הרובוטים לא ישתלטו על כל המשרות – הם ייצרו חדשות

27 דצמבר, 2015

בעשור הקרוב ייעלמו בארה"ב 16% מהמשרות הקיימות, וייווצרו כ-13.6 מיליון משרות חדשות בעקבות התפתחות האוטומציה. מדובר בהיווצרות משרות בהיקף גדול יותר מהיקף המשרות שיועברו לרובוטים

בעשור הקרוב ייווצרו בארה"ב כ-13.6 מיליון משרות חדשות בעקבות התפתחות האוטומציה. מדובר בהיווצרות משרות בהיקף של 9% מכוח העבודה, בהשוואה לאובדן משרות בשיעור של 7% 

הרובוט באקסטר בניסויי הפעלה
הרובוט באקסטר בניסויי הפעלה

מחקר חדש של חברת פורסטר ריסרץ' (Forrester) מנסה להעריך את השפעת הרובוטים על שוק העבודה, וצופה שבניגוד לחששות רבים, הם לא צפויים להביא לאבטלה גורפת בשוק העבודה. לדברי האנליסט שערך את המחקר, ג'יי, פי גאונדר, הערכות קודמות של חוקרםי מהאקדמיה, שלפיהן קרוב ל- 50% מהמשרות יושפעו מהפעילות של רובוטים, הן מוגזמות מאוד, מכיוון שאינן מתייחסות לאחת מהתוצאות של מהפיכת האוטומציה – יצירת משרות חדשות.

להערכת חברת פורסטר ריסרץ', מהפיכת האוטומציה שתתבטא בטכנולוגיות כמו רובוטים תעשייתיים, מכוניות אוטונומיות ומיחשוב תפישתי, תביא לאיבוד של כ-16% מהמשרות בשוק האמריקאי בין השנים 2015 ו-2025. אלא שבמקביל, היא תייצר משרות חדשות בתחומים כמו תוכנה, הנדסה, תכנון ותחזוקה.

להערכת החברה, בעשור הקרוב ייווצרו בארה"ב כ-13.6 מיליון משרות חדשות בעקבות התפתחות האוטומציה. מדובר בהיווצרות משרות בהיקף של 9% מכוח העבודה בארה"ב, בהשוואה לאובדן משרות בשיעור של 7% מכוח העבודה במשק האמריקאי – שיועברו לידי רובוטים.

על-פי המחקר The Future Of Jobs, 2025: Working Side By Side With Robots, אחד מהתחומים המעניינים ביותר קשור למשרות שאופיין ישתנה בעקבות האוטומציה. למעשה, עד 2019, הרובוטים ישנו 25% מהמשרות. רפואה היא דוגמא מובהקת: המחשוב הקוגניטיבי צפוי לשנות לחלוטין את האופן שבו רופאים מבצעים דיאגנוזה ומחליטים איזה טיפולים לבצע.

החוקרים סבורים שההתמקדות הנוכחית של התעשייה והמגזר העיסקי באוטומציה ככלי להפחתת עלויות מחמיצה את העיקר. "התרומה המרכזית של הרובוטים אינה בהפחתת עלויות, אלא בייצור חוויית מפגש עם העסק, התואמת יותר לציפיות של הלקוחות". לכן הם ממליצים לתעשייה להתמקד ביצירת סביבה שבה מתקיימת עבודה משותפת של בני-אדם ורובוטים.

תאונה במכוון: הרובוט נוגע בראשו של רודני, ואינו פוגע בו
תאונה במכוון: הרובוט נוגע בראשו של רודני, ואינו פוגע בו

דוגמא לאפשרות הזו היא הרובוט Baxter המפותח כיום על-ידי חברת Rethink Robotics האמריקאית. החברה הוקמה על-ידי רודני באקסטר, שהיה ממייסדי חברת iRobot. המטרה המוצהרת שמאחורי הפיתוח היא להחזיר לארה"ב את הייצור שעבר בעשור האחרון לסין ולדרום מזרח אסיה.

לכן, החברה פיתחה רובוט תעשייתי אשר אמור להשתלב בקווי ייצור מכל הסוגים, כולל בתעשיות השירותים, סדנאות, בתי מלאכה קטנים ואפילו בחנויות או במסעדות. הפעלתו אינה דורשת ידע טכני. המפעיל מלמד אותו לבצע את הפעולות הדרושות באמצעות הכוונה פיסית ישירה, במהירות ובצורה אינטואיטיבית.

הרובוט מצוייד במסך דמוי פנים הכולל עיניים גדולות, אשר מסתכלות לתמיד לכיוון הפעולה הבאה שהוא יבצע, כדי להקל על התקשורת בינו לבין המפעיל או העובד האנושי הנמצא לידו. באקסטר מתוכנן לעבוד בסביבה אנושית ולהיות בטוח לגמרי. לכן הוא כולל חיישני מגע ולחץ, המונעים ממנו לפגוע בבני אדם שנכנסו לטווח העבודה שלו.

באחת מההדגמות (ראו Baxter ביוטיוב), מכניס רודני באקסטר את ראשו לסביבת העבודה של הרובוט, כאשר הזרוע הכבדה שלו מעבירה חפץ ממקום למקום. ברגע שהרובוט נוגע במיצחו של רודני, הוא נעצר מיידית ולא פוגע בו. לדברי המייסד, הוא עדיין לא בטוח כיצד הלקוחות ישתמשו בו, אולם בטוח שהם ימציאו שפע של מטלות חדשות שאי-אפשר עדיין לחשוב עליהן.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Jobs , בקרה וציוד תעשייתי , חדשות