תעשיית השבבים שוברת שיאי מכירות… ומיזוגים

12 אפריל, 2015

בשנת 2014 צמחו מכירות תעשיית השבבים בכ-7.9% והסתכמו ביותר מ-340 מיליארד דולר. התעשייה נעשית ריכוזית ומאופיינת בעלייה במשקלן היחסי של החברות הגדולות ובגל של מיזוגים ורכישות

בשנת 2014 צמחו מכירות תעשיית השבבים בכ-7.9% והסתכמו ביותר מ-340 מיליארד דולר. אלא שלצד הצמיחה הרוחבית, התעשייה נעשית ריכוזית ומאופיינת בעלייה במשקלן היחסי של החברות הגדולות ובגל של מיזוגים ורכישות

SEMICONDUCTORS TECHTIME

היקף המכירות של תעשיית השבבים (Semiconductors) בשנת 2014 הגיע לכ-340.3 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 7.9% בהשוואה לשנת 2013, שבה מכירות התעשייה הסתכמו בכ-315.4 מיליארד דולר. היקף המכירות של 25 החברות הגדולות ביותר צמח ב-11.7%, והגיע ל-72.4% מהמכירות של כלל התעשייה, בהשוואה ל-69.9% בשנת 2013.

סגן נשיא למחקר בגרטנר, אנדרו נורווד, אמר בעקבות הסקר שבשנה האחרונה חלה צמיחה במכירות בכל הקטגוריות, בניגוד לשנת 2013 שבה חלו ירידות במכירות של רכיבי ASIC ורכיבים דיסקרטיים. "שוק הזיכרונות נתן את התוצאות הטובות ביותר זו השנה השנייה ברציפות, וצמח השנה ב-16.6%.

בתוך שוק הזיכרונות עצמו, יצרניות ה-DRAM הציגו את התוצאות הטובות ביותר. שוק ה-DRAM העולמי צמח ב-32% והגיע להיקף שיר של 46.1 מיליארד דולר. גם אינטל חזרה לצמיחה למרות הרידיה ביחסית במכירות מחשבים אישיים בעולם, ומכירותיה ב-2014 צמחו ב-7.7%. למעשה, אינטל אחראית כיום ל-15.4% מהמכירות של תעשיית הסמיקונדקטורס כולה, ושומרת על מעמדה כיצרנית השבבים הגדולה בעולם זו השנה ה-23 ברציפות.

עשרת חברות השבבים הגדולות ביותר ב-2014 (במכירות במיליוני דולרים)
עשרת חברות השבבים הגדולות ביותר ב-2014 (במכירות במיליוני דולרים)

הצמיחה הזו באה לידי ביטוי לא רק בתוצאות הכספיות הישירות, אלא גם באינדקס PHLX Semiconductor של מניות השבבים. זהו אינדקס ותיק מאוד שנוצר לראשונה בשנת 1993 וכולל את המניות של 30 יצרניות שבבים וחברות בעלות תפקיד משמעותי בתעשיית השבבים. בהן: אינטל, אפלייד מטיריאלס, AMD, אלטרה, מקסים, מארוול, מיקרון וכדומה. הוא נחשב לאינדקס המעניק מעין תרמומטר רגיש למתחולל בתעשיית השבבים.

בשנה האחרונה האינדקס משתולל: בדיוק לפני שנה הוא היה שווה 559 נקודות, והיום הגיע לגובה של 709 נקודות – צמיחה של 27%. ראוי לזכור שבשנה האחרונה חלו שינויים רבים בתעשיית השבבים העולמית, כשהראשונה היא כמעט סמוייה.

לאחרונה העריכה חברת המחקר הבריטית New Venture Research כי שוק הייצור האלקטרוני בעולם צמח בקצב של 5.1% בשנת 2014. העובדה כי תעשיית השבבים צומחת בקצב מהר יותר מתעשיית האלקטרוניקה כולה מלמדת על שינוי פנימי בתמהיל התוצר האלקטרוני: מרכיב השבבים במוצרים אלקטרוניים נמצא בעלייה, על חשבון ירידה במרכיבים אחרים, כמו רכיבים דיסקרטיים, מארזים, מחברים ועוד.

אחד ממנועי הצמיחה של המגמה הזו הוא המעבר לייצור רכיבים במתכונת של מערכות על-גבי שבב (SoC), אשר כוללות מודולים רבים ורכיבים לאותות מעורבים אנלוגיים ודיגיטליים. פירוש הדבר שניתן לממש יותר פונקציות באמצעות שבבים ולהשתמש ברשימת חומרים קטנה יותר ובגורמי צורה קטנים יותר.

לקראת תעשייה ריכוזית: מיזוגים ורכישות

תופעה אחרת היא תהליך מתעצם של ריכוזיות. סדרת עסקאות ענק שבוצעו בשנת 2014 ובתחילת 2015 מרחיבות את משקלן של היצרניות הגדולות ביותר, על חשבנן של יצרניות קטנות. רשימה חלקית של העיסקאות הגדולות ביותר, ממחישה את עומק התהליך: בסוף 2014 רכשה חברת Qualcomm את חברת CSR הבריטית תמורת 2.5 מיליארד דולר במזומן. באוגוסט 2014 סגרה העיסקה שבה Infineon רוכשת את International Rectifier בעיסקת מזומנים בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.

בחודש יוני דיווחה חברת Analog Devices על עיסקת ענק לרכישת כל המניות של חברת Hittite Microwave תמורת כ-2.5 מיליארד דולר. חברת Avago רכשה בחודש מאי 2014 את חברת LSI Corp ויצרה ענקית עם מכירות משותפות של יותר מ-5 מיליארד דולר. בחודש פברואר הושלם המיזוג בין MediaTek לבין חברת MStar, והמכירות השנתיות המשולבות של שתיהן צפויות להגיע לכ-7 מיליארד דולר. On Semi רכשה את Aptina תמורת 400 מיליון דולר.

גם ב-2015 ממשיכה תנופת המיזוגים: לפני קצת יותר משבועיים דיווח העיתון וול סטריט ג'ורנל שמתקים משא ומתן בין אינטל לבין חברת Altera, המייצרת רכיבים מיתכנתים ורכיבי FPGA, על עיסקת רכישה בהיקף של כ-13 מיליארד דולר. בתחילת מרץ הודיעה חברת Microsemi מקליפורניה על הסכם שנועד להביא רכישת חברת Vitesse Semiconductor תמורת סכום של כ-389 מיליון דולר. כמה ימים לפני זה דיווחה חברת NXP על עיסקת ענק לרכישת Freescale תמורת 11.8 מיליארד דולר.

בינואר 2015 הודיעה חברת Lattice Semiconductor מסאניוויל, קליפורניה, על הסכם לרכישת חברת Silicon Image תמורת כ-600 מיליון דולר. יכול להיות שאנחנו נמצאים בכלל רק באמצעו של גל המיזוגים והרכישות, ובצנרת נמצאות כמה הכרזות ענק נוספות…

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured