כיצד לשחרר את ההנדסה ממגבלות האדם הקדמון

16 דצמבר, 2014

האדם הקדמון ניצל את החשיבה המהירה כדי לקבל כהרף עין החלטות מצילות חיים, אולם באתגרים הנדסיים היתרון הופך לחסרון. קורס בשיטת I-TRIZ מסביר כיצד להתגבר על מכשולים בפיתוח

האדם הקדמון ניצל את החשיבה המהירה כדי לקבל החלטות מצילות חיים, אולם באתגרים הנדסיים היתרון הופך לחסרון. קורס I-TRIZ מלמד כיצד להתגבר על הבעיה

מאת: עמוס רדליך, מנכ"ל Rankup ייעוץ והדרכה

סמסונג מציגה תקשורת סלולרית מהדור החמישי. הנחילה את מתודולוגיית I-TRIZ בכל הארגון
סמסונג מציגה תקשורת סלולרית מהדור החמישי. הנחילה את מתודולוגיית I-TRIZ בכל הארגון

הנה חידה כביכול מתימטית, עם הרבה מאוד לקחים הנדסיים: כדור טניס ומחבט עולים ביחד 110 דולר. המחבט עולה 100 דולר יותר מהכדור. כמה עולה הכדור? כדאי לעצור רגע, לחשוב, ולהמשיך לקרוא. אם התשובה הראשונה שעלתה בראשכם היא שמחיר הכדור הוא 10 דולר, אז אתם שייכים לרוב הטועה, מכיוון שהכדור עולה 5 דולרים בלבד.

ההתמודדות נעזרת בדטבייס של פטנטים
ההתמודדות עם האתגר נעזרת בדטבייס של פטנטים

מדוע הרוב המוחץ של האנשים טועה כשהוא עונה לשאלה כל-כך קלה?  מכיוון המוח שלנו היא מכונה חסכונית מאוד באנרגיה, ומעודד אותנו לספק תשובות מהירות מבלי לחשוב לעומק. לעתים קוראים לתשובות הללו בשם אינטואיציה, שליפה מהמותן, תחושת בטן, ואפילו ניסיון. הבעיה היא שלעתים השיטה הזו עובדת לא רע.

היתרון הקוגניטיבי של אבותינו

האדם הקדמון שהתקיים לצידן של חיות טרף ניצל את צורת החשיבה הזו כדי לקבל כהרף עין החלטות מצילות חיים, אולם כאשר מדובר באתגרים הנדסיים, חשיבה מהירה מדי עשוייה לגרום צרות צרורות. כמעט כל מהנדס פיתוח, טכנולוג, מהנדס אחזקה, איש ייצור או מבקר איכות, נתקלים בבעיות הנדסיות הדורשות יותר מכמה שניות כדי להגיע לפתרון. למרבה הצער הם גם נתקלים במהנדסים הממהרים לספק פתרון עוד לפני שלמדו את הבעיה.

מנהלי פיתוח והנדסה מכירים את התחושה המתסכלת כאשר מוצגת להם רק חלופה אחת לבעיה הנדסית. או גרוע יותר, מוצגות מספר חלופות גרועות. האם ניתן להתמודד עם הבעיה? מוסדות אקדמיים פוסחים על הנושא ולא מלמדים כיצד לנתח ולפתור בעיות בשטח. כתוצאה, מהנדסים יוצאים לתעשייה כשהם שולטים בכלי פיתוח, תכנון והטמעה, אך מתקשים לאתר את סיבות השורש לבעיות שהם נתקלים בהן, ולמצוא פתרונות יצירתיים בזמן קצר.

200 הפטנטים של יונדאי

מתודולוגיית Root Cause Analysis מתמקדת בדיוק בבעיה הזו, ומבוססת על שיטת I-TRIZ, שהיא אחותה הצעירה והממוחשבת של שיטת TRIZ הקלאסית, אשר פותחה בשנות הארבעים בברית המועצות וצברה מאז הצלחות רבות. השימוש הנפוץ ביותר ב-TRIZ הוא בקרב חברות טכנולוגיות מהמזרח, כמו סמסונג, LG ,Hyundai ואחרות.

חברת Hyundai למשל דיווחה כי בשנות המשבר של תעשיית הרכב (2007-2009) היא רשמה יותר מ-200 פטנטים חדשים שנבעו ישירות מהשימוש ב-TRIZ. חברת Samsung מפעילה תוכנית מיוחדת להכשרת מהנדסים יצירתיים ומעניקה להם תארי TRIZ Masters. הנשיא הפורש של סמסונג, קאנג הו מון, הטמיע אותה בארגון בגישת Top-Down: הוא מינה 19 ממנהליו הבכירים כמובילי פרויקטים ב-TRIZ. כיום סמסונג היא כמעט כינוי נרדף לחדשנות.

חשיבה + מאגר מידע = חדשנות

בשיטת I-TRIZ נעשה שימוש בתוכנת מחשב המלווה את צוות החשיבה לכל אורך תהליך מציאת הפתרון. פתרון בעיה הנדסית בשיטת I-TRIZ מבוסס על ארבעה שלבים: א. איסוף מידע אודות הבעיה באמצעות שאלון ממוחשב הכולל הכוונה והדגמות. ב. ניתוח גורמי השורש של הבעיה (Root Cause Analysis) באמצעות תוכנה המפרקת את הבעיה לאלמנטים הבסיסיים שלה ומציגה אותם כתרשים סיבה תוצאה. התוצר של שלב זה הוא רשימה של עשרות כיווני חקירה המכוונים את הממציא לפתרון יצירתי.

ג. כיווני החקירה נבדקים מול מאגר רעיונות ממוחשב הכולל אלפי פתרונות לבעיות דומות אשר נאספו מניתוח של מאות-אלפי פטנטים. מטרת החשיפה לרעיונות היא לגרות את זיכרונו ודמיונו של המהנדס ולעודד אותו לחשוב על פתרונות יצירתיים. ד. כל רעיון נרשם ומתועד, וכאשר יש מספיק רעיונות אפשר לגשת לשלב גיבוש קונספט ברור והמצאתי לפתרון. נותר רק לנסח מספר פתרונות אפשריים שהם שילוב של מרבית הרעיונות שהועלו בשלב הקודם.

תהליך ההכשרה בשיטת I-TRIZ הוא קצר יחסית, וזאת בניגוד לתהליך ההכשרה הממושך של מתודולוגיית TRIZ הקלאסית (מספר ימים לעומת מספר חודשים).

קורס I-TRIZ מגיע לישראל

בחודש ינואר 2015 ייפתח קורס I-TRIZ בחברת L-Rose ברעננה. הקורס בן 25 שעות יכלול חמש פגישות של חמש שעות כל אחת. הקורס מיועד למהנדסי פיתוח, אנשי טכנולוגיה, מהנדסי אחזקה, מהנדסי יצור מהנדסי איכות וכל מי שעוסק בפתרון בעיות הנדסיות או עסקית בעבודתו.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות אל רוית רנסיה בטלפון 054-8177899.

אתר הרישום לקורס: rankup.activetrail.biz/5on5

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , תעשייה וניהול

פורסם בתגיות: featured