חדש: מדפסת תלת-מימדית (3D) למעגלים אלקטרוניים

18 ינואר, 2015

מדפסת ה-3D החדשה לא מחליפה טכניקות ייצור מסורתיות, אולם מאפשרת להטמיע מעגלים אלקטרוניים, מוליכים ואנטנות בתוך המוצר המוגמר הסופי. ברוכים הבאים לעולם המערכות שלא ניתן לתקן

מדפסת ה-3D החדשה Voxel8, לא מחליפה טכניקות ייצור מסורתיות, אולם מאפשרת להטמיע מעגלים אלקטרוניים, מוליכים ואנטנות בתוך המוצר המוגמר הסופי

מדפסת המעגלים האלקטרוניים מתוכננת לעבוד כמוצר שולחני
מדפסת המעגלים האלקטרוניים מתוכננת לעבוד כמוצר שולחני

חברת Voxel8 הצליחה לעשות מה שמספר חברות כבר עובדות עליו בשנה האחרונה – לייצר מדפסת תלת-מימדית (3D Printer) המאפשרת לאחד את תהליך ההדפסה של חלקים מוצקים ביחד עם תהליך ההדפסה של מעגלים אלקטרוניים. החברה חשפה את הדגם הראשון של מדפסת תלת-מימדית המבצעת הדפסת חלקים מפלסטיק, כפי שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות. אולם היא הכניסה בה שינוי: למדפסת קיים גם ראש נוסף המבצע הדפסה של מוליכים באמצעות דיו נוזלי המבוסס על חלקיקי כסף.

הדפסת אבזר תקשורת אלחוטית
הדפסת אבזר תקשורת אלחוטית

המדפסת החדשה נישלטת באמצעות תוכנת תכנון ייעודית בשם Project Wire שפותחה עבורה על-ידי חברת התוכנה Autodesk.

הייחוד של המערכת נעוץ בשני שינויים מרכזיים שהחברה ביצעה: יכולת מעבר בין הראשי ההדפסה תוך כדי תהליך, ושימוש בשולחן XY (משטח עבודה) מגנטי, המאפשר להחזיר את האובייקט המיוצר בדיוק לנקודה ממנה הופסקה משימת ההדפסה הקודמת.

המוצר הסופי הוא המארז האלקטרוני

השילוב של שני תהליכים מאפשר להתחיל בהדפסת אובייקט תלת-מימדי מפלסטיק. בשלב מסויים ניפסקת הדפסת האופבייקט ומתחילה הדפסת המוליכים החשמליים (או חלק מהם). לאחר מכן מחודשת הדפסת הפלסטיק עד לשלב הבא. הדבר מאפשר לייצר מוליכים בגיאומטריה תלת-מימדית. בשלב המתאים, ניתן להפסירק את ההדפסה, לחבר רכיבים (או מודולים מוכנים), ולהמשיך את ההדפסה עד לקבלת המוצר השלם.

סריקת CT של מזל"ט Quadcopter חושפת את המעגלים האלקטרוניים המוטמעים בגוף הפלסטיק
סריקת CT של מזל"ט Quadcopter חושפת את המעגלים האלקטרוניים המוטמעים בגוף הפלסטיק

התוצאה היא רכיב מפלסטיק אשר בתוכו מוטמעים מעגלים אלקטרוניים והוא סגור ואטום לחלוטין. באתר האינטרנט של החברה ניתן לראות מספר דוגמאות, כמו למשל מכעשיר קשר ואנטנה המוטמעים בתוך מארז פלסטיק זעיר, ומזל"ט צעצוע בעל ארבעה מדחפים (Quadcopter), שבו כל המנועים החשמליים ומערכות השליטה והבקרה מוטמעות בתוך גוף מונוליטי אחיד. אגב, החברה נאלצה להשתמש בצילומי רנטגןכדי להראות את המעגלים האלקטרוניים המוטמעים בתוך חלקי הפלסטיק.

מעגל מודפס שיוצר במדפסת החדשה
מעגל מודפס שיוצר במדפסת החדשה

ראוי לציין שעדיין לא מדובר במדפסת לצורכי ייצור של מעגלים אלקטרוניים איכותיים, אלא במדפסת המאפשרת לשלב מערכות אלקטרוניות בתוך מבנים תלת-מימדיים, עם יכולת הדפסה מסויימת של מוליכים גסים ומבני אנטנה.

התוצר הוא מערכות שלמות הכוללות מארז, מכניקה ואלקטרוניקה, המיוצרות במהלך הדפסה יחיד. למעשה מתבטלת ההפרדה בין המארז למערכת. ברוכים הבאים לעולם המערכות שלא ניתן לתקן.

יחד עם זאת, הכיוון הכללי שהמדפסת מראה הוא מוגדר מאוד: בשנים הקרובות נראה את עולם ההדפסה התלת-מימדית מקצר במהירות את המרחק בין ייצור מוצרים בסיסיים לבין ייצור אלקטרוני.

המגמה הרווחת באחרונה בתעשייה בפיתוח מוצרים חדשים – של התבססות על מודולים מוכנים מראש המיוצרים באיכות גבוהה ונמכרים במחיר נמוך – מגבירה את האטרקטיביות של פתרונות מהסוג הזה.

מדפסת Voxel8 מתוכננת לצאת לשוק ב-2015 ותימכר לצרכן במחיר של כ-9,000 דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בקרה וציוד תעשייתי , חדשות , ייצור וקבלנות משנה