עובדי פריסקייל לשעבר משלמים את מחיר המיזוגים בתעשייה

7 ינואר, 2016

סגירת מרכז הפיתוח בהרצליה קשורה להחלטת NXP לחסוך 500 מיליון דולר בעקבות רכישת פריסקייל. לא מן הנמנע שבעוד שנה או שנתיים תחליט NXP לפתוח בארץ מרכז פיתוח למעבדים בתחום הרכב

סגירת מרכז הפיתוח בהרצליה קשורה להחלטת NXP לחסוך 500 מיליון דולר בעקבות רכישת פריסקייל. לא מן הנמנע שבעוד שנה או שנתיים תחליט NXP לפתוח בארץ מרכז פיתוח למעבדים בתחום הרכב

הצבת הלוגו של NXP במרכז הפיתוח בהרצליה
הצבת הלוגו של NXP במרכז הפיתוח בהרצליה

הוא תוצאה של "ההחלטה של חברת NXP לסגור את מרכז הפיתוח הישראלי של חברת פריסקייל לשעבר, שאותה היא רכשה לפני חודש ב-11.6 מיליארד דולר, לא היתה צעד מפתיע ברמה העולמית, אבל היא אבן דרך בתעשיה הישראלית. מיד לאחר החתימה על הסכם המיזוג, הודיעה NXP ש"הסינרגיה בין שתי החברות תביא לה חיסכון שנתי של 500 מיליון דולר". המושג סינרגיה בשפת רואי החשבון, פירושו בעיקר ביטול מחלקות ופיטורי עובדים. שאר הפעילות העסקית של NXP בישראל, הכוללת מכירה, שיווק ותמיכה טכנית, ממשיכה כרגיל.

רמז לגורל מרכז הפיתוח בהרצליה ניתן היה לקבל בעיסקה שחמקה מעיני הציבור ובוצעה ממש במקביל לרכישת פריסקייל: חברת NXP מכרה את חטיבת ה-RF שלה לקרן ההשקעות הסינית הממשלתית JAC Capital תמורת 1.8 מיליארד דולר, כולל כל 2,000 עובדי החטיבה.

NXPמרכז הפיתוח הישראלי של פריסקייל לשעבר הוא המרכז הזר הוותיק ביותר בישראל, שניפתח לפני כ-35 שנה במסגרת מוטורולה סמיקונדקטורס שממנה יצאה פריסקייל. המרכז התמחה בפיתוח מעבדי DSP חזקים במיוחד, מעבדי תקשורת ומעבדי יישומים ממשפחת i.MX של החברה. בעבר, הוא היה מרכז הפיתוח הגדול ביותר בישראל והעסיק כ-600 עובדים בהרצליה ובעומר. אלא שאחרי המשבר של 2008 נסגר המרכז בעומר ופריסקייל המשיכה להעסיק כ-450 עובדים בהרצליה. בשנת 2012 צימצמה פריסקייל במחצית את פעולת המרכז, ופיטרה כ-200 עובדים, רובם ממחלקת DSP וWireless Infrastructure, שחלק גדול מהם הצטרף בקבוצה לחברת מארוול ישראל.

יש לאן ללכת

כעת, כפי שנודע ל-Techtime, נמצאת NXP במגעים עם חברות אחרות בישראל כדי לאפשר קליטה של 200 העובדים שנותרו במסגרות מאורגנות, ולא להשאיר כל עובד למצוא עבודה בעצמו. מדובר בניסיון קשה מאוד, מכיוון שהמרכז צריך להיסגר בתוך מספר חודשים, וזה מצמצם את מרחב המשא ומתן. אלא אם כן יגיעו המנהלים בארץ למצב שבו יש תחרות על העובדים בין מספר חברות או מרכזי פיתוח שבבים מתחרים.

מהנסיון בעולם, אנשי פיתוח בתעשיית השבבים לא נשארים זמן רב ללא עבודה. קיימים בארץ מספר מרכזי פיתוח גדולים שיכולים להיות מעוניינים באנשי הפיתוח המפוטרים. אחת מהן היא חברת ברודקום, המפעילה בארץ תשתית מו"פ גדולה מאוד, אלא שהיא נמצאת כיום בתהליכי מיזוג עם חברת אוואגו. יכול להיות שהשלמת המיזוג הזה תביא לפיטורים בברודקום ישראל. מכל מקום, קשה להאמין שבמצב הזה ברודקום תקלוט עובדים חדשים.

מנגד, קיימת פעילות פיתוח של אפל בישראל ואפל הכריזה מספר פעמים על רצונה להרחיב את מרכז הפיתוח בארץ. מארוול יכולה לסייע שנית וגם אינטל הפועלת בתחום קרוב מאוד לפעילות מרכז הפיתוח שניסגר, עשוייה להיות מעוניינת בחלק מהעובדים. בהקשר הזה אפשר להזכיר את חברת אנפורנה הפועלת במסגרת אמזון ומפתחת מעבדי תקשורת למרכזי נתונים. כאן יש התאמה מאוד גדולה בין היכולות של עובדי פריסקייל לשעבר לבין צורכי החברה הקולטת.

מתי NXP תשנה את דעתה?

אופציות נוספות קשורות לחברות ישראליות. המיזוג המתקדם בין מלאנוקס ואיזיצ'יפ מביא ליצירת חברה ישראלית גדולה מאוד בעלת התמחות בתחום מעבדי התקשורת. היא עשויה להיות מעסיקה פוטנציאלית של העובדים. קיימות כמובן גם חברות קטנות יותר, כמו אלטייר, ואלנס, סיליקום, DSPG ו-CEVA, אשר פעילות המו"פ שלהן נמצאת בהתרחבות, והזמינות של מומחי מעבדים היא מתנה משמיים עבורן.

כלומר, יש מקום גדול מאוד לתקווה שהעובדים ייקלטו בתעשייה המקומית. מנגד, יש לזכור שהפיטורים הם תוצאה ממיזוג ענקים, שהתבצע כחלק מגל רחב היקף של מיזוגים ורכישות בתעשיית השבבים העולמית. מהסיכום של Techtime (השנה ששינה את פני התעשייה) עולה שבשנת 2015 בלבד בוצעו עיסקות מיזוג ורכישה גדולות בהיקף של כ-132 מיליארד דולר. וזה רק הסיכום של העיסקאות הגדולות ביותר בהיקף של חצי מיליארד דולר ומעלה, מבלי לחשב את עשרות העיסקאות הקטנות יותר.

במידה ורוב העובדים ייקלטו בתעשייה המקומית, זו תהיה אפילו ברכה: הם יפיצו ידע שפותח בפריסקייל העולמית ושעשוי לקדם את הרכיבים המתוכננים בישראל.

ראוי לזכור שחברת NXP לא מכירה את השוק הישראלי מזווית הפיתוח הטכנולוגי שלו, ועסקה עד היום רק בשיווק ומכירת רכיבים לתעשייה המקומית. לא מן הנמנע שבעוד שנה או שנתיים תכריז NXP על הקמת מרכז פיתוח חדש בארץ. הדבר אפילו מתבקש: לאחר החתימה על עיסקת המיזוג הסביר מנכ"ל NXP שאחד מיעדי המיזוג הוא לחזק את מעמדה של החברה בתחום הרכב, ובישראל קיימת תעשיית שבבים מאוד מפותחת הממוקדת בתעשיית הרכב. ראו את מוביל-איי, אוטו-טוקס, CEVA ועוד.

אנחנו מברכים את NXP העולמית על החלטתה העתידית להקים מרכז פיתוח בישראל…

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured