IVC ו-Reverseit: רק 4% מהסטארט-אפים מצליחים

28 ינואר, 2015

17% מהסטאטראפים המצליחים לא גייסו הון * 46% מהסטארטאפים בישראל מפסיקים לפעול תוך 3.5 שנים * 71% מהחברות שמצליחות נמכרות * רק 139 מהחברות הפעילות היום נחשבות למצליחות

17% מהסטאטראפים המצליחים לא גייסו הון * 46% מהסטארטאפים בישראל מפסיקים לפעול תוך 3.5 שנים בממוצע * 71% מהחברות שמצליחות נמכרות לחברות אחרות * רק 139 מהחברות הפעילות היום נחשבות למצליחות

ISRAEL STARTUPS

מחקר חדש, שיזמו חברת המחקר IVC וחברת REVERSEXIT, בדק מה הם שיעורי ההצלחה של חברות סטארט-אפ בישראל. במסגרת המחקר נותחו יותר מ-10,000 חברות הייטק ישראליות שנוסדו בשנים 1999-2014 ונבדקו פרמטרים כמו היקף הגיוסים, זמן הפעילות, גודל החברה, התחום הטכנולוגי, הבעלות וזהות המשקיעים ועוד. בנוסף, ניסו עורכי המחקר בסיוע גורמים שונים בתעשייה, להגדיר מה היא הצלחה עבור סטארטאפ.

נמצא כי יותר מ-46% מהחברות שהוקמו ב-16 השנים האחרונות אינן פעילות יותר. מביניהן 662 חברות (14%) נרכשו על-ידי גורמים אחרים – מתוכן רק מחצית החברות נרכשו במכפיל עסקה חיובי – כלומר בסכום הגדול מסך ההשקעות בחברה מהקמתה ועד האקזיט.

מתוך כ- 5,400 חברות הפעילות כיום, רק  139 חברות מוגדרות כמצליחות (2.5%). המדד לקביעת חברה פעילה מצליחה עומד על מכירות שנתיות של 100 מיליון דולר ומעלה או 100 עובדים ומעלה. אך הורדת רף ההצלחה אל חברות שהערכות השווי שלהן גבוהות מ-50 מיליון דולר, שהמכירות שלהן בצמיחה ואפילו חברות המתקיימות באופן עצמאי ממכירות ולא מבצעות גיוסים נוספים מבעלי המניות, לא מגדילה את קבוצת המצליחות מעבר ל-350 חברות.

מספר חברות לפי שנת הקמה ומדד הצלחה
מספר חברות לפי שנת הקמה ומדד הצלחה

כל יתר החברות הפעילות היום, למעלה מ-5,100 במספר, הן מה שעורכי המחקר מכנים בשם "חברות מתגלגלות". מייסד ומנכ"ל REVERSEXIT, יהודה רגב, אמר שרוב החברות צולחות את השלב הטכנולוגי, "אך  מרביתן נכשלות בכל מה שקשור להגעה לשוק. כשל מסוג זה מונע מהחברות הכושלות והמתגלגלו גם יחד להיחלץ ממה שמכונה 'עמק המוות': שריפת מזומנים לצד חוסר יכולת לפגוש את הצרכנים והלקוחות וליצור תזרים מזומנים חיובי". בין החברות המתגלגלות נמצאות הרבה מאוד חברות סיד שרובן הוקם בשלוש השנים האחרונות. בקבוצה הזו גם נמצאות חברות המתגלגלות כבר 16 שנים ושורדות בעיקר תודות לכספי המשקיעים.

מנכ"ל חברת המחקר IVC, קובי שימנה, אמר שבמהלך "גילינו שקיימות נקודות מבט שונות להגדרת הצלחה. חלק גדול מהיזמים הגדירו הצלחה כהגשמת רעיון עסקי או טכנולוגי ומימושו לכדי עסק אמיתי. אצל היזמים הצעירים יותר מצאנו גם רצון להקים חברה כדי למכור אותה ברווח משמעותי. מבחינת המשקיעים, החזר חיובי וריאלי על ההשקעה מוגדר כהצלחה, ואילו מבחינת המדינה, ההצלחה נמדדת בהיקף הייצוא ומספר מקומות העבודה".

מתוך כל החברות הפעילות כיום רק 102 הן חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה, ומתוכן רק 19 נחשבות מוצלחות על-פי הקריטוריונים של המחקר, יתר החברות הציבוריות נסחרות בשווי נמוך, מעסיקות מספר עובדים מצומצם יחסית ומוכרות בהיקפים שלא מגיעים לרף ההצלחה. חלק ניכר מהחברות האלה, במיוחד חברות בתחום מדעי החיים, רשומות למסחר בשווקים משניים כמו OTCQB או בבורסות בהן נפחי המסחר והגיוס נמוכים.

פרופיל עולם הסטארטאפים הישראלי
פרופיל עולם הסטארטאפים הישראלי

עורכי המחקר מצאו בסך הכל 480 חברות היי-טק שהוקמו מאז 1999 ונחשבות מצליחות לפי המדדים שנקבעו. את 480 החברות הללו ניתחו לבדיקת המרכיבים להצלחה. בין השאר מצאו החוקרים כי רובן המכריע של החברות המצליחות (כ- 83 אחוזים) גייסו מימון חיצוני כלשהו בהיקף ממוצע של 22.5 מיליון דולר. שמונים ואחת חברות (17%) לא גייסו הון ממשקיעים חיצוניים והסתמכו על מימון עצמי (bootstrapping).

מבין החברות שכן זכו למימון חיצוני, כמעט 60% מומנו על-ידי קרנות הון סיכון, ובכ-30% השקיעו משקיעים תאגידיים. מסתבר גם שהתאגידים משחקים תפקיד משמעותי בהצלחת חברות סטארט-אפ: מבין החברות המצליחות, 71% עשו אקזיט במכפיל חיובי ונמכרו לתאגידים במככפיל ממוצע של פי 18 מההון שהושקע בהן.

שימנה: "לא כל החברות שנמכרו הביאו החזר חיובי למשקיעים, ומצאנו גם חברות שנמכרו אחרי לא מעט שנות פעילות ועשרות מיליוני דולרים שהושקעו בהן, וירדו לטימיון". מבין החברות שנמכרו בהצלחה, הגיל הממוצע היה 5.3 שנים. החברות המצליחות שעדיין פעילות, פועלות בממוצע יותר מ-10 שנים, ואילו חברות שכשלו – נסגרו בתוך 3.2 שנים בממוצע.

אודות עורכי המחקר: חברת REVERSEXIT תשיק בקרוב פלטפורמה חדשה המשלבת כלים אנליטיים ומנועי חיפוש שנועדו לשפר את סיכויי ההצלחה של סטארטאפים, בין היתר על-ידי קישורם לגופים שעשויים לסייע בהצלחתם. חברת IVC Research Center סוקרת ומנתחת את תעשיית ההייטק, השקעות הון סיכון ופרייבט אקוויטי בישראל יותר מ-15.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , מחקרים ונתוני שוק

פורסם בתגיות: featured