הלוויין אופק 11 חזר לפעולה ושלח תמונות ראשונות

22 ספטמבר, 2016

ביום ה' אחר הצהריים הופעלה בהצלחה המצלמה של הלוויין אופק 11. משרד הביטחון: "הלוויין יתן תפוקות מבצעיות". מדובר במצלמה היפר-ספקטרלית מתקדמת שפותחה ויוצרה בחברת אלביט מערכות

ביום ה' אחר הצהריים הופעלה בהצלחה המצלמה של הלוויין אופק 11. משרד הביטחון: "הלוויין יתן תפוקות מבצעיות". מדובר במצלמה היפר-ספקטרלית מתקדמת שפותחה ויוצרה בחברת אלביט מערכות

שיגור הלוויין אופק 11 על-ידי משגר ישראלי
שיגור הלוויין אופק 11 על-ידי משגר ישראלי

לאחר שבוע מורט עצבים שבמהלכו היה קיים חשש לשיבושי בתיפקוד לוויין הריגול החדש של מדינת ישראל, אופק 11, התקבלו ביום ה' התמונות הראשונות שצילם לוויין התצפית. משרד הביטחון העלה פוסט שבו הוא מדווח כי צוותי ההנדסה והתפעול של התעשייה האווירית (יצרנית הלוויין) ושל מינהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון, "הפעילו לראשונה הערב בשעה 17:10 את המטעד של לוויין התצפית אופק 11, והורידו תמונות ראשונות מהלוויין".

בהודעה נמסר שמאז השיגור, ביום שלישי שעבר, עסקו עשרות מהנדסים בפעולות לייצוב הלוויין ומערכותיו. צוותי משרד הביטחון והתעשייה האווירית הפעילו ובדקו בהדרגה ובאופן מבוקר את כל המערכות ותתי המערכות המרכיבות את הלוויין, כאשר לאורך כל הימים, מרגע השיגור, נשמרו קשר רציף ושליטה על הלוויין. משרד הביטחון מסר ש"הלוויין אופק 11 יתן תפוקות מבצעיות". ככל הנראה פירוש הדבר שהלוויין נמצא בשליטה ומתפקד במלואו.

אי-אפשר להסתתר ממצלמה היפר-ספקטרלית

המטעד של הלוויין מבוסס על מצלמה היפר-ספקטרלית מסוג יופיטר (Jupiter) מתוצרת חטיבת אלאופ בחברת אלביט מערכות. מדובר במצלמת חלל מהדור-החדש, בעלת ביצועים משופרים בהשוואה למצלמות החלל הקודמות והיא מיועדת ליישומים צבאיים ואזרחיים. כושר ההפרדה של המצלמה מאפשר הבחנה בעצמים בגודל 30 ס"מ מגובה שיוט של 600 ק"מ, כאשר היא סורקת רצועות שטח ברוחב של 15 ק"מ. בין השאר היא נבחרה גם לשימוש בלוויין הצילום OPTSAT 3000 שיסופק לאיטליה, במסגרת עסקת רכש גומלין של משרד הביטחון בעקבות רכישת מטוסי אימון חדשים של חיל האוויר.

חרטום המשגר שבתוכו מצוי הלוויין
חרטום המשגר שבתוכו מצוי הלוויין

מצלמות היפר-ספקטרליות (Hyper-spectral) מבוססות צילום תא שטח במספר אורכי גל בו-זמנית. בניגוד לצילום רגיל, המאתר את קווי המתאר של אוביקטים, צילום היפר-ספקטרלי מאפשר לעקוב אחר ה"חתימה" הספקטרלית של החומר המצולם, ועל-ידי כך לזהות גם חומרים ושינויים המתחוללים בחומרים. כך למשל, אמצעי הסוואה היעילים להסתרת כלי-רכב בפני מצמלות חלל רגילות, הם "שקופים" לגמרי בפני מצמלות היפר-ספקטרליות.

טכנולוגיה זו אפקטיבית גם לשימושים אזרחיים כגון איתור זיהומים, דגימת מים, איתור מחצבים שונים, לרבות שימושים חקלאיים כמו מעקב אחר צמיחה למתן תחזיות יבול, לחות, זיהוי אדמה חקלאית ועוד. נגזרת שלה נמצאת במצלמה של הלוויין האזרחי הישראלי-צרפתי VENµS, אשר יצוייד גם הוא במצלמה של אלביט.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית