טכנולוגיה ישראלית תבטל אנונימיות סרטוני ה-Video

31 מרץ, 2015

מחקר המתבצע באוניברסיטה העברית בראשות פרופ' שמואל פלג, מאפשר להפיק חתימות ביומטריות של צלמים אנונמייים מתוך סרטוני וידאו קצרים במיוחד

מחקר המתבצע באוניברסיטה העברית בראשות פרופ' שמואל פלג, מאפשר להפיק חתימות ביומטריות של צלמים אנונמייים מתוך סרטוני Video קצרים במיוחד

מי צילם את הסרטון הזה? טכנולוגיה ישראלית חדשה תוכל לתת בקרוב את התשובה
מי צילם את הסרטון הזה? טכנולוגיה ישראלית חדשה תוכל לתת בקרוב את התשובה

יכול להיות שבקרוב ניתן יהיה לזהות את הצלמים האנונימיים אשר מתעדים את ההוצאות להורג המזעזעות של דאעש. גם שוטרים המתעדים התעללות באזרחים חפים מפשע או עבריינים המעלים לרשת סרטונים המתעדים מעשי פשע, לא יצליחו להסתתר מאחורי חומת האנונימיות. כל זאת בזכות טכנולוגיית עיבוד תמונה שאותה מפתחים חוקרים ישראלים העובדים בצוות של פרופ' שמואל פלג מהאוניברסיטה העברית.

הטכנולוגיה נחשפה לראשונה על-ידי פרופ' פלד במהלך הרצאה בכנס IMVC2015 שהתקיים לפני כשבוע בתל-אביב. פרופ' פלג הוא זה העומד מאחורי הטכנולוגיה של חברת BriefCam, אשר פיתחה את הקונספט של "וידאו סינופסיס", או בכינוי העברי, "תיקצור וידאו": איסוף על הארועים הנרשמים במצלמת מעקב, וריכוז כל הפעולת בזמן קצר מאוד, במקרים רבים באמצעות הצגה מקבילים של ארועים שבפועל התרחשו בהפרשי זמנים גדולים.

פרופ' שמואל פלג
פרופ' שמואל פלג

פלג: "הטכנולוגיה הזו מצליחה לקצר 9 שעות וידאו ל-30 שניות שבהן מוצג המידע החשוב ביותר. בזכותה הצליח ה-FBI  לאתר בתוך יומיים את מטמין הפצצה במרתון שהיה בבוסטון, בהשוואה לעבודה של שבועות רבים שנדרשו קודם לכן".

אתגר ה-Egocentric Video

כיום עובד פרופ' פלג על פיתוח רעיונות סביב התופעה המתרחבת המכונה Egocentric Video. מדובר בסרטוני וידאו שבהם לא רואים את הצלם עצמו, אבל הם מתעדים ארועים המתרחשים סביבו או אפילו נעשים על-ידו. מצלמות גו-פרו הן הדוגמה המובהקת ביותר של צילום אגוצנטרי, אולם הן משתייכות רק לחלק קטן מהתופעה.

צילום אגוצנטרי הפך לאתגר בתחום הזיהוי הפלילי: שוטרים, חיילים ועבריינים שונים החלו בשנים האחרונות להעלות לרשת סרטוני וידאו שבו הם מתעדים פעילות פלילית שהם מבצעים, מתוך ידיעה שהם עצמם נשארים אנונימיים ובלתי מזוהים.

עד לאחרונה הם הצליחו להתחמק די בקלות מזיהוי, מכיוון שהנסיונות לאתר אותם נעשו באמצעות נסיונות לזהות את החפצים ואת הסביבה שבה הסרטונים צולמו. פרופ' פלד ותלמידי המחקר שלו מפתחים כעת טכניקת זיהוי חדשה המבוססת על ניתוח התנועה של המצלמה. "תנועת הראש היא בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על כלל התנועות שבתוך סרטון הווידאו. הצלחנו לנתח את התנועות של המצלמה ולייצר חתימה ביומטרית של האדם המצלם, אשר יכולה להגדיר אותו בדיוק רב. נדרשות ארבע שניות וידאו בלבד כדי לייצר חתימה של הצלם".

להערכתו יש לטכנולוגיה יישומים מעניינים רבים. כך למשל, לאחר שזוהו המאפיינים הביומטריים של צלם אנונימי, ניתן לחפש ברשת קליפים אחרים שהוא צילם, ובהם יש מידע מזהה אודותיו, ובאמצעות הצלבת המידע להגיע אל הצלם האנונימי. יישום אפשרי אחר הוא למניעת גניבת מצלמות. "המצלמה יכולה לדעת שהמשתמש אינו הבעלים האמיתי שלה, ולהינעל". בשלב הנוכחי הטכנולוגיה עדיין בשלבי פיתוח, והחוקרים הגיעו לשיעור טעות של 15%. שיעור המלמד על היתכנות השיטה, אולם עדיין אינו מספיק עבור השוק המסחרי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחה , אלקטרואופטיקה , חדשות , סרטי וידאו , תוכנה ותכנון אלקטרוני

פורסם בתגיות: featured