הגלים המילימטריים זה עולם אחר: אינטרליג'נט הגדירה קורסים חדשים על קו התפר שבין RF ועיבוד אות

2 אוקטובר, 2016

התדרים המילימטריים, העירוב בין מערכות אנלוגיות ודיגיטליות ומהפיכת הדור החמישי, יצרו מחסור במהנדסים מתאימים. אינטרליג'נט משיקה בדצמבר הקרוב קורסים חדשים העונים לצורך הזה

העלייה לתדרי גלים מילימטריים, העירוב הגובר בין מערכות אנלוגיות ודיגיטליות ומהפיכת הדור החמישי, יצרו מחסור ב"מהנדסי-על" המסוגלים להתמודד עם תחומים רבים. אינטרליג'נט משיקה בדצמבר הקרוב קורסים חדשים העונים לצורך הזה

interlligent-class

בשבועות הקרובים תצא חברת אינטרליג'נט (Interlligent), הנחשבת למוקד ידע מהחשובים בתחום ה-RF והמיקרוגל, בסדרה של קורסים מתקדמים מסוג חדש לגמרי. 

אורן חגי
אורן חגי

המייסד והמוביל הטכנולוגי של החברה, אורן חגי, סיפר ל-Techtime כי בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בנושאים טכנולוגיים מורכבים, הדורשים ממהנדס ה-RF או המיקרוגל לפרוץ את הגבולות המקובלים של המקצוע.

במיוחד בתפר שבין תכן RF ומיקרוגל קלאסי, ל-mixed-signal ודיגיטל, וגלים מילימטריים בפרט. נושאים המציבים אתגרים לא פשוטים בתחום ההדרכה: "אנו עובדים הרבה עם קבוצות שמגיעות אלינו להדרכה מחו"ל, והמנהלים הטכנולוגיים שלהן מתלוננים על קושי רב באיתור מהנדסים טובים בעלי ראייה מערכתית רחבה מספיק".

השוק זקוק למהנדסי RF מסוג חדש

חגי: "דרישות הידע ממהנדסRF  ומיקרוגל השתנו בשנים האחרונות. בעבר, הדרישה הטיפוסית ממהנדס מיקרוגל הייתה לשלוט היטב במערכות מפולגות ולדעת לתכנן שרשראות RF, כאשר הנגיעות ברמת המערכת התבטאו בעיקר בהכרת הסינטיסייזר ותכנוןSpur Chart  מערכתי. כיום נדרש מהנדס RF ומיקרוגל להכיר היטב גם את מקטעי עיבוד האות הספרתי, ולתכנן את מכלולי הרדיו תוך הפעלת שיקולי מפתח בנושאי תפר שביןRF  לדיגיטל.

"נושאים לדוגמא: תוכנית תדרים ומאזן תחומים דינאמיים שבין מקטע ה-RF למקטע ה-mixed signal. כמו כן, בשל העלייה לתחומי תדר גבוהים יותר, גם הפיסיקה של הערוץ הופכת לקיצונית יותר ונדרש ידע ייחודי כיצד לטפל באותות גלים מילימטריים. לקוח שלנו בחו"ל סבל מעיכובים בתכנון מקמ"ש ליישום לווייני מפני שהצוות האנלוגי שלו תכנן שרשרת המרת תדר נהדרת, אך היא תוכננה לתדר IF מרכזי אשר פשוט לא מאפשר תיאורטית פעולת Subsampling על-פני רוחב פס הסיגנל של תפוקתו.

"מסתבר כי הרבה מהנדסי מיקרוגל לא תמיד מכירים את המגבלות התיאורטיות החלות על תכנון תדרים עבור Subsampling, והרבה מהם פשוט חושבים שמספיק לדגום בקצב גבוה מפעמיים רוחב פס הרדיו, ללא קשר לתדר המרכזי. לאחר שנתקלנו במקרים דומים של תכנונים לקויים אשר 'נפלו' בשל חוסר ידע של מהנדסי המיקרוגל בעולם הדיגיטל, הגדרנו שני קורסים חדשים המטפלים בתפר שבין RF ועיבוד אות. הקורס השלישי, מתייחס לגלים מילימטריים, שזה עולם חדש בפני עצמו".

RF ADCs and DACs

"הקורס הראשון הוא קורס מרוכז של יומיים בשם RF ADCs and DACs, המתקיים במעבדות שלנו וכולל ניסויים מעשיים מאירי עיניים. הוא מיועד למהנדסי RF, מהנדסי מיקרוגל ומהנדסי מערכת הנדרשים לתכנן רדיו הכולל גם גלאי ואפנן מודרני, אשר בליבם כמובן נמצאים ממירי ADC ו-DAC. בקורס הזה אנחנו מלמדים טיפים וטריקים מעשיים בנושאים קריטיים לתכנון. למשל, תיאום תדרים בין שרשרת ה-RF והממירים, תיאום תחומים דינמיים, חישוב השפעות רעש קוונטיזציה ו-Jitter על ה-EVM של הקונסטלציה המשודרת והנקלטת, בחירת אזורי נייקוויסט לעבודה אופטימאלית ועוד".

המבנה החדש אל אינטרליג'נט
המבנה החדש אל אינטרליג'נט

"הלימוד נעשה מתוך דגש מיוחד על רכישת ויצירת אותות רחבי סרט באמצעות ממירים רחבי סרט, כדוגמת כאלה בהם משתמשים במכשירי AWG ובצב"ד. פיתחנו את הקורס משך שנים שבמהלכן עבדנו מול מומחים בארץ ובעולם. הכנסנו נושאים מתקדמים מאוד, כמו למשל RF Direct DAC, שזהו ממיר מיוחד המשתמש בצורות גל כגון Return to Zero ו-Double Return to Zero על-מנת לייצר אותות בעלי תגובת אמפליטודה גבוהה באזורי נייקוויסט גבוהים. כך ניתן לייצר אותות RF ישירות, ללא צורך בממיר תדר אנלוגי".

Digital Wireless Communication

"הקורס השני, Digital Wireless Communication, הוא קורס ארוך יותר, בן 15 מפגשים, שבנייתו דרשה אלפי שעות עבודה לאורך שנים רבות. גם הוא שייך לאותה מתכונת של מפגש בין שני העולמות: עולם ה-RF והמיקרוגל, עם עולם הדיגיטל. הקורס פונה למהנדס ה-RF הטיפוסי שלא עובד ביומיום באלגוריתמיקה. בקורס הזה אנחנו מלמדים את אותו מהנדס 'אנלוגי' את העקרונות היסודיים שלפיהם עובד ומתוכנן מודם לתווך הרדיו, תוך המחשות מעשיות. הקורס מתחיל ביסודות האפנונים הדיגיטליים הפשוטים (Single carrier) וממשיך לנושאי ערוץ הרדיו, אפנוני Multi Carrier מודרניים וסנכרון.

"המהנדס שנכנס לקורס כאיש אנלוגי לחלוטין יוצא ממנו עם מודם בסיסי שהוא כתב בעצמו ואף המחיש את פעולתו באמצעות צב"ד. ההדרכה נעשית בין השאר תוך הדגמות באמצעות תוכנות VSA ו-Signal studio של חברת Keysight, הנחשבות לסטנדרט התעשייה. המטרה היא לייצר שפה משותפת בין מהנדסי ה-RF והמיקרוגל לבין אנשי המודם והאלגוריתמיקה. מהתגובות שקיבלנו אנחנו רואים שהקורסים האלה רלוונטיים מאד לרוב חברות התקשורת האלחוטית".

ברוכים הבאים לעולם הדור החמישי

"הקורס השלישי מיועד לחברות המתכננות לעלות בתדר ולהתחיל לעבוד בתחום הגלים המילימטריים (למשל עבור עיסוק בדור הסלולר החמישי או ב-WiGig). הקורס נקרא Moving-up to Millimeter waves, ושמו מעיד על מהותו: הקורס נועד להכשיר מהנדסי RF בעלי ניסיון בתכן ומדידת מערכות ב'תדר נמוך' (למשל מתחת 18GHz) להתמודד עם ההבדלים המהותיים אשר מצפים להם עם העלייה בתדר, למשל לאזור ה-30GHz או 60GHz. אנחנו מכנים אותו בשם החיבה 'הסבת מהנדסי RF עד 3 ג'יגה הרץ לעולם ה-30-60 ג'יגה הרץ'.

"הקורס נמשך יומיים והוא כולל הדגמות מעשיות מלהיבות מאד, אשר מציגות בבירור את תופעות הקיצון המייחדות את עולם הגלים המילימטריים לעומת עולם ה'תדר הנמוך'. אמנם משוואות מקסוול נכונות בכל תדר, אך יש הבדלים רבים ברמה המעשית בין עבודה בתדר נמוך לעבודה בתדר גבוה.

"הפרק הראשון בקורס, למשל, משווה בין תכונות של כבלים קואקסיאליים לבין Wave Guide. מסתבר שבצינור האמבטיה הזה (Wave Guide) מסתתר הרבה מאוד ידע. למשל, בכבל קואקסיאלי הגל מתפשט במהירות פאזה ובמהירות חבורה השוות זו לזו. במוליכי גל, לעומת זאת, מהירות החבורה תלויה בתדר ולכן עשויה להתקבל דיספרסיה אשר מעוותת אותות רחבי סרט ועלולה להביא לדגרדציית EVM ללא איקוולייזר מתאים".

מלאי הצב"ד של אינטרליג'נט
מלאי הצב"ד של אינטרליג'נט

"הבדל מובהק נוסף בין העולמות מתייחס למאזן (ניחות) הערוץ. הנוסחאות המקובלות של התפשטות גלים שנהוג לעבוד בהן בתדרים של עד 6 ג'יגה הרץ דורשות תיקון מיוחד בגלים מילימטריים, מכיוון שהאוויר מתחיל לבלוע קרינה ולהתחמם, במיוחד באזורים של כ-20 ג'יגה הרץ וכ-60 ג'יגה הרץ. אפילו המחברים הקואקסיאליים שונים בגלים המילימטריים.

"בסך הכול, אנו מציינים במסגרת הקורס יותר מ-200 נושאי בידול, שכל אחד מהם מייחד את העיסוק בגלים מילימטריים, לעומת תדר נמוך, ואמור לחדש למהנדסי ה-RF והמיקרוגל".

הקורסים החדשים יוצאים לשוק בדצמבר הקרוב, לאחר הפעלת מספר מחזורי פיילוט בישראל ובאירופה. במסגרת ההכנה אליהם נרכשה מעבדת גלים מילימטריים מתקדמת, מעבדת ADC ו- DAC, ומעבדת תקשורת רדיו ספרתית.

מתיחת הפנים החדשה של אינטרליג'נט

חיים בן עמי
חיים בן עמי

חברת אינטרליג'נט הוקמה בשנת 2000 על-ידי אורן חגי, בזמן שבו השוק סבל ממחסור במהנדסי RF ומיקרוגל. היא החלה כחברת הדרכה בתחום זה, ועד היום הכשירה אלפי מהנדסים בישראל אשר השתלבו בתעשייה.

בהמשך, היא נכנסה לתחומים נוספים, כגון השכרת וליסינג צב"ד, שרותי הנדסה בתחום ה-RF, נציגויות של חברות בינלאומיות בתחום ואף הקימה חממה טכנולוגית להשקעות במיזמי RF ומיקרוגל. לפני כחמש שנים החלה להציע שירותים דומים גם בבריטניה והקימה סניף בלונדון.

בחודש אוגוסט השנה השלימה אינטרליג'נט מעבר למבנה חדש, החולש על כל הקומה ה-11 בבניין הטקסטיל אשר מול חוף תל-אביב-יפו, בשטח של כ-1350 מ"ר, שנבנה לפי צרכי החברה לטווח הארוך. בתחילת השנה מונה חיים בן עמי למנכ"ל החברה. לדבריו, המעבר מאפשר לשפר תנאי הרווחה של עובדי החברה, מגדיל את השטחים המיועדים לחממה הטכנולוגית שהחברה מטפחת, ומשפר את תנאי הלימוד של הסטודנטים. "המעבר גם נותן לנו אפשרות לגדול ולהרחיב את הפעילות של החברה".

מה הן תכניות הצמיחה שלכם?

בן עמי: "תכניות הצמיחה שלנו מבוססות בעיקר על המשך חדירה לשוק האירופי. באמצעות המשרד שבלונדון אנו מתוודעים לעוד ועוד לקוחות חדשים עם אתגרים דומים. כמו-כן, אנו נהנים מצמיחה אורגנית בתחומנו הנובעת מהמקצועיות של אינטרליג'נט בתחום הנדסת הרדיו. לשמחתנו, שוק ה-RF עצמו מתרחב, מכיוון שיותר ויותר חברות המייצרות מוצרי אלקטרוניקה כלליים, משלבות במוצריהן גם התקני אלחוט. התוצאה היא שיש מספר גדול מאוד של חברות שהן לא חברות RF, אשר זקוקות להתמודד עם סוגיות RF שבהן אנו מתמחים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , תקשורת