השמועות על כניסת אינטל ל-iPhone הריצו את CEVA

18 אוגוסט, 2015

ההערכה היא שאפל תרכוש מאינטל את המודם לכ-50% ממכשירי ה-iPhone שהיא תייצר ב-2016, בהיקף של כמיליארד דולר. המודמים האלה מבוססים על מעבד של CEVA מהרצליה

ההערכה היא שאפל תרכוש מאינטל את המודם לכ-50% ממכשירי ה-iPhone שהיא תייצר ב-2016, בהיקף של כמיליארד דולר. המודמים האלה מבוססים על מעבד של CEVA מהרצליה, אשר ממתינה במתח למועד יציאת המכשירים הראשונים לשוק

מודם XMM-7260 של אינטל, שנבחר על-ידי אפל
מודם XMM-7260 של אינטל, שנבחר על-ידי אפל

ההצלחה של חברות בתחום הקניין הרוחני בתעשיית השבבים (IP) תלויה בגורמים רבים מאוד, שלא תמיד נמצאים בשליטתן. במיוחד כשהדבר תלוי בתמלוגים. במקרה הזה, הלקוח משלם ליצרנית הקניין הרוחני כמה סנטים בודדים על כל רכיב שהוא מוכר בתוכו מוטמע הקניין הרוחני שלה. מכאן שהצלחתה תלויה במכירות של יצרן הרכיב שההצלחה שלו עצמו תלויה במכירות של המערכת שבה הותקן הרכיב.

בימים אלה ממש לומדת חברת CEVA את הלקח הזה, אבל דווקא מהצד החיובי שבו. בשבועיים האחרונים עלתה מניית החברה בנסד"ק מ-17 דולר ל-19.4 דולרים, והעניקה לחברה שווי שוק של כמעט 396 מיליון דולר. מאחורי העלייה עומדת הערכה בתעשייה שלפיה זכתה אינטל בחוזה לאספקת המודמים עבור חלק גדול ממכשירי האייפון של אפל, אשר צפויים לצאת לשוק בחודש ספטמבר הקרוב. מדובר במודם ה-LTE של אינטל מדגם XMM-7360, המאפשר להתחבר אל רשתות סלולריות מהדור הרביעי.

המודם של אינטל מבוסס על מעבד Baseband של חברת CEVA (ככל הנראה CEVA-XC323), המעניק למכשירים סלולריים יכולת להוריד מידע בקצב של עד 300Mbps. הוא מעניק למודם יכולת קישוריות אל שישה תקני תקשורת נפרדים, בהם: LTE-FDD, LTE-TDD, EDGE, HSPA+ ו-TD-SCDMA הסיני. לפני שבוע למשל, נבחר מודם מאותה משפחה, מדגם XMM-7260, עבור מחשבי Surfase החדשים של חברת מיקרוסופט.

APPLE-IPHONE
מכשיר האייפון 6 החדש של אפל (למטה)

הידיעות על ההצלחה של אינטל הן מקוטעות וחלקיות. לפני שבוע דיווח ה-Barron's על דו"ח של האנליסט גאס ריצ'רדס מחברת Northland Capital Markets, שבו נכתב לראשונה על ההצלחה של אינטל. להערכתו, אינטל תספק לאפל 50% מהמודמים במכשירי הטלפון החדשים, בסכום כולל של 750-1,250 מיליון דולר.

התעלומה תיפתר בחודש ספטמבר הקרוב

יכול להיות שההערכה מוגזמת מאוד. חברת אפל מוכרת כ-200 מיליון טלפונים בשנה. לפי המספרים של נורת'לנד קפיטל, אינטל תקבל מיליארד דולר תמורת 100 מיליון טלפונים. כלומר, 10 דולרים למכשיר, שזהו מחיר גבוה מאוד. התחזית הגבוהה הזו התפרשה גם כסוג של תחזית מכירות עבור חברת CEVA. ההערכה המקובלת היא שסיוה מקבלת 10 סנטים תמורת הקניין הרוחני שלה במכשירי הדור הרביעי (LTE) ומכאן שהיא צפויה להכנסות בהיקף של עד 10 מיליון דולר בעקבות הזכייה של אינטל. מדובר בתוספת עצומה עבור חברה שמכירותיה ב-2014 הסתכמו בכ-50.8 מיליון דולר.

ראוי לזכור שמדובר בידיעות שהתפרסמו בלא ייחוס ושהחברות המעורבות בהן לא הגיבו אליהן. יכול להיות שהתעלומה תיפתר בחודש הבא כאשר ייצאו המכשירים הראשונים, ואז גם ניתן יהיה ללמוד באיזה מהדגמים שובצו המודמים של אינטל: האם במכשירי הפרימיום היקרים, או בגרסאות הזולות לשווקים מתפתחים, שבהן אין סיכוי שמישהו ישלם 10 דולרים תמורת המודם. אלא שלשמועה הזו יש מרכיב נוסף: היא מלמדת על מאזן כוחות חדש בתעשיית השבבים למכשירי הדור הרביעי.

המאבק האמיתי: אינטל נגד קואלקום

שכן כאשר מדברים על שיתוף פעולה בין אינטל ואפל, האנליסטים מתייחסים במובלע לחברת קואלקום, אשר הייתה ספקית השבבים המרכזית של מכשירי האייפון מדור ארבע ומדור חמש. בשנה האחרונה ספגה קואלקום סדרת מהלומות קשות: היא נאלצה לבצע הפחתת מחירים דרסטית בשוק הסיני ולשלם קנס עצום (975 מיליון דולר) לממשלת סין, בעקבות קמפיין ממשלתי נגד שליטתה בשוק המקומי. חברת סמסונג החליטה להתבסס על השבב המרכזי הפנימי שלה, Xsynon Shannon למכשירי גלקסי S6 במקום על השבב של קואלקום, והחברות הסיניות Spreadtrum ו-Leadcore מגדילות את משקלן בשוק על חשבון קואלקום.

בנוסף לכל זה, קרן גידור אגרסיבית יצאה בקמפיין נגד הנהלת החברה ואילצה אותה להכריז לפני כחודש וחצי על תוכנית ארגון מחדש שנועדה להפחית את ההוצאות בכ-1.4 מיליארד דולר. כל אלה באו לידי ביטוי בירידה מתמשכת של מניית החברה, הנסחרת היום בכ-60 דולר – בהשוואה ליותר מ-78 דולרים לפני שנה.

מעניין לציין שמבחינת סיוה הישראלית, כל כישלון של קואלקום מגדיל את משקלה בשוק מכשירי הדור הרביעי, שכן רוב המתחרות של קואלקום מתבססות על מעבדי ה-Baseband או מעבדי DSP של סיוה. התוצאה היא שברבעון הראשון של 2014 נמכרו בעולם 11 מיליון מכשירי דור ארבע המבוססים על מעבדי סיוה – יותר מכל המכירות המצרפיות שלה ב-2014. התמלוגים שהיא מקבלת עבור מכשירי הדור הרביעי נאמדים בכ-10 סנט, בהשוואה ל-3-4 סנטים לכל מכשיר מהדור השלישי וכ-1-2 סנטים לכל מכשיר מהדור השני. לכן החברה גם דיווחה על עלייה של 45% במכירות ברבעון השני, לכ-13.4 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , קניין רוחני

פורסם בתגיות: featured