געש תאורה מפתחת פלטפורמת IoT לעמודי תאורה

17 אוגוסט, 2015

פלטפורמת אפולו החדשה תספק מוצרי תאורה חכמים המותאמים לעידן העיר החכמה והבית החכם. עמוד ה-IoT החדש ייוצר בישראל וישווק בארץ ובעולם החל מהרבעון הראשון או השני של 2016

פלטפורמת אפולו היא מרכיב באסטרטגיית המעבר מחשמל לאלקטרוניקה, ומיועדת לעידן העיר החכמה והבית החכם. עמוד ה-IoT החדש ייוצר בישראל וישווק בארץ ובעולם החל מהרבעון הראשון או השני של 2016

דגם של גוף תאורה חכם ממשפחת אפולו
דגם של גוף תאורה חכם ממשפחת אפולו

מפעל גופי התאורה געש תאורה שבבעלות קיבוץ געש, נמצא בימים אלה בתהליך של הגדרה מחדש של פעילות הליבה שלו, המבוססת על ההבנה שהמפעל צריך להעתיק את הפעילות שלו מחשמל לאלקטרוניקה. במסגרת זאת, המפעל נמצא כיום בשלבי פיתוח מתקדמים של מערכת תאורת רחוב בשם אפולו (Appolo), אשר מיועדת לשמש כפלטפורמת IoT אוניברסלית.

מנכ"ל המפעל, דותן בוכסוילר, גילה ל-Techtime, שמדובר בגוף תאורה מודולרי, אשר יודע להתאים את עצמו לכל סוגי הסביבה ומספק תשתית מוכנה מראש לשימוש מיידי בכל סוגי החיישנים ואמצעי ה-IoT. בוכסוילר: "עמודי התאורה נעשים כיום נכס נדל"ני חשוב בתפיסת העיר החכמה".

בכוונת החברה לייצר את עמודי התאורה החכמים בישראל, כולל את המערכות האלקטרוניות, ולהוציא אותם לשוק המקומי והעולמי ברבעון הראשון או השני של שנת 2016. פלטפורמת אפולו תספק חדשנות בשני תחומים מרכזיים: אופטיקה ואלקטרוניקה.

לכל עמוד יש כתובת

מבחינה אופטית, היא מבוססת על מקורות תאורת לד (LED), אשר ניתנות להתאמה מבחינת הגודל ועוצמת האור ומאפשרת להתאים דרישות שונות כמו בהירות ופיזור אור בהתאם לצורך. כך למשל, תאורת מדרכה, תאורת כביש או תאורת גינה, דורשים מאפייני תאורה שונים. פלטפורמת אפולו תוכל לענות לכל הצרכים המשתנים, בהתאם להזמנת הלקוח.

דותן בוכסוילר. געש עוברת מחשמל לאלקטרוניקה
דותן בוכסוילר. געש עוברת מחשמל לאלקטרוניקה

לכל עמוד יש כתובת

הבשורה המעניינת ביותר בפלטפורמה היא הכנה מראש להתקנת פונקציות מסוג חדש: לכל עמוד תאורה בעיר יש כתובת IP משלו, והוא כולל תשתית מוכנה מראש להתקנת חיישני תנועה, חיישני זיהום, יציאות לאנטנה סלולרית, מצלמות ועוד. בין השאר, בוכסוילר סיפר שבעמודים תותקן הסוללה הסולארית של חברת Sol-Chip הישראלית, אשר תספק אנרגיית גיבוי להפעלת אבזרי התקשורת והחיישנים, במידה ותהיה נפילה של רשת החשמל. מפעל געש תאורה יספק את הפתרון ביחד עם מערכת תקשורת וניהול, אשר תאפשר להתחבר אל עמוד התאורה וכל האבזרים שהותקנו בו באמצעות נתבי תקשורת המצויים באזור הכיסוי.

געש תאורה הוא אחד ממפעלי התעשייה הוותיקים בישראל והוקם בשנת 1964. כיום הוא מעסיק כ-160 עובדים בקיבוץ געש בשרון ובמפעל שבמעלות תרשיחא. היקף המכירות שלו הוא כ-80-100 מיליון שקל בשנה. המפעל מתמחה בגופי תאורה למשרדים, לרחובות ולצרכים מיוחדים דוגמת חניונים, מפעלי ייצור, מחסנים וכדומה. לאורך השנים הוא החזיק בכ-20% מהשוק המקומי, אולם לאחרונה הוא נאלץ לגבש אסטרטגיות חדשות כדי להתמודד עם התחרות, והכיוון שנבחר היה מעבר לתפישת הייטק במקום תפישת הלואו-טק הישנה.

בוכסוילר: "בשנים האחרונות גבר מאוד הייבוא של גופי תאורה, מכיוון שמכון התקנים ביטל חסמי כניסה, ובסין נוצר עודף של קיבולת ייצור. התוצאה היתה שאם בעבר התחרינו מול חצי תריסר יבואנים, כיום אנחנו מתחרים בישראל כנגד 60 אלף יצרנים של גופי תאורה. התגובה הראשונה לתחרות הייתה באמצעות התייעלות: הכנסנו ציוד ייצור רובוטי למפעל במעלות תרשיחא, למשל מערכת המבצעת חיווט אוטומטי של גופי התאורה. הקמנו מעבדת חום, אור ומים כדי לשפר את גופי התאורה, והגענו למצב שאנחנו מוציאים משפחת גופים חדשה בכל שבועיים, בהשוואה למשפחה בשנה, בעבר".

קו הרכבות של גופי תאורה לרחוב
קו הרכבות של גופי תאורה

אסטרטגיית הפתרון הכולל

בוכסוילר הגיע לגעש בשנת 2011, לאחר שמילא תפקידי ניהול בכירים בדפוס בארי והיה אחראי למעבר בית הדפוס הדרומי לעידן ההדפסה הדיגיטלית. לאחר מכן ניהל מספר שנים חברה באירופה שנתנה שירותי ייעוץ וביצעה פרוייקטי דיגיטליזציה של בתי דפוס בכל מערב ומרכז אירופה. מכאן מובן מדוע הפתרון שלו לשאלת התחרות קיבל לפני שנתיים כיוון חדש: מעבר למוצרים המבוססים על אלקטרוניקה הכוללים מערכות שליטה ובקרה ומאפשרים לגעש לספק פתרון שלם, ולא רק גופי תאורה.

למה אתה מתכוון כאשר אתה אומר 'פתרון כולל'?

"תיקח למשל פרוייקט נוסף שלנו במסגרת המעבר מחשמל לאלקטרוניקה: פתרון תאורה בשם Tunable White. הפתרון הזה מאפשר לשיטה לא רק על עוצמת האור, אלא גם על הגוון של הצבע. הדבר מאפשר לספק תאורה המותאמת לשעון הביולוגי שלנו ומשפרת את היעילות ותחושת הרווחה של האנשים. למשל אור בהיר בבוקר, או אור של אחר הצהריים, לפי שעות היממה. ניתן לשלוט בתאורה באופן ידני, באמצעות שעון אוטומטי, או באמצעות חיישנים שונים.

"לזה מתחבר כל הנושא של של שליטה ובקרה לצורכי חיסכון באנרגיה. למשל, חיבור גופי התאורה לחיישן נוכחות כדי שהם יופעלו רק בעת הצורך, שליטה באמצעות הטלפון או המחשב וייצרת תסריטי תאורה לבית החכם, למשרד החכם ואפילו לעיר החכמה בשלמותה. זוהי אסטרטגיה המעניקה למוצרים שלנו ערך מוסף ומאפשרת לנו להגדיל את מרכיב הייצוא".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , אלקטרואופטיקה , חדשות

פורסם בתגיות: featured