מדוע אילן לוין מחליף את דוויד רייס כמנכ"ל סטרטסיס

9 יוני, 2016

לאחר שבעה רבעונים רצופים של הפסדים ועל רקע הבעיות שנגרמו מרכישת MakerBot, דיוויד מסיים את תפקידו לאחר 4 וחצי שנים כמנכ"ל סטרטסיס. מי שיחליפו יהיה אילן לוין הישראלי

לאחר שבעה רבעונים רצופים של הפסדים וקשיים בעקבות עיסקת MakerBot, רייס פורש מניהול סטרטסיס. במקומו ימונה אילן לווין, שהיה נשיא הדריקטוריון של חברת Oblet ברחובות בעת המיזוג עם סטרטסיס

הרכבת חלק שיוצר במדפסת תלת מימד של סטרטסיס, בקו ההרכבה של אופל, גרמניה
הרכבת חלק שיוצר במדפסת תלת מימד של סטרטסיס, בקו ההרכבה של אופל, גרמניה

דויד רייס, מנכ"ל חברת Stratasys הישראלית-אמריקאית, אשר מפתחת מדפסות תלת-מימדיות לשימוש משרדי ותעשייתי, פורש מתפקידו לאחר כשלוש וחצי שנים. רייס יסיים את תפקידו ב-30 ביוני וימשיך לכהן כחבר דירקטוריון. במקומו ימונה לתפקיד המנכ"ל הישראלי אילן לוין, ששימש בעבר כיו"ר הדירקטוריון של חברת Object מרחובות, שהתמזגה עם סטרטסיס בשנת 2012. השינוי בעמדת המנכ"ל מתרחש על רקע הירידה התלולה בשווי החברה בשנה האחרונה וההפסדים שהיא רושמת בשנתיים האחרונות. מספטמבר 2015 איבדה המנייה של סטרטסיס ב-82.5% מערכה, וצנחה מ-130.8 דולר ל-22.8 דולר.

דויד רייס נכנס לתפקידו בדצמבר 2012, מיד לאחר השלמת המיזוג של סטרטסיס עם חברת Objet בעסקה ששווייה הוערך אז ביותר מ-600 מיליון דולר. במהלך כהונתו היה אחראי רייס לשורה של רכישות ומהלכים עסקיים אסטרטגיים. ביוני 2013 רכשה סטרטסיס את חברת MakerBot, המייצרת מדפסות תלת-מימד לשוק הצרכני, תמורת כ-403 מיליון דולר. באפריל 2014 רכשה החברה את חברת GrabCAD, המפתחת פתרונות ענן המאפשרים למהנדסים לשתף ולנהל קבצי CAD, המשמשים כקלט למדפסות תלת-מימד.

שנתיים של הפסדים

מניית סטרטסיס בנסד"ק בשנתיים האחרונות
מניית סטרטסיס בנסד"ק בשנתיים האחרונות

הפרידה מהמנכ"ל אינה כה מפתיעה לאור הביצועים העסקיים של החברה בשנתיים האחרונות והירידה המתמשכת בהכנסות. בין הרבעון השני של 2013 ועד הרבעון הרביעי של 2014 צמחו המכירות באופן עקבי מ-106 מיליון דולר לשיא של 217 מיליון. ואולם, מאז הן מדשדשות מתחת לרף 200 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2016 התכווצו המכירות ל-167.9 מיליון דולר בלבד. הסכום הנמוך ביותר מזה כשנתיים. יתרה מכך, בשבעת הרבעונים האחרונים היא דיווחה על הפסדים רצופים. ברבעון האחרון רשמה סטרטסיס הפסד נקי של 23 מיליון דולר, נחמה פורתא בהשוואה להפסד נקי של 216 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2015.

הצרות בעקבות רכישת מייקרבוט

אם אפשר לשים את האצבע על המקור לחולשה של סטרטסיס בשנתיים האחרונות, הדבר הבולט ביותר הוא כישלון עיסקת הרכישה של MakerBot, שגרם לחברה לא מעט צרות עסקיות ומשפטיות. נראה שמייקרבוט מגלמת את הפער בין החזון של מדפסות תלת-מימד בכל בית – לבין הקושי באימוץ והטמעת של הטכנולוגיה הזו בקרב הצרכנים.

המדפסת השולחנית קפליקייטור של מייקרבוט. אכזבה קשה
המדפסת השולחנית רפליקייטור של מייקרבוט. אכזבה קשה

מייקרבוט מייצרת מדפסות לשימוש ביתי המאפשרות למשתמש להדפיס חפצים כגון צעצועים וכלי פלסטיק. סטרטסיס, שפעלה בעיקר בתחום הארגוני והתעשייתי , רצתה לחדור גם לשוק הצרכני. ואולם, בשעה שמדפסות התלת-מימד ממלאות תפקיד משמעותי יותר ויותר בתחום הייצור והאלקטרוניקה, בעולם הצרכני הן עדיין נחשבות לסוג של  אנקדוטה. הבציועים של החברה היו נמוכים בהרבה מהתחזיות, וסטרטסיס גם נאלצה לבצע הפחתת שווי של מייקרבוט במאזן שלה.

במקביל, התגלו בעיות רבות באיכות הייצור של מדפסות מייקרבוט. הבעיות האלה הובילו לתביעה שהגישו משקיעים בסטרטסיס נגד החברה בטענה שהיא פירסמה הצהרות עסקיות שגויות ומטעות. בתביעה אף נטען כי הוציאה לשוק מערכות של מייקרבוט למרות שהיתה מודעת לבעיות בקו הייצור.

בעקבות הכשלים הללו, החליפה סטרטסיס את מנכ"ל מייקרבוט וכן ביצעה שורה של תהליכים להתייעלות ארגונית, ובכלל זה פיטרה כמה מאות עובדים. בחודש מאי היא הודיעה על הפסקת הייצור של מדפסות מייקרבוט והוצאת לייצור בחברת Jabil, שהיא אחת מקבלניות הייצור האלקטרוני הגדולות בעולם.

התרחבות בתחום שירותי הייצור

לא שלא כל המהלכים של רייס נכשלו. במקביל, הוא הוביל מהלך אסטרטגי חשוב של הרחבת פעילות החברה בתחום שירותי הייצור (לשכות הדפסה לפי דרישה), מתוך תפיסה שמתן שירותי ייצור הינה הדרך היעילה ביותר להטמיע בתעשייה את את רעיון הייצור המיידי באמצעות מדפסות תלת-מימד.

מדפסת Objet500 של סטרטסיס
מדפסת Objet500 של סטרטסיס

בחודש אפריל 2014 רכשה סטרטסיס את חברת Solid Concepts ואת חברת Harvest Technologies, תמורת כמה מאות מיליוני דולרים. סוליד קונספטס פיתחה מומחיות במתן שירותי ייצור עבור תעשיות אנכיות, כמו התעופה והמכשור הרפואי, וחברת הרבסט פיתחה מומחיות בתחום ייצור החלקים התעשייתיים והמטלורגיה של חומרים בהדפסות תלת-מימדיות.

מחליף מבית

החל מ-1 ביולי ייכנס לתפקיד המנכ"ל אילן לוין הישראלי, ששימש כנשיא וסגן יו"ר הדירקטוריון של Objet בעת המיזוג בין שתי החברות ב-2012. "אני חש זכות גדולה להתמנות לתפקיד המנכ"ל ולעבוד עם הצוות הגלובלי של סטרטסיס כדי לקדם את השגת יעדי וערכי החברה," אמר לוין. "אנחנו בטוחים כי הבנתו של אילן את החברה והאסטרטגיה העסקית שלה יאשרו לו למנף את מעמדה של סטרטסיס בשוק," אמר יו"ר הדירקטוריון אלחנן ג'גלום. המנכ"ל היוצא רייס בירך את מחליפו באומרו, "אילן הוא חלוץ בתחום הייצור התוספתי והיה איש מפתח בתעשייה שלנו במשך שנים רבות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , אנשים