ספקטרוניקס נמכרת ל-Emerson תמורת 99 מ' דולר

28 יוני, 2015

תאגיד התעשייה האמריקאי ישלם בשלב הראשון 79 מיליון דולר תמורת כל מניות החברה, ולאחר מכן ישלם 20 מיליון דולר דיבידנד לבעלי המניות. אמרסון תשמור על מצבת העובדים בשדרות לפחות 12 שנים

תאגיד התעשייה האמריקאי ישלם בשלב הראשון 79 מיליון דולר תמורת כל מניות החברה, ולאחר מכן ישלם 20 מיליון דולר דיבידנד לבעלי המניות. אמרסון התחייבה לשמור על מצבת העובדים של ספקטרוניקס בשדרות, לפחות לאורך 12 שנים

מתקן אוטומטי לקידוחי גאז של חברת Shell, כל מערכות השליטה טהבקרה שלו תוכננו ויוצרו על-ידי אמרסון
מתקן אוטומטי לקידוחי גאז של חברת Shell, כל מערכות השליטה טהבקרה שלו תוכננו ויוצרו על-ידי אמרסון

חברת ספקטרוניקס (Spectronix) משדרות חתמה על עיסקה למכירתה לחברת  Emerson Electric האמריקאית בעיסקת מזומנים בהיקף של 99 מיליון דולר. העיסקה תתבצע בשני מהלכים מרכזיים: רכישת כל מניות החברה במזומן בהיקף של 79 מיליון דולר, ואחר מכן חלוקת דיבידנד לבעלי המניות בהיקף של 20 מיליון דולר. העיסקה תתבצע במתכונת של מיזוג משולש הופכי, אשר מטרתו להפוך את ספקטרוניקס לחברה פרטית שאינה נסחרת בבורסה.

כיום החברה נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי חברה של כ-284 מיליון שקל.. העיסקה תלויה באישור אסיפת בעלי המניות של ספקטרוניקס ברוב של 75%. ראוי לציין שיש סיכוי נמוך לדחיית ההצעה, מכיוון שבעלי השליטה בחברה, עודד ספקטור, יחיאל ספקטור ויואל קרסו, התחייבו בהסכם לתמוך בהצעה. בעלי השליטה מחזיקים כיום בכ-62.2% ממניות ספקטרוניקס.

במובנים רבים העיסקה אינה מפתיעה. כבר בדו"ח השנתי האחרון של החברה היא דיווחה על משא ומתן עם משקיעים חיצוניים לשינוי הרכב הבעלות על החברה. המנכ"ל ובעל השליטה בחברה, יחיאל ספקטור, מסר שהוא שהוא נמצא בקשר עם מספר משקיעים פוטנציאליים "המעוניינים לבחון אפשרויות רכישת מניות, השקעות ושינוי בהרכב הבעלות בחברה". בדיווח הוא מסר ש"השיקול המרכזי אם להתקדם לשלב של בדיקה ראשונית, הינו הנכונות של הצד השני להבטיח לזמן סביר את המשך פעילותה של החברה בשדרות במתכונתה הנוכחית".

רכב סיור של צבא ארה"ב. כולל מערכות דיכוי פיצוצים שהותקנו על-ידי Amerex ברשיון של ספקטרוניקס
רכב סיור של צבא ארה"ב. כולל מערכות דיכוי פיצוצים שהותקנו על-ידי Amerex ברשיון של ספקטרוניקס

יחיאל ספקטור לא שכח את העובדים

מפרטי ההסכם שדווחו היום (א') לבורסה, עולה שהוא עמד בהבטחתו: אמרסון מחויבת כי במשך 12 שנים ממועד השלמת העסקה, מספר העובדים במפעל בשדרות לא יפחת מ-159 עובדים (לפחות 85 עובדים במחלקת המחקר והפיתוח ולפחות 82 עובדים בהנהלה ובשיווק). תנאי העסקת העובדים לא ישונו מהותית לרעתם בהשוואה לתנאי העסקה הקיימים. בנוסף, ההסכם כולל הגדרה מדוייקת המציינת כמה עובדים ניתן יהיה לפטר אם תהיה ירידה במכירות, ושומר על יחס בין הירידה בעובדים לבין הירידה בהכנסות. כאשר היקף המכירות עולה, החברה הרוכשת מתחייבת להגדיל את מצבת העובדים בשדרות.

הבעלים של ספקטרוניקס דאגו לנושאים נוספים במסגרת ההסכם: בין השאר, החברה הרוכשת מתחייבת לשלם לחלק מהעובדים בונוסים בהיקף של כ-4 מיליון דולר במועדים שנקבעו מראש. ההסכם אפילו דורש מאמרסון לתרום לפחות 270,000 שקל בשנה למוסדות חינוך ורווחה בשדרות, למשך תקופה של פחות 5 שנים.

העבודה בספקטרוניקס נמשכה גם תחת הפגזות

חברת ספקטרוניקס פועלת משדרות ועוסקת בשני תחומים מרכזיים שבהם היא מהמובילות בעולם: פיתוח וייצור גלאים אופטיים ומערכות תעשייתיות לגילוי אש וגזים (כולל פיצוץ אדי דלק) עבור השוק האזרחי, ופיתוח וייצור מערכות לגילוי ושיכוך התפוצצויות בכלי-רכב צבאיים. מדובר בעיקר בכלי-רכב משוריינים, ספינות ובכלי רכב טקטיים וקלים. לתחום הזה היא נכנסה בשנת 1974 בעקבות לקחי מלחמת יום הכיפורים, ומאז היא ספקית מרכזית של צה"ל.

הגלאים האזרחיים בנויים משתי משפחות מרכזיות: גלאי אש אופטיים מסוג UV, IR, מצלמות CCTV ושילובים ביניהם, וכן גלאי גז אופטיים. המערכות האזרחיות של החברה מותקנות במתקנים כימיים ופטרו-כימים, דוגמת בתי-זיקוק, חברות דלק, אתרי קידוח ימיים ויבשתיים וכדומה. כ-89% מהמכירות הן לייצוא.

בשנת 2014 הסתכמו מכירותיה בכ-40 מיליון דולר, בהשוואה לכ-34.8 מיליון דולר בשנת 2013. ראוי לציין שמדובר בשנה שבה התנהלה מלחמה (מבצע צוק איתן) שלכל אורכה פעלה החברה כשהיא נמצאת תחת הפגזה של רקטות מעזה.

אמרסון, אחת מחברות התעשייה הוותיקות בארה"ב

חברת אמרסון ממיזורי, ארה"ב, היא ענקית בתחום הציוד התעשייתי אשר מעסיקה יותר מ-110,000 עובדים ונסחרת בבורסה של ניו-יורק לפי שווי שוק של כ-37.8 מיליארד דולר. החברה מפעילה יותר מ-200 מפעלי ייצור המייצרים מערכות הנדסיות בתחומים שונים: ציוד ורכיבים לרשתות חשמל, מערכות חימום/קירור וניהול אקלים, ציוד לבתי מלאכה וסדנאות, מערכות אוטומציה תעשייתיות ומערכות לניהול מתקני תעשייה תהליכית. אמרסון היא אחת מהחברות התעשייתיות הוותיקות בארהב: היא הוקמה בשנת 1890 כחברה לייצור מנועים חשמליים ומאז עוסקת בתחומי הציוד התעשייתי החשמלי. בשנת 2014 הסתכמו מכירותיה בכ-24.5 מיליארד דולר.

להערכת Techtime, מנהלי ספקטרוניקס ובעלי השליטה בחברה, הוכיחו שניתן להיות גם בני-אדם טובים וגם אנשי עסקים מוצלחים. ככה בונים תעשייה וככה בונים חברה. לא שוכחים שהעובדים הם חלק מהצלחת הבעלים וצריך לדאוג להם ולקהילה ממנה הם באים, גם כאשר סופרים את הכסף במדרגות. כל הכבוד!

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בקרה וציוד תעשייתי , השקעות והון סיכון , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured