V2V: מה עומד הגל הגואה של מכוניות חכמות?

15 פברואר, 2015

מאחורי ההכרזות האחרונות על פיתוח מכוניות הייטק אוטונומיות, ניצבת ההיערכות בעולם להפעלת מערכות קישוריות מסוג V2V ו-V2X כבר בשנים הקרובות. שימו לב לשתי שחקניות ישראליות מעניינות מאוד...

מאחורי ההכרזות האחרונות על פיתוח מכוניות הייטק אוטונומיות, ניצבת ההיערכות בעולם להפעלת מערכות קישוריות מסוג V2V ו-V2X כבר בשנים הקרובות. בכנס Connected Car בשבוע שעבר נחשפו שתי שחקניות ישראליות מעניינות מאוד…

מכונית ההדגמה המקושרת של BNC Systems. מחשב אנדרואיד  ומאות אפילקציות
מכונית ההדגמה המקושרת של BNC Systems. מחשב אנדרואיד ומאות אפילקציות

בימים האחרונים נראה כאילו ענקיות הטכנולוגיה גילו את עולם הרכב האוטונומי. לצד המכונית האוטונומית של גוגל, שאינה חדשה יחסית, התפרסמו ידיעות ושמועות על הכניסה של אפל לתחום, כולל האפשרות שהיא תרחיב את המותג שלה ותפתח גם iCar,  הכניסה של סוני לתחום וכמובן חברות רכב כמו אאודי, ניסאן ואפילו נאס"א.

התיזמון מאחורי ההכרזות האחרונות אינו מקרי, החלטות התקבלו על-ידי משרד התחבורה בארצות הברית, ופרוייקטים ציבוריים המתחילים לתפוס תנופה באירופה הופכים את רעיון המכונית המקושרת (Connected Car) לפרוייקט ממשי ובר קיום כבר בשנים הקרובות. והכל מבינים שהמכונית המקושרת היא השלב הראשונות, וההכרחי, לפני הופעת הרכב האוטונומי.

"הרכבת יצאה מהתחנה"

המגמות העיקריות בתחום נדונו בשבוע שעבר במהלך כנס המכונית המקושרת שנערך במלון סיטי טאואר ברמת-גן על-ידי חברת הייעוץ וההדרכה Logtel. מנהל התוכן של הכנס היה ישראל רון, מייסד חברת הייעוץ SPOTAM. הטכנולוג הראשי וממייסדי חברת AutoTalks הישראלית, און הרן, סקר את המגמות המרכזיות בתחום, והסביר מדוע מה שנראה כגל אופנתי וכאוטי – הוא למעשה תוצר של רגולציה מכוונת מראש.

הרן: "משרד התחבורה בארצות הברית חקר את נושא תאונות הדרכים והגיע למסקנה שמכונית מקושרת באמתעצות מערכת המאפשרת קישוריות בין מכונית למכונית (V2V) ובין מכונית לשלטי דרכים (V2X) יכול להפחית את מספר תאונות הדרכים.

מודול תקשורת V2X של חברת AutoTalks
מודול תקשורת V2X של חברת AutoTalks

"הממצאים של משרד התחבורה האמריקאי היו שכ-80% מתאונות הדרכים יכולות להימנע על-ידי שימוש במערכות V2V. המשרד התמקד בתחומים בהם יש ל-V2V יתרונות על-פני מצלמות או מכ"ם. למשל בצמתים. התברר שכ-30% מהתאונות בארה"ב מתרחשות בצמתים. כתוצאה מכך יתחיל בשנת 2016 תהליך של חקיקה בארצות הברית, אשר יחייב את כל המכוניות החדשות להיות מצויידות במערכות V2V/V2X".

בעיית הביצה והתרנגולת

חברת AutoTalks מכפר נטר נחשבת לחברה הראשונה בעולם המספקת ערכת פיתוח שלמה למוצרי תקשורת מסוג רכב לרכב (V2V). טכנולוגיית Vehicle 2 Vehicle היא שם כולל לתפיסה חדשה של תשתית תחבורתית המבוססת על תקשורת Wi-Fi בין מכוניות הנוסעות בכביש. על-פי הרעיון, המכונית משדרת באופן רציף סדרה של נתונים אל סביבתה הקרובה, כמו מהירות, כיוון ומיקום. השידורים נקלטים על-ידי כל המכוניות בסביבתה, והן מבצעות עיבוד מהיר של האינפורמציה כדי לסייע לנהג לקבל החלטות.

באופן זה, למשל, הרכב יכול לזהות מכונית הנמצאת מחוץ לשדה הראייה של הנהג, הנכנסת לצומת בצורה מסוכנת ועלולה להיתקל בו, התקשרות אל שלטי דרכים לצורך קבלת התראות ועוד. מעניין לציין שאחד מהיישומים הראשונים יהיו בתחום של רכבי חירום והצלה. הם יהיו כלל הנראה הראשונים שיצויידו במערכות הקישוריות, ויידעו להתריע על מיקומם לכל כלי הרכב האחרים בכביש שבהן מותקנות המערכות.

מחשב הרכב של חברת BNC מיקנעם
מחשב הרכב של חברת BNC מיקנעם

לדבריו, אחת מהדילמות המאפיינות את התחום היא בעיית הביצה והתרנגולת, מכיוון שיעילותן גוברת כאשר גדל מספר כלי-הרכב המצויידים במערכות המקושרות. בגרמניה החליטו להתמודד עם הבעייה באמצעות פריסה הדרגתית.

בשלב הראשון יותקנו מערכות התרעה אלחוטיות על שלטי האזהרה של צוותים העובדים בתחזוקת הכביש. "כיום אנחנו מספקים את השבבים לפרוייקט V2V המתמקד בכלי-הרכב של צוותי התחזוקה בכבישים בגרמניה".

חיסכון בדלק

האפליקציה הבאה תהיה ככל הנראה בתחום הרמזורים. לדבריו, גישה נכונה אל הרמזור יכולה לחסוך עד כ-15% מתצרוכת הדלק. המטרה היא להתקין בשלטי הכביש וברזורים מערכות התראה אלחוטיות, המורות לנהגים מהי המהירות המותרת בכל קטע כביש, ומה יהיה מצבו ל הרמזור כשהנהג יגיע אליו.

מעניין לציין שיש הבדלים בגישה בין מדינות שונות. באירופה מאמינים שהיכולת החדשה זקוקה קודם כל לתשתיות כביש, שאותן המדינה מספקת. לכן, סיפר, כבר בשנת 2017 יתחילו התקנות של תשתית V2X במספר דרכים ראשיות, המקשרות בין פאריס, שטרטסבורג, וינה, רוטרדם ופרנקפורט. "אנחנו צופים שהשוק יתחיל להיות משמעותי כבר ב-2018".

היפנים, לעומת זאת, מאמינים בנתיב תחבורה יעודי למכוניות מקושרות, ועל-פי ההערכות בשוק, ירצו להציג נתיב כזה בעת שייארחו את האולימפיאדה הבאה בשנת 2020. "כעת המגמה הזו כבר בלתי נמנעת. הרכבת יצאה מהתחנה. על-פי הערכות שונות, בשנת 2020 כבר שליש מהמכוניות בארה"ב יהיו מצויידות במערכות V2V/V2X. היום עדיין קשה להעריך מה יהיו היישומים המובילים בתחום, אולם מהנסיון של הסמארטפונים ברור שכשיש ערוץ תקשורת – האפליקציות יגיעו בהמשך".

מכל מקום, גם לפני השימוש ההמוני בתרונות V2V/V2X למניעת תאונות וחיסכון בדלק, המכונית למעשה כבר מקושרת – באמצעות מערכות בידור ומידע (Infotainmaent). במסגרת הכנס הציגה חברת BNC Systems מיקנעם מגונית מקושרת מודרנית הכוללת שפע של אפליקציות חדשניות, שפותחו על-ידי חברות סטארט-אפ שהציגו את הפתרונות שלהן בכנס.

חברת BNC פיתחה מחשב רכב מבוסס אנדרואיד, המאפשר התחברות מיידית לכל מקורות המידע הידיגטלים, לרשת המידע בתוך הרכב וליישומים שונים. כיום המחשב מותקן במכוניות יעוקרה המיוצרות על-ידי יצרנים גדולים מאוד דוגמת קדילאק, ביואיק, פורד, מיטסובישי, פולקסווגן, פיג'ו ועוד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured