Imec ו-Infineon מפתחות מכ"ם בשבב לרכב אוטונומי

29 מאי, 2016

המכ"ם ייוצר בתהליך CMOS סטנדרטי 28 ננומטר ויפעל בפס תדרים של 79GHz. התחזית: בכל מכונית אוטונומית יהיו 10 מערכות מכ"ם נפרדות

המכ"ם ייוצר בתהליך CMOS סטנדרטי 28 ננומטר ויפעל בפס תדרים של 79GHz. התחזית: בכל מכונית אוטונומית יהיו 10 מערכות מכ"ם נפרדות

מדגים טכנולוגי של imec למקמ"ש מכ"ם מאופנן פאזה
מדגים טכנולוגי של imec למקמ"ש מכ"ם מאופנן פאזה

יצרנית השבבים הגרמנית Infineon ומכון הפיתוח הטכנולוגי הבלגי imec הודיעו כי פרוייקט המכ"ם בשבב יחיד שהן מפתחות עבור כלי-רכב אוטונומיים מתקדם לפי הקצב, וכבר ברבעון השלישי השנה ייצאו הדוגמאות הראשונות של רכיב פונקציונלי. ההדגמה של מערכת המכ"ם המלאה מתוכננת לתחילת 2017.

המחשת קונספט של איימק של המכ"ם בשבב
המחשת קונספט של איימק של המכ"ם בשבב

שיתוף הפעולה בין שתי החברות מתמקד בפיתוח חיישן מכ"ם מבוסס CMOS בגיאומטריה של 28nm שיפעל בתדר של 79GHz. הוא מיועד לספק לרכב מידע על המתחולל סביבו מכל הכיוונים (360 מעלות) ברזולוציה גבוהה ובמחיר נמוך.

כיום, במערכות עזר בטיחותיות לנהג (ADAS) מתקדמות, מותקנים עד שלוש מערכות מכ"ם. להערכת שתי החברות, מכונית אוטונומית מלאה תזדקק ל-10 מערכות מכ"ם נפרדות ולעוד 10 חיישנים שונים, דוגמת מצלמות ומערכות מבוססות לייזר מסוג LIDAR.

"בעתיד, נייצר חיישני מכ"ם בשבב יחיד בתהליך CMOS סטנדרטי ליישומים שונים כמו למשל ביצוע חנייה אוטומטית של הרכב", אמר מנהל קבוצת החיישנים באינפיניאון, ראלף בורנפלד.

מנהל התוכנית ב-imec, ווים ואן טילו, הסביר שבניגוד למערכות המכ"ם הסטנדרטיות ברכב, הפועלות בתדר של 24GHz ומבוססות על תהליך SiGe יקר, המכ"ם ששתי החברות מפתחות יפעל בפס התדרים 77GHz-79GHz, המספק טווחים מדוייקים יותר (פחות מ-10 ס"מ), מאפשר שימוש באפקט דופלר ובעל רזולוציה זוויתית משופרת.

"אנחנו מתכננים להדגים את אבטיפוס של המכ"ם ביחד עם עם אנטנות MIMO משולבות, אשר יוכל לזהות לא רק אובייקטים גדולים, אלא גם הולכי רגל ורוכבי אופניים". מכון Imec הינו מכון מחקר טכנולוגי יוקרתי שבסיסו בבלגיה ויש לו משרדים ושלוחים במקומות נוספים בעולם. המכון מתמחה בתחום המיקרו-אלקטרוניקה וטכנולוגיות ממוזערות.

אתגר טכנולוגי

רעיון המכ"ם בשבב יחיד נבדק במכון imec כבר משנת 2013. הצלחה ממשית הודגמה רק לאחרונה: בכנס ISSCC שנערך בפברואר 2015, המכון הציג מקמ"ש בשבב CMOS יחיד עבור מכ"ם איפנון פאזה (phase-modulated continuous-wave) שפותח ביחד עם פנאסוניק ופועל בתדר של 79GHz. הוא מאפשר להפעיל מכ"ם ברזולוציה של 7.5 ס"מ ובהספק של 260mW בלבד.

קובץ CAD של מכ"ם 24GHz של אינפיניאון
קובץ CAD של המקמ"ש במכ"ם 24GHz של אינפיניאון

עם הצגת הטכנולוגיה, העריכה imec שמכ"ם מיקרוגל בשבב יתאים לא רק ליישומי בטיחות ברכב או לשימוש בכלי-רכב אוטונומיים, אלא למגוון רחב של יישומים, בהם: הבית החכם, כלי טיס בלתי מאויישים, רובוטיקה ועוד.

עבור אינפיניאון מדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית. השנה היא הוציאה לשוק את ערכות BGT24Axx עבור מערכות מכ"ם לכלי רכב הפועלות בתדר של 24GHz. רוחב הפס של מערכות אלה קטן מאוד ורמת הדיוק שלהן פחותה. בנוסף, מדובר בקיט הכולל מספר רכיבים, ולא בפתרון מלא בשבב יחיד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ANALOG , Automotive , חדשות , מכ"ם , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured