שת"פ אינטל וקואלקום בישראל בפיתוח כרטיסי WiGig

3 פברואר, 2016

מרכזי הפיתוח הישראלים של שתי יצרניות השבבים המתחרות, עבדו בחשאי בחודשים האחרונים על בדיקות תאימות בין כרטיסי התקשורת האלחוטית הסופר מהירה שפיתחו, בקצב של 4.6Gbps

מרכזי הפיתוח הישראלים של שתי יצרניות השבבים המתחרות, עבדו בחשאי בחודשים האחרונים על בדיקות תאימות בין כרטיסי התקשורת האלחוטית הסופר מהירה, שפותחו בארץ, והשיגו קצב העברת נתונים של 4.6Gbps

כרטיס ה-WiGig שפותח באינטל ישראל
כרטיס ה-WiGig שפותח באינטל ישראל

אחד מתקני התקשורת החדשים ובעלי הפוטנציאל הגדול בתעשייה הוא תקן 802.11ad שקודם על-ידי הקבוצה התעשייתית WiGig וקיבל את אישור IEEE. מאחורי קבוצת העניין הזו עמדו יצרני השבבים הגדולים בעולם: אינטל, ברודקום, מארוול, קואלקום, סמסונג, וואווי, טושיבה, Dell ו-AMD. מדובר בתקן חדש יחסית אשר מיועד להרחיב את ביצועי ה-Wi-Fi באופן שיספק קצב העברת קבצים של עד 10Gbps, באמצעות שימוש בטווח הגלים המילימטריים 60GHz (לעומת 2.4GHz ו-5GHz בדור הנוכחי).

כרטיס התקשורת שהביא לעיסקת ווילוסיטי
כרטיס התקשורת שהביא לעיסקת ווילוסיטי

כעת מתברר שמרכזי הפיתוח הישראלים של שתי יצרניות השבבים הגדולות ביותר בתעשייה, אינטל וקואלקום, פעלו ביחד בחודשים האחרונים כדי להשיג תאימות תפעולית בין הפתרונות (המתחרים) של שתיהן, והצליחו לוודא תאימות הדדית בקצב העברת מידע של 4.6Gbps. במהלך הבדיקות נבחנו תרחישי שימוש רבים, גילוי וחיבור התקנים, העלאה והורדה של נתונים, סטרימינג וכן חיבורי רשתות peer-to-peer בין מחשבי לקוח לבין נקודות גישה התואמות את התקן החדש.

מדובר בפריצת דרך חשובה, מכיוון שהיא מבטאת את היכולת של שתי החברות להביא את התקן החדש לשוק, ולבנות סביבו אקוסיסטמס של רכיבים ומערכות. חברת קואלקום נכנסה לתחום ה-WiGig כבר בשנת 2012 כאשר חטיבת אתרוס החלה לפתח את שבבי התקשורת החדשים ביחד עם חברת Wilocity הישראלית. ביולי 2014 היא רכשה אותה תמורת כ-300 מיליון דולר, וכיום כל רכיבי 802.11ad של קואלקום מפותחים בישראל.

טכנולוגיית WiGig מבוססת על שימוש בגל נושא בתדר של 60GHz. אותות בתדר הזה קרויים גם בשם גלים מילימטריים ומאופיינים בתכונות מיוחדות במינן: הם דועכים מהר מאוד באטמוספירה ובתוך כמה עשרות מטרים נעלמים כמעט לגמרי. לכן הם מיועדים לתקשורת קצרת טווח וגם קשה ליירט אותם ממרחק.

תדרים חדשים, בעיות חדשות

בתדרים הללו יש לגלים האלחוטיים תכונות רבות של גלי אור, כמו החזרה מקירות וממשטחים מוצקים. כדי לצמצם את אפקט ההחזרה, מגדיר תקן 802.11ad את השימוש בטכנולוגיית השידור Beamforming, שבה נעשה שימוש בתופעות של עקיפה והתאבכות גלים כדי לייצר אפקט של שידור כיווני בין המשדר למקלט. התוצאה: נקודת תקשורת אחת יכולה להתקשר עם מספר מכשירים באמצעות אותות שידור וקליטה כיווניים. כאשר מדובר ביישומים ארגוניים, יש לכך יתרונות חשובים בתחום האבטחה.

באינטל, הפיתוח של הטכנולוגיה נעשה באמצעות חטיבת פתרונות הקישוריות האלחוטיים, המנוהלת על-ידי יניב גרטי. החטיבה פיתחה את כרטיס התיאום Tri-Band Wireless-AC 17265, המאפשר התחברות WiGig באמצעות עמדת עגינה למחשבים אישיים וטאבלטים. הכרטיס מאפשר תקשורת דו-כיוונית בקצב של עד 4.7Gbps, תוך כדי מתן תמיכה גם לתקני Wi-Fi ובלוטות' מהדור הנוכחי.

צוואר הבקבוק מתנדנד

לטכנולוגיה החדשה יכולות להיות השפעות מעניינות. מלבד שינוי סביבת העבודה והבידור הנובעת מקצב העברת המידע הסופר-מהיר, היא משנה את "מאזן האימה" בין המעבדים למערכות התקשורת. פעם נוספת יעבור צוואר הבקבוק מצד לצד, והפעם מהתקשורת אל המעבדים. אימוץ נרחב של הטכנולוגיה ייאלץ את קואלקום ואינטל לפתח מעבדים מסוג חדש לחלוטין, שיידעו לטפל בכמויות כל-כך גדולות של מידע וגם לשמור על דרישות המחיר וההספק המאפיינות אבזרים ניידים ומחשבים אישיים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תקשורת

פורסם בתגיות: featured