האם NXP הועמדה למכירה תמורת 30 מיליארד דולר?

6 אוקטובר, 2016

השמועות על מכירת NXP הולכות ומתרבות: הוול-סטריט ג'ורנל טוען שקואלקום מעוניינת לרכוש את NXP, ואנליסט בית ההשקעות נומורה מעריך ש-TI עשויה לרכוש את NXP. תהיה או לא תהיה עיסקה?

השמועות על מכירת NXP הולכות ומתרבות: בשבוע שעבר דיווח הוול-סטריט ג'ורנל שקואלקום מעוניינת לרכוש את NXP, ואנליסט בית ההשקעות נומורה מעריך שדווקא Texas Instruments עשויה לרכוש את NXP. תהיה או לא תהיה עיסקה?

nxp_nasdaq-tower-720x425

בשבוע שעבר פירסם העיתון וול-סטריט ג'ורנל ידיעה מפתיעה: מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים בין יצרנית השבבים ההולנדית NXP לבין חברת Qualcomm, העוסקים במכירה אפשרית של NXP לקואלקום בתמורה לסכום כולל של כ-30 מיליארד דולר. להערכת הוול-סטריט ג'ורנל, חברת קואלקום מקווה באמצעות העיסקה לחזק את מעמדה בתחום החם ביותר בתעשיית הטכנולוגיה כיום: תעשיית הרכב.

ריק קלמר
האם ריק קלמר מוביל את NXP לעיסקה נוספת?

אומנם שתי החברות סירבו להגיב לידיעה, אבל עצם פירסומה יצר גל של שמועות ודיווחים בכלי התקשורת המקוונים, המרמזים על מכירה אפשרית של NXP. מדובר במהלך מפתיע מכל בחינה, שכן רק לפני שנה רכשה NXP את יצרנית השבבים האמריקנית Freescale תמורת כ-11.8 מיליארד דולר, ועדיין עסוקה בתהליך המיזוג ובהגדרת המוצרים האסטרטגיים של החברה הממוזגת.

למחרת הפירסום, דיווחה סוכנות בלומברג ידיעת המשך, שלפיה חברת NXP שכרה את שירותיו של בנק ההשקעות האקסלוסיבי Qatalyst Partners כדי לייצג אותה במגעים לקראת עיסקה אפשרית.

בלומברג טענה שהידיעה מבוססת על מקורות המקורבים למהלך, ושבקרוב תתחיל קטליסט בהליך רשמי של איתור קונים והצעת החברה למכירה. להערכתה, רשימת הקונים הפוטנציאליים כוללת חברות נוספות מעבר לקואלקום. בהן: אינטל, אוואגו, וסמסונג ועוד.

כל החברות שהוזכרו סרבו להגיב גם לידיעה הזאת. בתוך כך, עלה שם נוסף בגל הדיווחים האחרון: אנליסט בכיר בבית ההשקעות היפני נומורה, רומי שאה, העריך שדווקא Texas Instruments עשויה להפתיע ולרכוש את NXP. לדעתו, "רכישה של NXP היא כמעט בלתי נמנעת. בעוד שרוב המשקיעים סבורים כי Qualcomm היא שתזכה לרכוש את NXP, הרי ש-Texas Instruments עשויה להסתבר כסוס השחור אשר יפתיע וינצח במירוץ".

"זה ב-DNA שלה"

שאה הזכיר שחברת טקסס אינסטרומנטס לא מהססת לבצע רכישות: "במהלך 20 השנים האחרונות היא ביצעה 33 רכישות גדולות, אבל אף אחת מהן לא ב-5 השנים האחרונות". הוא מעריך שכעת היא בשלה לבצע עיסקת רכישה משמעותית, "זה ב-DNA שלה". לדעתו NXP היא מועמדת מושלמת לרכישה בשל מעמדה החזק בתחום הרכב.

הוא ציין גורמים נוספים שלדעתו מחזקים את מעמדה של TI כרוכשת אפשרית: "דם סמיך ממים", הוא כתב. "מנכ"ל NXP, ריק קלמר, ויו"ר NXP פיטר בונפילד הם עובדי TI לשעבר. קלמר היה מנהל הכספים וסגן נשיא קבוצת הסמיקונדקטורס של TI, ואילו בונילד החל את הקריירה שלו כמהנדס ב-TI. אנחנו מאמינים שקלמר שומר על קשרים הדוקים עם הנהלת TI, ואילו בונפילד התבטא מספר פעמים בפומבי על חיבתו לחברת טקסס אינסטרומנטס ועל השפעת פט האגרתי, ממייסדי TI, על הקריירה האישית שלו".

בעקבות השמועות זינק מחיר מניית NXP בלמעלה מ-20 אחוזים למחיר של למעלה מ-102 דולר למנייה. אנליסטים רבים סבורים כי מניית NXP צפויה להמשיך ולטפס לנוכח התגברות השמועות על רכישה אפשרית. אחת הסיבות העיקריות לאופטימיות של האנליסטים הוא מעמדה המוביל של החברה בתחום השבבים לתעשיית הרכב.

קדחת רכישות

גל השמועות הנוכחי מהווה המשך למגמת המיזוגים והרכישות המזעזעת את התעשייה בשנתיים האחרונות. חלקן עיסקאות בעלות היקפים חסרי תקדים, כמו העיסקה שבה Avago רכשה את Broadcom בכ-37 מיליארד דולר ואינטל רכשה את אלטרה ב-16.7 מיליארד דולר.

המניע לגל הרכישות והמיזוגים נעוץ בעלות הגוברת של ייצור רכיבים בטכנולוגיות חדשות, לצד הוזלה מתמשכת במחיר ליחידה וכמעט קיפאון בצמיחת שוק הסמיקונדקטורס העולמי במונחי מכירות. בתנאים כאלה החברות מגבשות אסטרגיות המבוססות על יתרון לגודל, ופונות לרכישת מתחרות קטנות יותר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , סמיקונדקטורס