Theranica מפתחת מדבקה אלקטרונית לטיפול במיגרנה

20 ספטמבר, 2016

המדבקה מתבססת על טכנולוגיה של נוירו-מודולציה המסייעת להקל כאבי מיגרנה. היא מחוברת לאפליקציה המאפשרת למשתמש לשלוט בטיפול

המדבקה מתבססת על טכנולוגיה של נוירו-מודולציה אלחוטית המסייעת להקל על כאבי מיגרנה. היא מחוברת לאפליקציה המאפשרת למשתמש לשלוט בטיפול

theranica-pain

חברת הסטארט-אפ הרפואית Theranica Bio-Electronics המפתחת מדבקה לבישה לשיכוך כאבי מיגרנות באמצעות אפנון עצבי (נוירו-מודולציה), השלימה את סבב גיוס ההון הראשוני (שלב ה-Seed). בגיוס ההון השתתפו מספר משקיעי אנג'ל, בהובלת ד"ר שמעון אקהויז, מייסד ויו"ר חברת סינרון (Syneron) שישמש כיו"ר החברה החדשה. טראניקה לא מסרה מהו היקף ההון שגוייס.

אקהויז הוא בעל תואר שני בפיסיקה מהטכניון ונחשב לאחד מהיזמים הבולטים בישראל בתחום המכעשור הרפואי. הוא ייסד ומשמש כיו"ר חברת Syneron Candela המייצרת מערכות לביצוע טיפולים קוסמטיים ובעבר שימש גם כיו"ר חברת OrSense. מייסד ומנכ"ל החברה, אלון איירוני אמר שמטרת טראניקה היא "ליצור מכשירים חדשניים במחיר שווה לכל נפש, לטיפול וניהול שורה של מצבים רפואיים בצורה יעילה, בטוחה, ונגישה יותר מהחלופות המבוססות על תרופות או טיפולים קיימים".

שמעון אקהויז
שמעון אקהויז

המוצר הראשון של טראניקה הוא Nerivio Migra: מדבקה לבישה שנועדה להקלה על מיגרנה וכאבי ראש. המדבקה מצוידת בשבב המשדר פולסים חשמליים כדי לבצע אפנון עצבי (נוירו-מודולציה) לתאים העצביים המצויים מתחת לעור, ובכך להפחית או להפסיק את הכאב. המדבקה כוללת אלקטרודות ENS/NMES, סוללה, השבב הייעודי של החברה ומקמ"ש בלוטות' (BLE) המאפשר לשדר את המידע לאפליקציה בסמארטפון באמצעותה המשתמש מנהל את אופן ועוצמת הטיפול. החברה מתכוונת לפתח מוצרים לבישים נוספים שניתן לטפל בהם בטכנולוגיה אלחוטית.

בטכניקת נוירו-מודולציה (Neuromodulation) משדרים פולסים חשמליים במתח נמוך הממוקדים בתאי עצב באזור פגוע, במטרה למתן את אותות הכאב או לעורר תגובה נוירולוגית שלא היתה קיימת. השיטה פותחה עוד בשנות ה-60, אך רק בעשור האחרון החלו לצאת לשוק מכשירים המתבססים על הטכנולוגיה. ברובם הם מתמקדים בטיפול בתסמונות אפליפסיה, מיגרנה, פציעות בעמוד השדרה, פרקינסון ובריחת שתן. בעבר נעשו ניסויים לטפל במיגרנות באמצעות נוירו-מודולציה, אולם הם דרשו שמוש באלקטרודות שהוכנסו לראש מתחת לעור. חברת טראניקה מציעה גרסה שהיא בלתי פולשנית וקלה לשימוש.

ראש הוועדה המייעצת של החברה הוא פרופ' דויד ירניצקי, המשמש כמנהל המעבדה לנוירופיזיולוגיה קלינית בטכניון וראש המחלקה לנוירולוגיה בטכניון. מוקדם יותר השנה הוא הציג בכנס של הארגון העולמי לכאב (World Institute of Pain) שנערך בניו-יורק, את התוצאות של מחקר קליני ראשון שנערך בבית חולים רמב"ם במדבקת Nerivio Migra. המחקר נערך בקרב 86 מטופלים, ועל-פי החברה, "הושגו תוצאות מבטיחות מאוד" בכל הנוגע ליעילות ולבטיחות הקלינית. הוועדה המייעצת של החברה כוללת גם את דוקטור סטפן זילברשטיין ממרכז כאב הראש באוניברסיטת ג'פרסון ואת דוקטור צ'רלס ארגוף, מהקולג' הרפואי באלבני, שניהם מתמחים בכאב.

דוקטור זילברשטיין מסר ש-Nerivio Migra עשוי להחליף תרופות לטיפול במיגרנות, שלחלקן עשויות להיות תופעות לוואי משמעותיות ואינן מומלצות לאוכלוסיות מסוימות כגון ילדים ונשים בהיריון. "הפיתרון של טראניקה הינו בטוח, נוח לשימוש ועשוי לשנות באופן משמעותי את האופן שבו מטופלים מתמודדים עם מיגרנות ולהשיב להם שליטה על שגרת יומם".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכשור רפואי