיית הרכב. "עיסקת IR תחזק את מעמדה של אינפיניאון במקום השני בשוק ותצמצם את הפער בינה לבין Renesas היפנית מ-500 מיליון דולר, לכ-288 מיליון דולר. עיסקת אפטינה תגדיל את עסקי הרכב של On Semi ביותר מ-183 מיליון דולר בשנה".

שבב R-Car של רנסאס לניהול לוח המחוונים במכונית
שבב R-Car של רנסאס לניהול לוח המחוונים במכונית

גם לעיסקת קואלקום CSR יש משמעות ממונעת: חברת המחקר IHS, דירגה את קואלקום בשנת 2013 במקום ה-43 בשוק הרכב, ואת CSR הבריטית במקום ה-23. המכירות המשותפות שלהן בשוק הרכב היו עשויות לדרג אותן במקום ה-19 בשנת 2013.

שוק של 26 מיליארד דולר

אנליסט בכיר לתחום הרכב ב-HIS, אהד בוקש, הסביר שמדובר בשלוש עיסקאות שונות מאוד אחת מהשנייה, אבל בכולן ניתן למצוא אסטרטגיה משותפת: הגדלת משקלן של הרוכשות בשוק הסמיקונדקטורס לתעשיית הרכב. "בשנת 2013 צמח שוק השבבים הממונעים ב-5% והסתכם בכ-26 מיליארד דולר. הספקים קונים את המתחרים כדי להשיג לקוחות, להשלים יכולות חשובות ולחזק את הקשרים עם יצרניות הרכב".

עשרת החברות המופיעות בראש רשימת ספקיות השבבים לתעשיית הרכב הן חברות שזיהו את התחום לפני זמן רב כתחום צמיחה אסטרטגי ומשקיעות בו בעקביות. מעניין לציין שמדובר בחברות שרובן גם יוצא מתחומים אחרים, כמו תקשורת אלחוטית וציוד צריכה.

AUTOMOTIVE SEMICONDUCTORS TOP 10להערכת חברת המחקר, יהיה קשה מאוד להתחרות בעשרת החברות המובילות, מכיוון שהכניסה לתחום הרכב דרשה השקעות גדולות מאוד בבניית מנגנוני בקרת איכות העומדים בדרישות תעשיית הרכב ובבניית שירותי תמיכה ייעודיים לחברות הרכב. בנוסף, תעשיית הרכב ידועה כתעשייה בעלת העדפה לקשרים ארוכי טווח בשרשרת האספקה.

שם המשחק: קניית לקוחות

מהבחינה הזו, עיסקת אינפיניאון-IR, היא בעלת משמעות מיוחדת: בשנת 2013 צמחו עסקי הרכב של שתי החברות בשיעור גבוה יותר מאשר הממוצע התעשייתי: עיסקי הרכב של אינפיניאון צמחו ב-11.7% ועיסקי הרכב של IR צמחו ב-15.6%. מנגד, Renesas היפנית סבלה קשות ממצב שער הדולר מול הין היפני, ומכירותיה ירדו ב-14.2%. התוצאה היא שהפער של 1.2 מיליארד דולר בין שתי המובילות בטבלה התכווץ ביותר מ-60%.

לחברת IR מעמד חזק במספר תחומי מפתח לתעשיית הרכב, כמו טרנזיסטורי הספק מסוג IGBT ו-MOSFET. יכולות אלה מעניקות לאינפיניאון גישה טובה יותר אל השוק הצומח של מכוניות חשמליות ומכוניות היברידיות. במקביל, המוצרים של IR מתחום מתגי ההספק, ממירי DC/DC ורכיבי ASIC, משלימים את הקטגוריות המקבילות של אינפיניאון.

גם השיקולים בעיסקת On Semi-אפטינה הם דומים: העיסקה ממצבת את On Semi כיצרנית המובילה של חיישני תמונה מבוססי CMOS לתעשיית הרכב, הנחשבים למרכיב מפתח במערכות העזר המתקדמות לנהג (ADAS). מדובר בתחום חדש ומבטיח מאוד. להערכת IHS, האימוץ המהיר של מערכות ADAS יביא בשנים 2014-2020 לגידול שנתי של 10% בשוק מצלמות ה-CMOS בכלי-רכב.

חברת המחקר נותנת גם הסבר מפתיע לעיסקת קואלקום-CSR: למרות שבפירסומים הרשמיים מוסברת העיסקה באסטרטגיית ה-Wi-Fi והבית החכם של קואלקום, מסתבר שיש לה משמעות מיוחדת גם בשוק הרכב. "העיסקה יותר חשובה בהשגת נתח שוק של קואלקום בשוק הרכב מאשר כדי להשלים את פורטפוליו המוצרים של קואלקום. עם השלמת העיסקה, תהיה קואלקום הספקית הרביעית בגודלה של רכיבי ASIC לשוק הרכב ותחזיק בכ-10% מהשוק". לשם השוואה: בשנת 2012 היא דורגה במקום ה-11 עם נתח של 2.7% בלבד מהשוק.

המכונית החשמלית החדשה של ב.מ.וו מדגם i3
שלדת המכונית החשמלית החדשה של ב.מ.וו מדגם i3

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured