משבר המובייל: ירידה של 13% במכירות אפל

27 אפריל, 2016

חברת אפל דיווחה על הרבעון הראשון מאז שנת 2003 של ירידה במכירות, ועל הרבעון הראשון של ירידה במכירות אייפון מאז השקתו בשנת 2007. חטיבת השירותים, לעומת זאת, צומחת ב-20%

חברת אפל דיווחה על הרבעון הראשון מאז שנת 2003 של ירידה במכירות, ועל הרבעון הראשון של ירידה במכירות אייפון מאז השקתו בשנת 2007. חטיבת השירותים, לעומת זאת, צומחת ב-20%

לאחר שיצרניות שבבים דוגמת קואלקום ו-NXP הציגו בדו"חות הכספיים שלהן לרבעון הראשון 2016 ירידה בהכנסות מתעשיית המובייל, הלילה התקבל האישוש האולטימטיבי לתחושה שהשוק העולמי נחלש: חברת Apple דיווחה על ירידה במכירות במהלך הרבעון האחרון – לראשונה מאז שנת 2003.

ברבעון הראשון של 2016 הסתכמו המכירות של אפל ב-50.6 מיליארד דולר, ירידה של 13% בהשוואה לרבעון הראשון של 2015, שבו הן הסתכמו ב-58 מיליארד דולר. החברה דיווחה על ירידה בשולי הרווח מ-40.8% ל-39.6%, ועל רווח נקי של 10.5 מיליארד דולר – בהשוואה ל-13.6 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

iphone6s-plus-box-gray-2015_GEO_US
ירידה במכירות האייפון לראשונה מאז השקתו ב-2007.

ירידה במכירות של שלושת המכשירים המובילים

פילוח המכירות של אפל לפי מכשירים מגלה ירידה בכל שלושת המוצרים המובילים של החברה. מוצר הדגל של החברה, האייפון, מכר 51.19 מיליון מכשירים ברעון הראשון, בהשוואה ל-78.4 מיליון מכשירים ברבעון הקודם ו-61.2 מיליון מכשירים ברבעון המקביל אשתקד.

זו הפעם הראשונה מאז ההשקה המהפכנית של הדגם הראשון של אייפון בשנת 2007, שבו נרשמת ירידה שנתית במכירות. מכירות האייפון תופסות כשני-שליש מהכנסות החברה.

גם האייפד ממשיך לאכזב, עם ירידה שנתית של 19% במכירות: 10.25 מיליון מכשירים בהשוואה 12.6 מיליון מכשירים ברבעון המקביל אשתקד. למעשה זו כבר מגמה ארוכת טווח במכירות האייפד. מכירות המכשיר רושמות ירידה שנתית באופן עקבי מאז הרבעון הראשון של 2014. המחשב מקבוק רשם ירידה מתונה יותר, מ-4.6 מיליון יחידות ל-4.03.

חברת אפל לא פרסמה את נתוני המכירות הפרטניים של יתר המכשירים, ובכלל זה האייפוד, ה-Apple Watch וה-Apple TV. כל המוצרים הללו נכללים תחת הקטגוריה "שונות", אשר רשמה זינוק של 30% בהכנסות, מ-1.69 מיליארד דולר ל-2.19 מיליארד דולר. בחברה מציינים כי הגידול הזה מיוחס בעיקרו להשקה המוצלחת של ה-Apple Watch.

e38rg-sbwh-sel-201603
השקה מוצלחת ל-iWatch.

מנגד, חל כם גידול בתחום השירותים. חטיבת השירותים Apple Services – הכוללת הכנסות מ-App Store, iTunes ודמי מנוי לשירותי Apple Music, iCloud ועוד – רשמה עלייה של 20% בהכנסות בהשוואה שנתית, מ-4.99 מיליארד דולר ל-5.99 מיליארד דולר.

אמריקה וסין ממשיכות להוביל

מבחינת חלוקה לשווקים, מדינות אמריקה וסין ממשיכות להיות שוקי היעד המייצרים את מירב ההכנסות, ובשניהם נרשמה ברבעון האחרון ירידה משמעותית. ההכנסות במדינות אמריקה ירדו ב-10% ואילו ההכנסות בסין ירדו בלא פחות מ-26%, עדות נוספת להשפעה של ההאטה בקצב הצמיחה בסין על שוק ההייטק. גם באירופה ובמדינות אסיה-פסיפיק נרשמה ירידה. רק ביפן נרשמה עלייה, בשיעור של 24%.

עם זאת, בחברה מביעים אופטימיות לגבי סין. ואומנם, סקר שערך מכון המחקר Nielsen Device Share, מגלה שנתח השוק של אפל בסין גדל ב-0.96% ברבעון הראשון של 2016, וזאת בשעה שנתח השוק של סמסונג, המתחרה הגדולה ביותר שלה, ירד ב-1.76%.

תחזית רבעונית קודרת

גם ברבעון הבא אפל צפויה להציג ירידה שנתית במכירות. אפל צופה כי ההכנסות יעמדו על הטווח שבין 41-43 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה ל-49.6 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. וגם שולי הרווח יירדו ל-37.5%.

מנכ"ל אפל, טים קוק, ייחס את הירידה במכירות במידה מסוימת להאטה בקצב הצמיחה העולמית. "הצוות שלנו תפקד באופן יוצא מן הכלל בהתחשב בתנאים המקרו-כלכליים הירודים. אנחנו מרוצים מהגידול בהכנסות שרשמה חטיבת השירותים שלנו".

החולשה בשוק המובייל צפויה להימשך

הנתונים האחרונים של אפל, והתחזית שלה להמשך ההיחלשות גם ברבעון הבא, אינם מבשרים טובות לתעשיית המובייל וליצרני הרכיבים האלקטרוניים עבור תאגידי המובייל.  להערכת חברת המחקר IDC, שוק המובייל צפוי לחוות השנה האטה בקצב הצמיחה ולצמוח בשיעור של 5.7% בלבד, בהשוואה ל-10.4% בשנת 2015.

הדבר נובע בעיקר מן העובדה כי שוקי המפתח, כגון ארצות הברית, מערב אירופה וסין, נמצאים כבר במצב של רוויה וצפויים לצמוח בשיעור חד ספרתי עד 2020. במקביל, מאגר הלקוחות החדשים הולך ומצטמק ועיקר הרכישות הינן שדרוגים. פוטנציאל הצמיחה בשוק המובייל טמון כעת בשווקים מתפתחים כגון הודו ואינדונזיה, שם מספר המשתמשים הולך וגדל – אולם מחיר המכשירים הולך ויורד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , תקשורת