שוק ה-PC הכזיב: אינטל מפטרת 12,000 עובדים

20 אפריל, 2016

אינטל הכריזה על תוכנית ארגון מחדש רחבת היקף שבמהלכה היא מפטרת 11% מהעובדים בעולם ונוטשת את ספינת ה-PC כשוק המרכזי שלה - לטובת פתרונות ענן ו-IoT

אינטל הכריזה על תוכנית ארגון מחדש רחבת היקף שבמהלכה היא מפטרת 11% מהעובדים ונוטשת את ספינת ה-PC כשוק המרכזי שלה, לטובת הענן וה-IoT

מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ'
מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ', מחפש תחליף ל-PC

תוכנית הארגון מחדש חברת אינטל (Intel) הכריזה על ארגון מחדש רחב היקף בחברה שמטרתו להאיץ את יציאתה משוק ה-PC כשוק המרכזי שלה ולבנות פרופיל חדש של חברה המספקת תשתיות לענן ולמיליארדי אבזרים המקושרים אליו. החברה מתכננת להתמקד בשווקים צומחים שבהם היא יכולה להשיג יתרון משמעותי ארוך טווח.

בהודעתה הסבירה אינטל שמנועי הצמיחה המרכזיים שלה הם מרכזי נתונים והאינטרנט של הדברים (IoT), כאשר ייצור זכרונות ורכיבים מיתכנתים (FPGA) הם מנועים טכנולוגיים המחזקים את מעמדה בשווקים אלה.

תחומי הצמיחה האלה היו אחראים לכ-40% מהמכירות ולעיקר הרווחים בשנת 2015 ופיצו את החברה על הירידה בשוק המחשבים האישיים. בהודעת אימייל שנשיא ומנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ', שלח בלילה לעובדי החברה, הוא העריך שהארגון מחדש יביא לפיטורי 12,000 עובדים ברחבי העולם, שהם כ-11% מכוח האדם של החברה. רובם יפוטרו כבר בשנת 2017.

"ההכרזה היום היא של אסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח. יש כאן הזדמנות יוצאת דופן שאנחנו נצא ממנה חברה יותר יעילה, ריווחית ורחבת היקף". קרזניץ' לא מסר פרטים על אופי הארגון מחדש, וכתב לעובדים שהמידע יועבר לעובדים בימים הקרובים.

בישראל לומדים את המהלך

מההודעה הרשמית של החברה ניתן לקבל מספר רמזים על האופן שבו יבוצע הארגון מחדש: בין השאר החברה צפויה למזג משרדי פעילות נפרדים, ולבצע בדיקה מחדש של תוכניות הפיתוח שלה. הקיצוצים צפויים לחסוך לחברה 750 מיליון דולר בשנת 2016, וכ-1.4 מיליארד דולר עד אמצע 2017. ברבעון השני של 2016 אינטל תדווח על ניכוי חד-פעמי של 1.2 מיליארד דולר כדי לממן את תוכנית הפיטורים.

חברת אינטל מעסיקה כ-10,000 עובדים בישראל, בשלושה מפעלי ייצור ובמספר מרכזי פיתוח גדולים. עדיין לא ברור כיצד הארגון מחדש ישפיע על הפעילות שלה בישראל. בתגובה לתהיות האלה, מסר היום דובר אינטל ישראל בתגובה: "זהו מהלך גלובאלי ואנחנו לומדים את השפעותיו על הפעילות בישראל. דבר אחד בטוח: אינטל תעמוד במחוייבויות שלה לממשלת ישראל".

הפיתוחים הישראלים ששינו את פני אינטל והעולם
הפיתוחים הישראלים ששינו את פני אינטל והעולם

הרקע העיסקי למהלך: ירידה של 14% במכירות חטיבת ה-PC

הדו"ח הרבעוני של חברת אינטל שפורסם היום מגלה את המציאות העסקי שהובילה למהלך הארגון מחדש: אינטל דיווחה על הכנסות בהיקף של 13.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2016, ירידה של 8% לעומת הרבעון הרביעי של 2015. הרווח הנקי הסתכם ב-2 מיליארד דולר, לעומת 3.6 מיליארד דולר ברבעון הקודם.

הירידה החדה ביותר במכירות היתה בתחום המחשבים האישיים: מכירות חטיבת Client Computing ירדו ב-14% לעומת הרבעון הקודם והסתכמו ב-7.5 מיליארד בלבד. הדבר אינו מפתיע לאור מגמת היחלשות המתמשכת בשוק ה-PC העולמי, בעקבות הצמיחה של שוק המובייל על חשבון ה-PC. להערכת חברת Gartner, היקף משלוחי ה-PC ברבעון הראשון של 2016 צנח ב-9.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-64.8 מיליון יחידות בלבד. זהו הרבעון השישי ברציפות שבו נרשמת ירידה במשלוחי ה-PC.

החדר הנקי באינטל. אור חדש על עיסקת אלטרה
החדר הנקי באינטל. אור חדש על עיסקת אלטרה

כדי להמתיק את גלולת ה-PC, אינטל מנסה בדו"ח הרווח שלה, ובהצהרות הנלוות על הפיטורים הנרחבים והשינויים הארגוניים, להדגיש את מאמציה לשנות כיוון ולהתרחב לתחומים ושווקים חדשים שנועדו להפחית את תלותה בשוק ה-PC. אינטל מספקת בתקציר הדוח שלה תמונה רחבה יותר ומפרטת את הביצועים בתחומים אחרים.

חטיבת ה-IoT של החברה רשמה הכנסות של 651 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת הרבעון הקודם. חטיבת שירותי האבטחה רשמה הכנסות של 537 מיליון דולר, עלייה רבעונית של 5%. חטיבת פתרונות הרכיבים המיתכנתים (לשעבר Altera), שהחלה את פעילותה ברבעון הנוכחי, רשמה הכנסות של 359 מיליון דולר. לעומת זאת, חטיבת פתרונות הזיכרון הבלתי נדיף (פלאש) רשמה ירידה רבעונית של 15% ל-557 מיליון דולר.

"התוצאות שלנו ברבעון הראשון משקפות את השינוי האסטרטגי המתמשך של אינטל, שנמצא בעיצומו ויימשך ב-2016", אמר קרזניץ'. "אנחנו מתפתחים מתחום ה-PC לשוק הענן ולעולם של מיליארדי מכשירים חכמים ומקושרים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured