טאואר-ג'אז נמצאת תחת מתקפה של קרן שורט

25 ינואר, 2016

Spruce Point Capital פירסמה מחקר הטוען שהדו"חות של טאואר מסתירים כישלון. הקרן הודיעה שהיא מהמרת על ירידת מחיר המנייה, כלומר ככל הנראה היא רכשה מניות שורט, ותרוויח מנפילתן

קרן השורט האמריקאית Spruce Point Capital פירסמה מחקר הטוען שהתוצאות של טאואר מסתירות כישלון. הקרן הודיעה שהיא מהמרת על ירידת מחיר המנייה, ופירוש הדבר שככל הנראה היא רכשה מניות שורט, ותרוויח מנפילתן

עמוד השער של המחקר שנועד להפיל את מניית טאואר-ג'אז
עמוד השער של המחקר שנועד להפיל את מניית טאואר-ג'אז

חברת טאואר-ג'אז (TowerJazz) ממגדל העמק, נמצאת בימים האחרונים תחת מתקפה של קרן השקעות החסר האקטיבית (Short Seller Activist) הניו-יורקית Spruce Point Capital, המאשימה אותה בהונאת המשקיעים באמצעות שימוש בטכניקות ראיית חשבון מטעות. הקמפיין החל לפני עשרה ימים כאשר החברה העלתה לאתר שלה מצגת מפורטת עם כל ההאשמות שלה נגד טאואר-ג'אז, ומיד לאחר מכן מנהל הקרן פירסם מאמר באתר המשקיעים Seeking Alpha, כדי להפנות את תשומת לב המשקיעים לקיומו של המחקר.

ראסל אלוונגר
ראסל אלוונגר

חברת טאואר-ג'אז הגיבה בחריפות, ופירסמה היום הודעה שבה היא אומרת ששמעה על קיומו של מחקר שניכתב "על-ידי אנליסט מטעם עצמו, הכולל מידע מטעה על האסטרטגיה של החברה והמודל העיסקי שלה. על-פי ההערכה, בזמן פירסום המחקר מחזיק האנליסט באופציות שורט של טאואר-ג'אז".

השקעה בחסר (אופציות שורט) היא אחת מהטכניקות הבורסאיות מעוררת המחלוקת ביותר. היא מבוססת על כך שמשקיע לווה מניות של חברה שהוא מאמין שמניותיה יירדו, ומוכר אותן רק לאחר שהן ירדו ומרוויח מההפרש. קרנות גידור מרבות להשתמש בטכניקה הזו כדי להגביל הפסדים פוטנציאליים, ויש גם משקיעים סולידיים גדולים המקצים חלק ממניותיהם להשקעות שורט.

עלייה בקמפיינים נגד חברות

החברות הניסחרות עצמן מתייחסות באיבה אל השיטה הזו, מכיוון שהאינטרס של המשקיע הוא שמניותיהן יירדו. אפילו נפוליון כבר התייחס אל הטכניקה הזו בשלילה, והגדיר את משקיעי החסר כ"בוגדים". הבעיה נעשית קשה יותר לאור ההתרחבות של הפעילות המכונה משקיעי שורט אקטיביים. מדובר בגופים פיננסיים היוצאים בקמפיינים ציבוריים נגד החברות שבהן השקיעו, כדי להביא לירידה בשווי המנייה שלהן. לפי מחקר של האתר Activist Shorts Research, מספר הקמפיינים נמצא בעלייה, ובשנת 2015 נעשו 170 קמפיינים לעומת 120 קמפיינים בשנת 2013.

משקיעי השורט האקטיביסטיים טוענים שהם אינם סתם אופורטוניסטים, ויש להם תפקיד חשוב בחשיפת נהלים בלתי תקינים החומקים מעיני אנליסטים. כך למשל, האתר של Spruce Point Capital, טוען שמייסד הקרן, בן אקסלר, חשף חשדות להונאות בורסאיות בהיקף של מיליארד דולר. במחקר שהקרן פירסמה על טאואר-ג'אז, היא מביאה רשימה של סוגיות שבגללן היא הצהירה שהחליטה להמר בשורט על החברה.

לטענתה, טאואר רוכשת מפעלי ייצור כושלים ואינה משקיעה את ההון הדרוש כדי לחדש אותם (15% מהמכירות, לעומת 40% אצל המתחרות שלה). החברה טוענת שטאואר רוכשת מכירות באמצעות המפעלים שהיא קונה, בעיסקאות שבהן היא מוסרת חלק ממניותיה, והדבר פוגע בבעלי המניות הקיימים של החברה.

הקרן אפילו תוקפת אישית את המנכ"ל ראסל אלוונגר, וטוענת שהוא חסר את ההשכלה לנהל חברה בהיקף של מיליארד דולר. היא שואלת מדוע באתר החברה לא מצויינת ההשכלה האקדמית שלו, ורומזת שייתכן והוא בכלל לא סיים את לימודיו בקולג'.

הדילמה של טאואר-ג'אז

לעת עתה, המוניטין המפוקפק של הקרן עדיין לא השפיע על בעלי המניות. מבחינת האנליסטים התמונה כמעט הפוכה: האנליסטים של Needham פירסמו הערכת קנייה של מניית החברה, מתוך הנחה שהיא צריכה לעלות ביותר מ-40% ממחירה הנוכחי, ל-18 דולרים. בעקבות זאת עלתה מניית החברה עם תחילת המסחר היום (ב') בנסד"ק ביותר מ-1.2%, והיא הגיעה לשווי שוק של כ-931 מיליון דולר.

אלא שהדבר לא מסיר את העננה מעל הקמפיין של Spruce, מכיוון שאין לדעת מתי הוא יכול לגרום לכך שירידה זמנית או מתונה של המניה – תיהפך לפאניקה שתמוטט אותה. בעבר היו חברות רבות שנפגעו ממשקיעים אקטיביסטיים: משקיעי שורט כמעט והצליחו לבלום את עיסקת המיזוג בין מלאנוקס ואיזיצ'יפ, ומשקיעים אקטיביסטיים אחרים גרמו למכירת צורן הישראלית ולהתפתחות מאבק שליטה אכזרי בחברת DSPG מהרצליה.

אלוונגר הגיב בתקיפות: "בדקנו את המחקר ביחד עם המבקרים העצמאיים והיועצים שלנו. המסקנה היתה שהמחקר מטעה במכוון (deceptive), ומפגין חוסר הבנה בראיית חשבון ובמודל העיסקי שלנו. הטענות חסרות בסיס וניאבק בנחישות כדי לבטל אותן".

האם הוא רומז על תביעה משפטית? תמונת הכותרת של המחקר מתארת מגדל קורס: הדילמה של טאואר-ג'אז היא כיצד להיאבק בקמפיין – מבלי שהוא ייהפך לכותרת המאפילה על ההתפתחויות האחרות בחברה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured