האם קואלקום תתפרק? יוזמת תוכנית ארגון מחדש

26 יולי, 2015

קואלקום הכריזה על תהליך לבחינת המודל הארגוני שלה, מתוך כוונה לקצץ בהוצאות וכנראה גם להיפרד מחטיבות עיסקיות מרכזיות. מדובר בלא פחות מזעזוע בשוק השבבים הסלולריים העולמי

קואלקום הכריזה על תהליך לבחינת המודל הארגוני שלה, מתוך כוונה לקצץ בהוצאות, להגדיר מבנה חדש, וכנראה גם להיפרד מחטיבות עיסקיות מרכזיות. מדובר בלא פחות מזעזוע בשוק השבבים הסלולריים העולמי

QUALCOMM

חברת קואלקום (Qualcomm) מתחילה במהלך רחב היקף של ארגון מחדש, אשר עשוי לפרק לגורמים את ענקית השבבים לשוק התקשורת הסלולרית. בסוף השבוע הכריזה החברה על תוכנית אסטרטגית לבחינה מחדש של כל עסקיה, אשר מיועדת בשלב הראשון להפחית את ההוצאות התפעוליות בלפחות 1.4 מיליארד דולר עד לסוף שנת 2016.

התוכנית כוללת סדרה של צעדים שהחברה תדווח עליהם בעתיד, לאחר שתהליך הבדיקה הכולל יסתיים. בין השאר, הם יכללו הפחתה משמעותית בהיקף כוח האדם בחברה, המעסיקה כיום כ-31,000 עובדים ברחבי העולם. קופת החברה מאפשרת לה לבצע תפנית רחבת-היקף: בסוף יוני היא כללה 35.2 מיליארד דולר במזומן ובאגרות חוב ניתנות להמרה.

החברה הגדירה את היעדים הכלליים, אולם היא עדיין לא הסבירה כיצד תממש אותם. זו תהיה המשימה של הדירקטוריון בחודשים הקרובים. בין היעדים: צמצום של 1.1 מיליארד דולר בהוצאה השנתית של החברה, מסתכמת כיום בכ-7.3 מיליארד דולר. שינוי מנגנון התשלום למנהלים, והעמדתו על בסיס חדש של פיצוי לפי הישגים.

בחינה מחדש של המבנה הארגוני של החברה, כולל בדיקה היחידות העיסקיות שהחברה תיפרד מהן, אם באמצעות הקמת חברות בנות או באמצעות מכירתן ("הזדמנויות להחזר הון", כפי שהדבר מוגדר בהודעת החברה).

המנכ"ל סטיב מולנקומפף. נגדיל את ההשקעות בסין
מנכ"ל קואלקום, סטיב מולנקומפף

יצירת תוכנית החזר הון אגרסיבית, שמטרתה להזרים לבעלי המניות 75% מההון החופשי במזומנים של החברה. בניית תוכנית השקעות בטכנולוגיות חדשות אשר חורגות מתחום הליבה של סמארטפונים, דוגמת מרכזי נתונים, טכנולוגיות חדשות של תאים סלולריים זעירים (Small Cells) ושווקים אנכיים מתחום האינטרנט של הדברים (IoE).

המשבר כבר אינו סמוי

תוכנית הארגון מחדש של קואלקום מהווה הודאה בכך שהחברה בצרות. בשנה האחרונה ספגה קואלקום מספר מהלומות שהעמידו בספק את יכולתה להמשיך ולהוביל את השוק הסלולרי העולמי. חלק מהן, באו לידי ביטוי בדו"ח הרבעוני האחרון שלה: ברבעון השלישי של 2015 שהסתיים בחודש יוני, הסתכמו המכירות של קואלקום בכ-5.8 מיליארד דולר, ירידה של 14% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אלא שהבעיה הגדולה אינה מתמצה במכירות בלבד – באותו רבעון התכווצו הכנסות נטו ב-47% והסתכמו בכ-1.2 מיליארד דולר – בהשוואה לכ-2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

מניית קואלקום בנסד"ק בשלושת החודשים האחרונים
מניית קואלקום בנסד"ק בשלושת החודשים האחרונים

המגמות שעימן היא צריכה להתמודד מקבלות ביטוי מובהק בנתוני הדו"ח הרבעוני האחרון: למרות שמספר מכשירי הדור השלישי והרביעי במוססים על שבבי קואלקום צמח 15% בין הרבעון האחרון לרבעון המקבל אשתקד, המחיר הממוצע של המכשירים ירד ב-10% והסתכם בכ-205-211 דולר למכשיר.

במקביל, מודל התימחור שלה ספג מכה אנושה עם ההחופעה של קטגוריה חדשה של סמארטפונים הנמכרים במחיר של 100 דולרים ופחות. סמארופטנים במחיר כזה לא יכולים לשאת על גבם את מודל הרישוי היקר של קואלקום.

זו הסיבה לכך שממשלת סין יצאה לפני שנה למאבק קשה נגד קואלקום. בחודש פברואר השנה היא ניקנסה בסכום עצום של 975 מיליון דולר, וחתמה על הסכם עם הרשות להגבלים עסקיים בסין (China’s National Development and Reform Commission), שלפיו היא מתחייבת לשנות את נהלי מכירת הפטנטים שלה בסין.

ממשלת סין ריסקה את המודל העיסקי

מדובר בסכסוך ממושך המתנהל בין חברת קואלקום, אשר נמציאה את תקני התקשורת הסלולריים CDMA ו-WCDMA, לבין ממשלת סין, אשר טענה כנגדה שהיא מפירה את חוק ההגבלים העסקיים של סין ( Anti-Monopoly Law). השינויים שניכפו עליה בסין כוללים מכירת רישיונות שימוש בפטנטים שלה לתקני התקשורת בסין עבור הדור השלישי (3G) והדור הרביעי (4G), מבלי לאלץ את הלקוחות לרכוש ממנה פטנטים נלווים אחרים.

התמלוגים שהיא תגבה עבור מכשירים הכוללים את הפטנטים שלה הוגבלו ל-5% בלבד במכשירי הדור השלישי ו-3.5% בלבד למכשירי הדור הרביעי. מדובר במכה קשה, שכן השוק הסיני נחשב כיום לשוק החשוב ביותר בעולם של החברה. לצד המגבלות על התמחור של מוצריה בשוק הסיני, היא צריכה להתמודד כיום עם מתחרות סיניות כמו Spreadtrum הנהנות מתמיכה ממשלתית.

במקביל, הלקוחה הגדולה ביותר שלה, סמסונג, מרחיבה את היקף השימוש בשבבי תקשורת מתוצרתה, ומקטינה את היקף הרכישות מקואלקום. במילה אחת, ניתן לומר שסין וקוריאה הן אלו שהורידו את קואלקום על ברכיה.

קרן גידור אגרסיבית

יכול להיות שאחד מהרמזים לתוכניותיה של קואלקום מצוי בעובדה שבמסגרת תהליך הבדיקה מחדש של עסקיה, היא חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם קרן הגידול JANA Partners מניו-יורק, הכולל מינוי שלושה דירקטורים מטעמה.

קרן JANA Partners היא קרן גידור אגרסיבית וחדשה יחסית שהוקמה בשנת 2001 ומנהלת הון בהיקף של כ-11 מיליארד דורל. היא נחשבת למשקיע הגדול ביותר של קואלקום ומחזיקה בכ-4.4 מיליון מניות (בשווי של 2 מיליארד דולר).

בחודש אפריל השנה היא יצאה בקמפיין ציבורי נגד קואלקום וטענה שעסקי השבבים שלה אינם ריווחיים ועליה להפריד בין פעילות מכירת הפטנטים לבין פעילות מכירת השבבים. הקרן צברה בשנים האחרונות מוניטין של קרן אגרסיבית מאוד, אשר יכולה לפגוע בחברות ולכן פעמים רבות היא קיבלה מעמד של יועצת לשינוי ארגוני בחברות.

יכול להיות שהכנסתה לתוך הדירקטוריון ולצוות הניהול של התפנית האסטרטגית מרמז שזה הכיוון שאליו צועדת קואלקום: הפרדת עסקי השבבים מעסקי הקניין הרוחני.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , קניין רוחני

פורסם בתגיות: featured