שר המדע דורש תקציב לבניית לוויין תקשורת חדש

11 ספטמבר, 2016

הדרישה באה בעקבות התפוצצות הלוויין עמוס 6. אקוניס: "ישראל חייבת לשמור על עצמאות תקשורתית מלאה שאיננה תלויה בגורמים חיצוניים"

הדרישה באה בעקבות התפוצצות הלוויין עמוס 6. אקוניס: "ישראל חייבת לשמור על עצמאות תקשורתית מלאה שאיננה תלויה בגורמים חיצוניים"

שר המדע אופיר אקוניס
שר המדע אופיר אקוניס

בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת שהתקיים היום (א'), גילה שר המדע אופיר אקוניס כי שיגר היום מכתב לראש הממשלה, לשר הביטחון ולשר האוצר ובו דרישה לבחינת מתן סיוע ראשוני לתעשיית החלל הישראלית, כבר בימים הקרובים.

אקוניס אמר בדיון: שישנה חשיבות אסטרטגית בבנייה ובייצור של לווייני תקשורת תוצרת כחול-לבן. :ישראל חייבת לשמור על עצמאות תקשורתית מלאה שאיננה תלויה בגורמים חיצוניים. אחד הפתרונות המידיים שיש לנקוט הוא התחלה מיידית של ייצור לוויין חדש".

מתחיל המאבק על עמוס 7

במכתב הועלתה דרישה שהמדינה תעמיד רשת ביטחון לחברות הרלוונטיות בתעשיית לווייני התקשורת של ישראל על-ידי העמדת תקציב מיידי לסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, לצורך ביצוע הזמנה בשלב הראשון של רכיבים נדרשים לפיתוח לוויין תקשורת חדש.

במידה והדרישה תתקבל, היא תמצב את סוכנות החלל כגוף היוזם והמנהל פרוייקטי חלל, ויעצים את השפעתה על תעשיית החלל הישראלית. זהו בדיוק המהלך החשוב ביותר שיש לעשותו כעת, בנוסף לתקציבים שיאפשרו לה להניע פרוייקטים רחבי היקף.

מנכ"ל משרד המדע, פרץ וזאן, הציג בוועדה את החשיבות האסטרטגית של לוויין תקשורת לישראל: "כיום, למדינת ישראל תלות כמעט מוחלטת במספר קטן של כבלים תת-ימיים (שגם הם תלויים בגורמים חיצוניים). לווייני התקשורת בחלל הם האלטרנטיבה היחידה לשמירה על עצמאות תקשורתית. עצמאות זאת מאפשרת שליטה טכנולוגית, שמירה על קיום תקשורת בכל עת והתקנת רכיבים שונים אשר הכרחיים למערכת הביטחון".

יו"ר סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, פרופ' יצחק בן ישראל, אמר בדיון כי מדינת ישראל צריכה לקבוע כי תחום התקשורת בחלל הוא תחום אסטרטגי ולא להשאירו בידי השוק הפרטי בלבד. מהערכת מצב שקיימו נציגי סוכנות החלל הישראלית עם נציגי התעשייה האווירית עולה כי קיימת דחיפות במתן סיוע ראשוני כבר בימים הקרובים שיאפשר רכישה של רכיבי LLI, שהם רכיבים חיוניים לבניית לוויין תקשורת אשר נדרש זמן ארוך ממועד הזמנתם ועד למועד הגעתם. עלות הרכיבים נאמדת בכמה עשרות מיליוני שקלים.

גם אם המהלך יוכתר בהצלחה, עדיין נשארת באוויר שאלת עתידה של חלל תקשורת. אם לוויין תקשורת ישראלי הוא נכס אסטרטגי כל-כך חשוב, כיצד ניתן להשאיר את הפעלתו בידי חברה הנמצאת בתהליך מכירתה לתאגיד תקשורת סיני? שאלת המפעיל תהיה השלב כנראה הבא במהלך להצלת לוויין התקשורת הישראלי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חלל