ננו דיימנשן משנה כיוון: מתכננת להיכנס לשוק הייצור התעשייתי של מעגלים מודפסים

30 נובמבר, 2015

החברה הגישה בקשה לפטנט בתחום של דיו מוליך המבוסס על חלקיקי נחושת. הדבר יאפשר לה להחליף את הדיו היקר המבוסס על חלקיקי כסף, כדי שיתאים למדפסות PCB עבור קווי ייצור המוניים

החברה הגישה בקשה לפטנט בתחום של דיו מוליך המבוסס על חלקיקי נחושת. הדבר יאפשר לה להחליף את הדיו היקר המבוסס על חלקיקי כסף, כדי שיתאים למדפסות PCB עבור קווי ייצור המוניים

מדפסת ה-PCB של ננו דיימנשן
מדפסת ה-PCB של ננו דיימנשן

חברת ננו דיימנשן (Nano Dimension) הגישה בקשה לרישום פטנט בארה"ב עבור דיו הכולל נחושת לשימוש בתהליך של הדפסת מוליכים חשמליים במעגלים אלקטרוניים. המוצר המרכזי של החברה הוא מדפסת תלת-מימדית לייצור מיידי של מעגלים מודפסים (PCB) רב-שכבתיים, המייצרת את שכבות המצע ואת המוליכים החשמליים.

החברה מסרה שהפטנט מציג גישות חדשות לשימוש בדיו המבוסס על ננו-חלקיקי נחושת בעלי עמידות משופרת כנגד חמצון. להערכתה, הפטנט עשוי להביא לפריצת דרך ביכולת להדפיס נחושת במדפסות תלת-מימדיות תעשייתיות. היתרון המרכזי של הנחושת הוא בכך שהיא בעלת מוליכות חשמלית גבוהה, שהיתרון המשמעותי שלה ביחס למתכת כסף הינו מחירה הנמוך.

אולם עד היום היה קשה להשתמש בדיו המבוסס על ננו-חלקיקי נחושת, מכיוון שהוא מפתח תהליך חמצון מהיר המתרחש במגע עם האוויר, אשר הופך את הנחושת לבלתי מוליכה חשמלית. הפטנט של כולל גישות טכנולוגיות חדשניות, שנועדו לפתור את בעיית החמצון.

חברת ננו דיימנשן פיתחה מדפסת התלת-מימדית של החברה מבוססת על שימוש בחומר פולימרי מתמצק ודיו המורכב מננו-חלקיקי כסף. עד היום החברה ייצרה את הדגם הראשון, בשם Dragonfly, אשר מדפיס מעגלים רב-שכבתיים ברמת דיוק של מוליך ברוחב של 50 מיקרו-מטר.

חלקיקי הכסף בדיו המוליך של ננו דיימנשן
חלקיקי הכסף בדיו המוליך של ננו דיימנשן

ייצור המוני דורש פתרונות זולים

מאחורי הפטנט החדש מסתתר שינוי אסטרטגי בהגדרת שוק היעד של החברה. עד לאחרונה היא הגדירה את המדפסת שלה ככלי עבודה לייצור מהיר של אבות טיפוס במחלקות פיתוח והנדסה. במקרה כזה, מדובר בכמויות קטנות מאוד ולכן לעלות הייצור של מוליכים מבוססי כסף יש משמעות מאוד קטנה על עלות הפיתוח.

ההפרש במחיר בין נחושת לבין כסף הופך למשמעותי כאשר הייצור נעשה בכמויות גדולות. בהודעה שלה היום החברה מודה שזהו שוק יעד חדש עבורה: "דיו מבוסס נחושת זול בהרבה ומותאם לייצור תעשייתי באמצעות הדפסת תלת מימד של מוליכים אלקטרוניים.

במסגרת הדיאלוג של החברה עם מאות חברות בתחום האלקטרוניקה, עולה דרישה ברורה לטכנולוגיית הדפסת התלת-מימד של החברה גם בעולם ייצור האלקטרוניקה התעשייתי ולא רק בתחום הפיתוח וייצור אבי-טיפוס. שוק ה-PCB התעשייתי נאמד כיום בכ-70 מיליארד דולר וצפוי לצמוח לכ-100 מיליארד דולר בשנים הקרובות. "בהתאם לזאת החלה החברה להיערך, שכן החברה סבורה כי השילוב של טכנולוגיות ההדפסה שלה עם דיו נחושת ייחודי יהווה פריצת דרך תעשייתית בשוק עצום זה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית