ענקית שבבים חדשה: NXP רוכשת את Freescale

2 מרץ, 2015

על-פי ההסכם, NXP תשלם 11.8 מיליארד דולר לבעלי המניות של פריסקייל. העיסקה צפויה להסתיים במחצית השנייה של 2015. תיווצר ענקית שבבים בשווי של 40 מיליארד דולר. לא ברור עתיד מרכז הפיתוח בישראל

על-פי ההסכם, NXP תשלם 11.8 מיליארד דולר לבעלי המניות של פריסקייל. העיסקה צפויה להסתיים במחצית השנייה של 2015. תיתכן השפעה על מרכז הפיתוח בישראל

NXP CLEAN ROOM

חברת NXP Semiconductors שמרכזה בהולנד, וחברת Freescale Semiconductor מאוסטין, טקסס, מתמזגות במהלך שיכול לקבל בקלות את הכינוי עיסקת המיזוג הגדולה ביותר בתעשיית הסמיקונדקטורס העולמית. שתי החברות דיווחו אתמול על הסכם המיזוג אשר יביא להקמתה של יצרנית שבבים בעלת שווי שוק של יותר מ-40 מיליארד דולר ובעלת מכירות משותפות בהיקף של יותר מ-10 מיליארד דולר בשנה.

על-פי ההסכם, NXP תשלם 11.8 מיליארד דולר לבעלי המניות של פריסקייל. העיסקה צפויה להסתיים במחצית השנייה של 2015, ועם סיומה יחזיקו בעלי המניות של פריסקייל בכ-32% ממניות החברה המאוחדת. בשנת 2014 הסתכמו המכירות של חברת NXP בכ-5.65 מיליארד דולר, והמכירות של חברת פריסקייל הסתכמו בכ-4.63 מיליארד דולר.

מניית פריסקייל בבורסה של ניו-יורק זינקה אחר הצהריים לשווי הצפוי של העיסקה
מניית פריסקייל בבורסה של ניו-יורק זינקה אחר הצהריים לשווי הצפוי של העיסקה

החברה המשותפת צפויה להיות מובילה עולמית בתחומי האלקטרוניקה הממונעת והמיקרו-בקרים (MCU). "המיזוג של NXP ו-Freescale מייצר מעצמה תעשייתית הממוקדת בשווקים צומחים", אמר מנכ"ל NXP, ריצ'רד קלמר. עם השלמת המיזוג הוא ישמש כמנכ"ל ויו"ר החברה המאוחדת.

להערכת חברת NXP, בעקבות איחוד פעילויות משותפות, המיזוג יביא לחיסכון בהוצאות בהיקף של 200 מיליון דולר בשנה הראשונה שלאחר השלמתו, ובהמשך יתבטא החיסכון בהפחתה של העלויות בהיקף של כ-500 מיליון דולר בשנה. פירוש הדבר שהמיזוג יכלול קיצוצים בחלק מהמחלקות ופיטורים ברחבי העולם.

מנכ"ל NXP, ריצ'רד קלמר. "מעצמה תעשייתית"
מנכ"ל NXP, ריצ'רד קלמר. "מעצמה תעשייתית"

מה יהיה גורלו של מרכז הפיתוח בישראל?

אחת מהשאלות המסקרנות מזווית ראייה ישראלית, היא כיצד ישפיע המיזוג על פעילותו של מרכז הפיתוח של פריסקייל הפועל בישראל. כיום הוא משמש כמרכז הפיתוח המרכזי בחברה המוביל את תחום פיתוח רכיבי ה-SoC עבור תחנות בסיס ותשתיות תקשורת.

בעבר ספג המרכז זעזוע לאחר שחברת פריסקייל החליטה לסגור בסוף 2012 את מחלקת DSP Wireless Infrastructure. הסגירה נעשתה במסגרת ארגון מחדש בחברה העולמית והחלטתה להתמקד בתחומי צמיחה חדשים. על-פי ההערכות פוטרו אז כ-100 מהנדסים מתוך כ-400 מהנדסים שהועסקו במרכז הפיתוח בהרצליה. מעניין לציין שחלק גדול מהמהנדסים האלה נקלט בחברת מארוול ישראל, הפועלת מקרית אריה בפתח-תקווה.

תעשיית השבבים מתמזגת

העיסקה האחרונה היא חלק ממהלך רחב היקף השל מיזוגים בתעשיית השבבים. בשלב הראשון, המיזוג יצור מתחרה רצינית לחברת Texas Instruments, אשר מכירותיה בשנת 2014 הסתכמו בכ-13 מיליארד דולר. מדובר בשתי ענקיות אשר מתמחות בתחום המיקרו-בקרים, מייצרות רכיבים אנלוגיים וחיישנים, ובעלות ענין רב מאוד בשוק הרכב ובשוק התעשHיתי. ראוי לציין שבסוף 2014 ביצעה טקסס אינסטרומנטס מהלך דומה, כאשר רכשה תא חברת נשיונל סמיקונדקטורס תמורת 6.5 מיליארד דולר.

אולם מעבר לתחרות מול TI, מדובר במגמה ארוכת טווח. בחודש פברואר 2014 הושלם המיזוג בין MediaTek לבין חברת MStar, והמכירות השנתיות המשולבות של שתיהן צפויות להגיע לכ-7 מיליארד דולר. בחודש מאי 2014 רכשה חברת Avago את חברת LSI Corp, ויצרה חברה בהיקף מכירות משותף של יותר מ-5 מיליארד דולר. אחת מהעיסקאות המעניינות היתה זו שבה יצרנית הזיכרונות האמריקאית Micron רכשה את יצרנית הזיכרונות היפנית Elpida תמורת כ-2.5 מיליארד דולר.

טבלת הדירוג החצי-שנתית של חברת IC Insights שפורסמה בחודש אוגוסט 2014 מגלה שיש הגיון במיזוגי הענק. מהטבלה עולה שהחברות הגדולות צומחות מהר יותר מחברות השבבים הקטנות: המכירות של 20 היצרניות הגדולות צמחו ב-10% במחצית הראשונה של 2014, כאשר שאר החברות צמחו בממצוע בשיעור של כ-7% בלבד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס